c_300_250_16777215_10_images_IMG_20160423_101147.jpg

 امپراطوری گؤک تورك غربی،خود را از امپراطوری شرقی جدا كرده بود وهمچنان«تاردو» خاقان بر سر قدرت بود.
 


 تاردو خاقان، درغرب با جنگ هایی كه با ساسانی ها می كرد،سعی در حفظ وگسترش مرزهای غربی خود داشت. دراین شرایط بود كه تاردو به فكر حركت به شرق وجنگ با چینی ها برای آزادی قسمتهای شرقی امپراطوری افتاد. در قسمتهای شمالی چین موفقیتهایی بدست آورد. بسیاری از شهرهای ترك نشین از جمله«اوتوكن» را آزاد ساخت. همچنانكه به عملیات خود در شرق ادامه میداد، از مرزهای غربی نیزغافل نبود وسعی می كرد با امپراطوری روم شرقی، مناسبات دوستانه ای داشته باشد. به سال 598 در یكی از نامه هایش در قسمت عنوان، امپراطور روم را  چنین خطاب می كند: «از خاقان هفت نژاد روی زمین وحاكم هفت اقلیم زمین، خاقان ترك به امپراطوری روم». یك هزار سال بعد، خاقان دیگری از ترك ها یعنی سلطان سلیمان قانونی نیز نامه ای دقیقا با همین عنوان به یكی از حكام اروپا نوشته است. تاردو خاقان، برای وحدت ویكپارچگی مجدد گؤک تورك ها بسیار كوشش ومبارزه می كرد. لیكن اغتشاشات فروكش نمی كرد تا اینكه در یكی از این نبرد ها او نیز كشته شد.خاقان های پس از او نیز نتوانستند، وحدت ویكپارچگی امپراطوری را احیا كند.وبدین ترتیب به سال 630میلادی چینی ها توانستند، خاقان گؤک تورك های غربی را نیز از تخت انداخته وگؤک تورك ها را تحت حاكمیت خویش درآورند. از سال 630میلادی، دقیقا به مدت پنجاه سال،گؤک تورك ها تحت سلطۀ چینی ها به سربردند،علل این شكست ها در سنگ نوشته بیلگه خاقان ذكر شده است.

سال های اسارت وقیام «كورشاد»

چینی ها سران گؤک تورك ها را به پایتخت چین انتقال داده و در آنجا با سپردن شغل ها و وظایفی كه بتوان سران ترك ها را تحت نظر گرفت،سعی در كنترل گؤک تورك ها داشتند. درعین حال، تغییر زبان وهویت ترك ها به چینی،در مركز فعالیتهای سیاسی چینی ها قرار داشت.و برای این منظور،چینی ها دست به هر توطئه ای می زدند، حتی به بهانه های مختلف ترك ها را به قسمتهای دیگر چینی زبان تبعید می كردند.لیكن هیچ كدام از سیاستهای چینی نتیجه نمی داد وبرعكس ترك ها هر چه بیشتر به رسوم وزبان خویش دلبستگی نشان می دادند وآتش كینه دردل هایشان شعله ور می شد،از این رو در این مدت پنجاه سال اسارت، در هر فرصتی دست به شورش می زدند وبرای استقلال، جانفشانی می كردند. یكی از این حركت ها برای استقلال جزو درخشانترین صفحات تاریخ ملت ترك می باشد كه نام قیام «كورشاد»به خود گرفته است.«كورشاد»پسر كوچك یكی از خاقان های گذشته، یعنی خاقان «چولوق»بود. «كورشاد» جزو گارد محافظت كاخ امپراطور چین بود. امپراطور چین دراین زمان، شخصی به نام تای-چونق از سلسلۀ تانق بود.«كورشاد» به همراه 39نفر از دوستان خود، به صورت مخفیانه كمیته ای برای ضربه به امپراطور وایجاد مجدد حكومتی ترك ومستقل تشكیل داده بودند.این چهل نفر همگی جوان، جسور، نیرومند وكمانگیرانی بسیار دقیق بودند، كه با یكدیگر هم پیمان شده بودند.

 شاهزاده كورشاد گؤک تورکها
 
  قهرمان ترکان در جنگ با چینیان برای نجات ترکان اسیر در چنگ چینیان وطرحی برای هدف خود طراحی كرده واجرا نمودند. بدین ترتیب كه، چون امپراطور چین هراز گاهی با لباس مبدل مخصوصا به هنگام شب در شهر به گشت وگذار می پرداخت، كورشاد ودوستانش تصمیم گرفتند، به هنگام خروج امپراطور از كاخ به شهر، امپراطور را ربوده وبه مناطق ترك نشین انتقال دهند ودر مقابل آزادی اسیران ترك را خواستار شوند. كورشاد ودوستانش با تلاش فراوان از زمان وشبی كه بازهم امپراطور می خواست از كاخ خارج شود، با خبر شدند وهر چهل نفر برای اجرای طرح خود به حركت درآمدند. این چهل جوان قهرمان، محل انجام وظیفه خود را ترك كرده ودر محل قرار حاضر شدند.لیكن بخت، با ترك ها یاری نكرد وگرد وخاك وطوفانی نابهنگام باعث شد، امپراطور ازگشت وگذار آن شب منصرف شود. عدم اجرای طرح از قبل تعیین شده برای ترك ها بسیار خطرناك بود، چرا كه علت غیبت آنها از محل بررسی شده وامكان لو رفتن چهل نفر واز دم تیغ گذراندن آنها وتمامی اسیران ترك بسیار بالا بود. به همین جهت، كورشاد دستور حمله به كاخ امپراطوری را داد وچهل جوان همزمان وارد كاخ شده وشروع به مبارزه با نگهبانان كاخ كردند. با وجودیكه صدها نفر در داخل كاخ به هلاكت رسیدند، لیكن خبر این حمله به بیرون درز كرد وبلافاصله قشون چین كاخ را به محاصره خود درآورد. كورشاد ودوستانش با تمام توان خود به لشكریان چین كه وارد كاخ شده بودند،هجوم برده و توانستند محاصره را بشكنند وخود را به اصطبل اسب ها برسانند وسوار اسب ها شده وبه سمت بیرون شهر راندند، لیكن پشت سر آنها یك لشكر چینی در حال تعقیب آنها بودند. جوانان غیور ترك در كنار رودخانه ای كه از كنار شهرمی گذشت،موضع گرفتند وصدها سرباز چینی را هلاك كردند، وتا آخرین قطره خونشان جنگیده وكشته شدند. با وجودیكه این حركت به نتیجه دلخواه نرسید ولی آنچنان آتش كینه ای از چینی ها دردل ترك ها شعله ور شد، كه این آتش ، مشعل روشنگر آزادی ترك ها در41سال بعدی شد.
قیام كورشاد به سال 639میلادی به وقوع پیوست.

منبع:کانال تلگرامی ترکمنلر

دیدگاه‌ها  

+32 #1 ترکمن اوغلی 1395-02-04 11:38
یاشاسین ترکمن ایلاتیم
نقل قول کردن
+31 #2 جبار 1395-02-04 18:49
قوم ترکمن در تاریخ خاورمیانه آسیای مرکزی و فلات صحرا نقش به سزای ایفا کردند که هریک از این خان ها به نوبه خود نقشی در ایجاد هم بستگی و اتحاد ایفاکرده است .
پس به تاریخ کهن دیار خود صحرا چنان افتخار می کنیم که ماهم یکی از همان نسلیم .
نقل قول کردن
-10 #3 مهدی 1395-06-21 19:00
به نقل از جبار:
قوم ترکمن در تاریخ خاورمیانه آسیای مرکزی و فلات صحرا نقش به سزای ایفا کردند که هریک از این خان ها به نوبه خود نقشی در ایجاد هم بستگی و اتحاد ایفاکرده است .
پس به تاریخ کهن دیار خود صحرا چنان افتخار می کنیم که ماهم یکی از همان نسلیم .

چه ربطی به ترکمن ها داره؟...
نقل قول کردن
+5 #4 عبدالسلام 1396-12-03 19:05
سلام
فیلم کور شاد را از کجا می توان تهیه کرد؟
نقل قول کردن
+26 #5 امین‌الله‌همدان‌تورک 1397-01-04 14:49
یاشاسین تورک میلّتی ، یاشیللارهر یرده کی.
نقل قول کردن
+45 #6 امین‌الله‌همدان‌تورک 1397-01-04 15:06
یاشاسین تورک میلّتی ، یاشاییلار هریردکی.
سلام و درود بر همه اقوام تورک از زادگاه خودم همدان تا از شرق،
خراسان‌ و گلستان(قوم بزرگ ترکمن) و ازغرب‌ و شمال‌،اردبیل آذربایجان های شرقی‌ وغربی‌ از مرکز زنجان و اراک‌ و قزوین‌ و..‌‌. و الخصوص در جنوب قوم بزرگ و متمدن و متعصب قشقایی . وهمه تورکان پراکنده در همه‌ نقاط کشور. عاشق همه‌ی شما عزیزانم...
نقل قول کردن
+28 #7 Hamit ruhnavaz 1397-03-22 02:35
یاشاسین آذربایجان
نقل قول کردن
+15 #8 Vahid 1399-08-25 23:51
به نقل از مهدی:
به نقل از جبار:
قوم ترکمن در تاریخ خاورمیانه آسیای مرکزی و فلات صحرا نقش به سزای ایفا کردند که هریک از این خان ها به نوبه خود نقشی در ایجاد هم بستگی و اتحاد ایفاکرده است .
پس به تاریخ کهن دیار خود صحرا چنان افتخار می کنیم که ماهم یکی از همان نسلیم .

چه ربطی به ترکمن ها داره؟...

در زمان قدیم به تورک ها معمولا ترکمن گفته میشد مثلا گفته میشد ترکمن های اناتولی در ضمن تمام تورک ها از یک خانواده هستن
نقل قول کردن
+16 #9 Yakooza_200 1401-01-21 20:08
نه موتلو تورکم دینه
نقل قول کردن
+8 #10 اذربایجان اولادی 1401-02-15 08:46
یاشاسن بوستون تورک بالالاری ... یاشاسن ساوه همدان آذربایجان اردبیل آستارا زنجان قزوین ابهر ایدلری ... آذربایجان اولاد لاری اتحاد گرکیر کی اتحاد اولسون ... اتحاد ,بیرلیک اولماک گرکیر .
نقل قول کردن
+4 #11 Mehmet 1401-04-29 08:00
اولاریکی یازب لار‌ ترکمن قدیم زامان لار ترکلره ترکمان دیردلر کی گتدیخجن منطقه عادلاری گوتورولدو آنادولی ترک لری خراسان ترکمن لری و...
نقل قول کردن
0 #12 تورک 1402-08-19 16:49
یاشاسین بوتون تورکلر یاشاسین توران ائلی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر