c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-04-05_09-24-17.jpg

 


ترکمن سسی - عبدالغفار آخوند قرنجیک رابط رسانه ای ستاد استهلال ترکمن صحرا نوشت: واقعیت شروع ماه مبارک رمضان ، اعلام عید فطر و وضعیت ستاد استهلال در استان گلستان را در سه قسمت به اطلاع علما ، جوانان ، اندیشمندان و اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی می رسانم.


قسمت اول
از دیرباز در استان گلستان و ترکمن صحرا استهلال ماه رمضان با اهمیت و موجب دغدغه علمی و فقهی علمای بزرگوار قرار داشته است.
هر چند سالهای قبل اختلاف علمی پیرامون موضوع استهلال حول دو مبحث علمی و فقهی اتحاد مطالع و اختلاف مطالع وجود داشت (قائلین به اختلاف مطالع روئیت در منطقه خود را ملاک می دانند و قائلین به اتحاد مطالع روئیت در هر منطقه و کشوری که شب ما با آنها یکی باشد را ملاک می دانند) ولی متاسفانه در بین مردم ترکمن صحرا بویژه فعالان فضای مجازی بخاطر احساسی بودن و عدم اطلاع از مبانی فقهی ،  با عینک سیاسی به موضوع استهلال نگاه کردند در حالی که موضوع چیز دیگری است.
به دو دلیل موضوع سیاسی و دخالتی از طرف حاکمیت نبوده و  نیست.
موضوع اول این است :
 
قائلین به اتحاد و اختلاف مطالع طبق مبنای خود عمل می کنند و با وجود حکومت ها مبنای آنها عوض نمی شود.
پس اگر در زمان رژیم پهلوی بودند یا اینکه در کشور دیگری  زندگی کنند، هر دو طرف مبنای خودشان را دارند و تغییر نمی دهند
 
و اما موضوع دوم
در فقه ما حنفی ها ، اذن حاکم یا نماینده حاکم شرط صحت نماز جمعه است  و این مساله مورد اتفاق علمای بزرگ احناف است و افرادی که خلاف فقه احناف عمل می کنند و بدون اذن حاکم نماز می خوانند باید پاسخ دهند نه دیگران.
متاسفانه این دسته به جای عمل کردن به فقه احناف ، ژست مردمی بودن و قهرمانی به خودشان گرفتند و با فضا سازی و بازی با احساسات جوانان در سال های گذشته به علمایی که بر طبق فقه عمل کردند توهین و ناسزا گفتند.
جوانان عزیز بدانند اذن حاکم فقط برای اقامه نماز عید سعید فطر ، قربان و نماز جمعه است والا اعلام شروع ماه مبارک رمضان و عید فطر چونکه مسئله فقهی است و حلال و حرام‌ در آن است توسط علمای مذهب و ترکمن صحرا اعلام‌ می شود و حاکمیت دخالتی در آن ندارد. به عنوان مثال سال گذشته بخاطر اعلام روئیت هلال توسط یکی از متدینین در روستای قرنجیک و اخذ شهادت توسط علمای روستا ، اساتیدی همانند قربان محمدآخوند تقصیر ( اونق ) اعلام کردند روز جمعه افطار کنید و نماز را روز شنبه هماهنگ با حاکم بخوانیم.


قسمت دوم
 
در تاریخ 28/9/1402 جمعی از علما(حاج آخوند اونق، آخوند صابری ،آخوند آدینه ، آخوند ناصر محمد قزل ، آخوند نوریزاد، آخوند امدادی ، آخوند عبدالرحمن پقه ، آخوند عبدالحی میرزاعلی ، آخوند میرابی ، آخوند خوجملی ، آخوند عصام الدین گوکلان) جلسه ای با آیت‌الله نورمفیدی داشتند و موضوع استهلال در ترکمن صحرا را مطرح کردند و  گفتند برای رفع اختلافات قصدداریم ستاد استهلال را با حضور بزرگان ترکمن صحرا تشکیل دهیم ، با توجه به اینکه اذن حاکم یا نماینده حاکم شرط است از ایشان خواستند بر اساس مبانی فقه احناف به هر نتیجه ای رسیدیم (حتی اگر یک روز زودتر از اعلام ستاد استهلال کشور) حضرتعالی برای اقامه نماز عیدین اذن دهید.
آیت ا...نورمفیدی با پذیرش این پیشنهاد نشان داد همچنان وحدت استان و احترام به بزرگان ترکمن صحرا خط قرمز و اولویت اول معظم له است.
با این جلسه ابتکار عمل به دست علمای ترکمن صحرا افتاد و فرصت طلایی برای ایجاد وحدت در اعلام عید و اقامه نماز در صحرا ایجاد شد ، از آن‌ تاریخ به بعد با تلاش قربان محمد آخوند اونق جلسات متعددی با بزرگان هر دو طرف (قائلین به اتحاد و اختلاف مطالع) برگزار شد ولی متاسفانه قائلین به اتحاد مطالع بر نظر خود پافشاری کردند و اعلام کردند در این ستاد شرکت نمی کنند و هر جایی مثل عربستان و کشورهای دیگر ببینند بر آن اساس اعلام می کنیم و فرصت بی نظیری که توسط بزرگان ایجاد شد را درک نکردند و فعلا از دست دادند .
امیدواریم در سال های آینده با نشست های دوستانه و عالمانه ،  وحدت رویه صورت پذیرد و مردم از سردرگمی در شروع و پایان ماه رمضان خارج شوند تا ایجاد بدبینی نسبت به علما و حوزه ها بوجود نیاید.


قسمت سوم:
 
دلسوزان ترکمن صحرا ، ائمه جمعه و مدیران مدارس به این مقدار اکتفا نکردند و نامه ای خطاب به آیت ا...نورمفیدی مبنی بر تشکیل ستاد استهلال مستقل برای ترکمن صحرا تهیه کردند و تمامی ائمه جمعه شهر و شهرستان و ۹۵ درصد مدیران مدارس علمیه ترکمن صحرا آن نامه را امضا زدند و آیت ا...نورمفیدی نظر مثبت خود را اعلام و  پیشنهاد مطروحه را تایید فرمودند.
جهت جمع بندی و تشکیل ستاد و انتخاب اعضای اصلی ستاد استهلال ترکمن صحرا  در روز شنبه ساعت ۱۵:۳۰مورخه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳  جلسه ای با حضور ائمه جمعه شهر و شهرستان، شاخصین و مدیران مدارس غرب استان در گرگان برگزار شد.
(ضمنا به صورت حضوری با مدیران مدارس شرق استان مشورت و امضا اخذ شد) و افراد ذیل با توجه به جغرافیا ، طیف های عقیدتی و محور بودن در منطقه به عنوان اعضای اصلی ستاد استهلال ترکمن صحرا انتخاب شدند و مقرر شد برای امسال ، شبی که احتمال حلول ماه شوال و عید فطر است همه اعضا در مدرسه علمیه قبا شهرستان ترکمن حضور داشته باشند و اگر افرادی ادعای روئیت هلال داشتند به نمایندگان شهرستان های خود که عضو ستاد استهلال هستند اطلاع دهند و اعضای ستاد جمع بندی کنند و نظر نهایی در شروع و پایان ماه مبارک رمضان را بعد از اخذ رأی اعلام نمایند.
در پایان اعلام می دارم مقرر شد این شورا مباحث علمی ، فقهی و نجومی استهلال را در طول سال پیگیری نماید و برای طلاب جوان دوره های آموزشی برگزار و ابزار رصد و امکانات مورد نیاز را فراهم آورد.
 
اعضای اصلی ستاد استهلال ترکمن صحرا به شرح ذیل می باشند و با حضور دو سوم اعضا جلسات رسمی می شود.
 
۱-استاد حاج آخوندقربان محمد اونق امام جمعه بندر ترکمن (رئیس ستاد استهلال ترکمن صحرا)
2- استاد حاج آخوند نورنیاز نبوی زاده امام جمعه گمیشان
3- استاد حاج آخوند محمد ارادئی امام جمعه سیمین شهر
4- استاد حاج آخوندقدیر چوگان مدیر مدرسه علمیه ارخ بزرگ
5- استاد حاج آخوندعبدالجبار میرابی مدیرمدرسه و امام جمعه روستای قره تپه
6- استاد حاج آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه محترم آق قلا
7- استاد حاج آخوند یعقوب کم مدیر مدرسه مصلحی آق قلا
8- استاد حاج آخوندعبدالکریم صابری مدرس و از علمای روستای قره بلاغ
9- استاد مولوی عبید الله جمالزایی امام جمعه روستای رضا آباد به نمایندگی از علمای بلوچ
10-استاد حاج آخوندعبدالکریم جاور امام جمعه گنبدکاووس
11-استادحاج  ابوبکر خوجملی امام جمعه نگین شهر
12-استاد حاج آخوند عبدالباسط نوریزاد امام جمعه گنبد
13-استاد حاج آخوندمحمد امین صفری امام جمعه فراغی
14-استاد حاج آخوند احمد قربانپور امام‌ جمعه فراغی ( دبیر ستاد استهلال ترکمن صحرا)
15-استاد حاج آخوند قاقا قلی زاده مدیر مدرسه یاساقلق  
۱6-استاد حاج آخونداسماعیل  قدیری امام جمعه روستای چنارلی
۱7-استاد حاج آخوندناصرمحمد قزل نائب امام جمعه مراوه تپه
۱8-استاد حاج آخوند نیاز قلیچ حنفی مدیر و مدرس مدرسه نور بناور
۱9-استاد حاج آخوندعبدالرحمن کر امام جمعه بندرترکمن (سخنگوی ستاد استهلال ترکمن صحرا).

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر