c_300_250_16777215_10_images_21639.jpg

 


ترکمن سسی - رشید نافعی - وقتی رئیس جمهور گفت: مردم عزیزمان بدانند هر مسافرت ما به کشورهای خارجی در جهت منافع ملی است، توجه ام به کلید واژه ای جلب شد به نام عقلانیت.


معمولاً در نوشته های روشنفکری و توسعه یافتگی، عقلانیت همزاد و معطوف بر واقع گرایی و احترام به حقوق افراد بشری از هرجنس و مسلک مدنظر قرار میگیرد.
از این منظر در وضعیت کنونی عقلانیت میتواند آن ارتباط منطقی آشکار بین ایده ها، سلائق ٫استدلال‌ها و گزاره ها باشد به گونه ای که در پیوند با یکدیگر یک کل را بسازند و تمامی اقشار جامعه ضمن احترام به افکار و سلایق همدیگر ، بتواند در کمال آرامش و حرمت و اعتماد به همدیگر در کنار هم در امنیت زندگی کنند.

فلذا اگر واقعا خواستار آن باشیم که فرهنگ سیاسی یک جامعه در مسیر عقلانی شدن قرار گیرد، در ابتدای امر به آرامش سیاسی و حرکت در جهت نهادینه شدن  آن آرامش متاثر از عقلانیت جمعی درساختار سیاسی نیاز است...
با این دیگاه نگارنده ضمن گوش سپاری به سخنان ایشان٫ نوار قلب سخنان جناب آقای خاتمی با پیشنهاد گفتگوی تمدنها خطاب به جهانیان نیز بر ذهنم زیگزاک می شد. که مورد انتقاد خیلی از کارشناسان سیاست و اجتماع واقع شده بود که اشاره میکردند آن پیشنهاد گفتگو را نخست باید در قالب یک فرهنگ سازی ٫ گفتگو در داخل کشور انجام دهید تا اثرات یک افکار عمومی معتمد٫ قانع و راضی از حسن اعتماد به مبادی ذیربط را به عنوان نقش عقبه و اهمیت افکار عمومی از منظر تماشاگران بازی دموکراسی در چشم جانیان خارج جلب توجه نماید.
با این دیدگاه سوالاتی پارادوکس وار برایم ایجاد میگردید و شاه بیت آن سوالات این بود آیا تا وقتیکه که ما نتوانیم بدوا در داخل کشور٫ آن نوع عقلانیتی را که بتواند اعتماد داخلی بین دولت- ملت را به عنوان عقبه حمایتی در بدنه جامعه و افکار عمومی پشت سر دست اندرکاران داشته باشیم٫ آیا خواهیم توانست آن اشارات ذهنی و آن پیام عقلانیت از منظر خودمان را به خارج و  دیگر  جهانیان آن هم در این دنیای شفاف و حساس به افکار عمومی غالب نماییم؟! آیا بدون یک رضایت و عقبه داخلی ٫ مسافرت خارج ٫از منافع ملی بر خوردار خواهد بود؟
آیا  نمیطلبد با نگاهی فرصت آمیز نسبت به تمامی آحاد و اقشار جامعه از هر نظر و دیدگاه و جنس و زبان و عقیده ٫سرنخ تسبیح عقلانیت و منافع ملی٫ از چهار گوشه مملکت به همدیگر بسته شود تا همگی داخلیان بتوانند هر کدام گوشه اش را بگیرند و با اعتماد عمومی با عقلانیت٫ منافع ملی را تسبیح بکشند؟!

در حال حاضر  رفتار و رویکرد مسوولین چنین عقلانیتی را در راستای منافع ملی به اذهان متبادر نمیکند.
خرد یارتان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر