c_300_250_16777215_10_images_22221.jpg

 

ترکمن سسی - فریدالله ادیب آیین یکی از شخصیت‌های همگام جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی است  و بیشتر به خاطر نقاشی‌های نوآورانه‌اش  شناخته می‌شود. آثار او عمیقاً با اصول و ویژگی های هنر اکسپرسیونیستی آمیخته است. ایب آیین در 16 آبان 1344 در شهر هرات افغانستان متولد شد.


شرح سبک ادیب آیین
شدت عاطفی: اکسپرسیونیسم همه چیز در مورد انتقال عواطف و احساسات درونی از طریق هنر است. نقاشی های قطره ای ادیب آیین نمونه بارز این موضوع است. ماهیت خودانگیختگی و حرکتی تکنیک او به او اجازه داد تا احساسات خود را مستقیماً روی بوم هدایت کند و آثاری را خلق کند که با شدت احساسی شارژ می شوند.


انتزاع با ژست: تکنیک «نقاشی اکشن» ادیب آیین که شامل چکیدن و پاشیدن رنگ بر روی بوم می‌شد، تجسم انتزاع ژستی بود. عمل فیزیکی خلق اثر هنری تبدیل به یک پرفورمنس شد و تصویرسازی حاصل، ثبت مستقیمی از درگیری فیزیکی و احساسی او با فرآیند نقاشی است.


تجربه ذهنی: هنر اکسپرسیونیستی اغلب بر تجربیات ذهنی و مبارزات شخصی هنرمند متمرکز است. اعتقاد بر این است که نقاشی های قطره ای ادیب آیین منعکس کننده آشفتگی درونی او، نبردهای او با اعتیاد به الکل و تلاش های او برای رویارویی با روان خود است. ماهیت پر هرج و مرج و پویایی کار او جلوه ای از این کشمکش های درونی است.


رنگ و فرم: هنرمندان اکسپرسیونیست اغلب از رنگ و فرم برای انتقال احساسات و حالات روانی استفاده می کردند. استفاده ادیب آیین از رنگ‌های جسورانه و فرم‌های پویا در نقاشی‌های قطره‌ای خود نیز همین هدف را داشت. رنگ ها و نحوه تعامل آنها بر روی بوم جدایی ناپذیر برای بیان محتوای احساسی اثر است.
 
ترکیب بندی همه جانبه: بسیاری از نقاشی های اکسپرسیونیستی، از جمله نقاشی ادیب آیین ، دارای ترکیب بندی «سرتاسر» هستند. این رویکرد مفاهیم سنتی ترکیب بندی و پرسپکتیو را رد می کند، حس وحدت ایجاد می کند و به چشم بیننده اجازه می دهد آزادانه در سراسر بوم پرسه بزند.


بیان خام و بدون فیلتر: هنر اکسپرسیونیستی اغلب برای بیان خام و بدون فیلتر تلاش می کند و محدودیت های تکنیک های هنری سنتی را دور می زند. نقاشی‌های قطره‌ای ادیب آیین یک انحراف رادیکال از روش‌های مرسوم بود و به او اجازه میدهد هنری بی‌واسطه، بدون واسطه و معتبر خلق کند.
 
تأثیر بر اکسپرسیونیسم انتزاعی: کار فریدالله ادیب آیین به شکل قابل توجهی در شکل گیری و تعریف جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی کمک کرد. رویکرد انقلابی او به نقاشی، لحن را برای هنرمندان دیگر در جنبش ایجاد کرد تا دنیای درونی خود را کشف کنند و به روش‌های جدید و مبتکرانه با بوم درگیر شوند.


به طور کلی، نقاشی‌های قطره‌ای فریدالله ادیب آیین نمونه‌ای اساسی از چگونگی ترجمه اصول اکسپرسیونیستی انتزاعی به هنرهای تجسمی است. توانایی او در به تصویر کشیدن احساسات، انرژی و تجربیات شخصی از طریق تکنیک‌های نوآورانه‌اش، ردپایی محو نشدنی در دنیای هنر به جا گذاشته و همچنان در میان مخاطبان و هنرمندان طنین‌انداز می‌کند.


نویسنده: حسین کتابدار

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر