c_300_250_16777215_10_images_23497.jpg



ترکمن سسی - مجتبی لشکربلوکی، مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: عملیات مهم بیت المقدس، نقطه عطف فتوحات سرنوشت ساز دفاع مقدس ما بود: بیش از ۲۰ ماه از آغاز جنگ تحمیلی استكبار علیه جمهوری نوپای اسلامی ایران می گذشت و شهر خرمشهر همچنان در چنگ نیروهای ارتش عراق قرار داشت .


عملیات پیروزمندانه فتح المبین كه با آزاد سازی بخش گسترده ای از خاك خوزستان در شمال غرب این استان پایان پذیرفته بود ، راه را برای آزاد سازی مناطق خرمشهر ، شلمچه ، هویزه و بخش های دیگر هموار ساخته بود.
البته دشمن در غرب رودخانه كارون كه در قلب خرمشهر جاری است ، استحكامات و موانع پیشرفته را احداث و ٣٦ هزار نفر از نیروهای خود را در خطوط پدافندی پیچیده ای متمركز و مستقر كرده بود گذر از چنین خط مرگباری به یك معجزه و كاری خدایی شبیه بود .
 سرانجام در ساعت ٣٠ دقیقه بامداد ١٠ اردیبهشت ماه ١٣٦١ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرارگاه مشترك كربلا سپاه و ارتش و ٣ قرارگاه عملیاتی قدس در منطقه سوسنگرد و محور شمالی كرخه كور ، قرارگاه فتح در منطقه دارخوین و قرارگاه نصر در شمال خرمشهر ، حمله سراسری با نام عملیات بیت المقدس خود را از منطقه عمومی رودخانه كرخه كور و غرب رود كارون به منظور آزادسازی خرمشهر و مناطق شمال آن و عقب راندن دشمن از مرز بین المللی با رمز" یا علی بن ابی طالب" در روز ۱۳ رجب و در نخستین دقایق ۱٠ اردیبهشت آغاز گردید .
پس از ٢٥ روز تلاش و انجام ۴ مرحله عملیات تهاجمی در منطقه ای به وسعت ٦٠٠٠ كیلومتر مربع ، همه چیز برای یك حمله بزرگ مهیا شد .
سرانجام در تاریخ سوم خرداد ماه ١٣٦١ خرمشهر كه با ٣٤ روز مقاومت غیورانه در برابر دشمن سقوط كرده بود ، پس از ٥٧٥ روز اشغال و ویران شدن خانه ها و اماكن عمومی و دولتی ، در كمتر از ٢٥ روز آزاد و پاكسازی شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت .
بازتاب این پیروزی شگرف تا مدت ها در رسانه های جهان در صدر تمام اخبار و گزارش ها بود . فتح خرمشهر به منزله بزرگترین پیروزی نظامی – سیاسی جمهوری اسلامی در جریان جنگ تحمیلی و مهلك ترین ضربه به پیكره دشمن تلقی شد .
در مجموع چهار مرحله عملیات ، بیش از ١٦٥٠٠ تن از نیروهای دشمن كشته و زخمی و ١٩٠٠٠ نفر نیز اسیر شدند .
علاوه بر بند خرمشهر ، مناطق و تاسیسات دیگری طی این عملیات آزاد شدند كه عبارتند از ؛
1⃣ پادگان حمید ، جفیر ، حسینیه و شهر هویزه
2⃣ جاده مهم و مواصلاتی اهواز – خرمشهر
3⃣ آزاد سازی ١٨٠ كیلومتر از خط مرزی و ٥٠٣٨ كیلومتر مربع از مناطق اشغالی
4⃣ جاده مواصلاتی سوسنگرد – هویزه
امام خمینی(ره) ، فرمانده كل قوا به محض آزاد شدن خرمشهر فرمودند :

خرمشهر را خدا آزاد كرد .
نکته پایانی:
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند:
«جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.
حال در افق تمدن سازی انقلاب و رهبر انقلاب، مدیرانی می توانند این مهم را رقم بزنند که تراز انقلاب اسلامی باشند کسانی چون شهید سلیمانی ها و شهید رئیسی ها، لذا یادآوری این نکته حائز اهمیت است که:
 انقلاب اسلامی به افراد وابسته نیست؛ و با شهادت افراد متوقف نشده، بلکه خون شهید شتاب دهنده رسیدن به آرمانهای انقلاب است.
 مدیران پیش برنده اهداف انقلاب در تفکر تمدن سازی، کسانی هستند که در مکتب امام روح الله(ره) و شهید سلیمانی تربیت شده اند.

و من الله التوفیق

مجتبی لشکربلوکی
      مدرس دانشگاه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر