c_300_250_16777215_10_images_0000236569588544.jpg

ترکمن سسی-هر ساله در روز 17 مردادماه مراسمی از طرف مدیرکل محترم اداره فرهنگ، ارشاد اسلامی استان گلستان و به همت استاندار محترم گلستان و جمعی از مدیران کل برگزار می‌شود.

 

بنده بیش از ده سال سابقه فعالیت در عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را دارم و تا جایی که بیاد دارم هر سال این برنامه به همین شکل و شیوه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود.

خبرنگاران همیشه به دنبال انعکاس اخبار پای صحبت مسئولین محترم در سراسراستان می‌نشینند و گاها چندین ساعت از وقت خود را در جلسات می‌گذارند در اولین انتقاد به برگزاری این مراسم می‌توان چنین گفت که چرا هر سال سخنرانی سخنرانی سخنرانی...

 بهتر نیست این قشر زحمتکش در چنین روزی چند ساعتی را در کنار خانواده یا همکاران خود و بدور از دغدغه نوشتن و در محیطی باز و صمیتی‌تر یا برگزاری برنامه‌های متنوع و شاد سپری کنند مگر این جامعه که همان جامعه خبرنگاران هستند تاثیرگذار در نشاط و شادمانی مردم جامعه نیستند؟

آیا اینان بعد از یکسال تلاش و فعالیت خود نیاز به شادابی و نشاط روح و جان ندارند؟

مگر این فعالان عرصه رسانه و خبر همیشه در استرس انعکاس اخبار قرار ندارند؟

 به نظر می‌رسد این جامعه هدف بیش از افراد عادی جامعه نیاز به شادابی و نشاط دارند تا بتوانند این روحیه را به دیگر افراد جامعه منتقل نمایند.

مورد دیگر که به نظر می رسد هر سال تکرار می‌شود و هیچ تاثیری درروند و بهبود وضعیت کنونی خبرنگاران ندارد بیان مسائل و مشکلات موجود در عرصه رسانه و اقشار خبرنگاران مختلف است که توسط چند خبرنگار که متاسفانه هم همیشه از خبرنگاران در مرکز استان فعالیت دارند بازگو می‌شود.

 خود به عینه دیدم بعد از چندین سال بازگو کردن این مشکلات در حال حاضر هیچ اتفاق خاصی در این عرصه نیفتاده و گاها بعضی از مشکلات نیز اضافه گردیده است که می‌طلبد به صورت ریشه‌ای این مشکلات حل وفصل شود و این ریشه‌یابی تنها با بازگو کردن مشکلات از زبان چند خبرنگار در یک روز از سال و آن‌هم روز خبرنگار انجام نخواهد شد.

‌مورد بعدی سخنرانی طولانی مسئولین محترم می‌باشد البته قرار نیست به شخصیت یا شخص خاصی اهانت یا جسارتی صورت بگیردولی به نظر می‌رسد در این مراسم نیز خبرنگاران قلم به دست به دنبال انعکاس خبر هستند و از این چند ساعت مراسم لذت چندانی برده نمی‌شود به خصوص خبرنگاران خبرگزاری‌ها که باید بعد از مراسم به فکر انعکاس آن در سایت‌های خبری خود بوده تا از دیگر رقیبان خود جا نمانند.

اگر از تمام این موارد صرف نظر کنیم کیفیت برگزاری این مراسم است که هر ساله نسبت به سال گذشته نامطلوب‌تر می شود متاسفانه هیچ گونه پذیرایی ساده حتی در حد یک نوشیدنی سرد که می‌تواند آب خالص باشد در این مراسم چندین ساعته و کسل‌کننده وجود ندارد و افرادی که از شهرهای مختلف استان در این مراسم حضور می‌یابند باید از عصر تا نیمه شب وقت خود را گذاشته و در این مراسم تشنه و گرسنه بمانند.

نکته حائز اهمیت اینکه در شب قبل از برگزاری مراسم گرامیداشت روز خبرنگار مرکز استان یعنی در روز شنبه 16 مرداد ماه، مراسم با شکوه و در خور توجه و شأن خبرنگاران شهرستان گنبدکاووس برگزار شد با توجه به تحقیقات به عمل آمده برای اولین بار در سطح کشور و استان چند تن از خبرنگاران شهرستان گنبدکاووس با همکاری و تعامل یکدیگر و استفاده از ظرفیت و پتانسیل فقط تعداد محدودی از اسپانسرها توانستند مراسمی شاد و با نشاطی برای همکاران خود به همراه خانواده‌هایشان برگزار نمایند.

نکته قابل توجه اینکه این چند خبرنگار با استفاده از ظرفیت و پتانسیل خود ضمن پذیرایی ساده و محترمانه هدایایی قابل توجه از جمله بسته لبنیات خانواده یکماهه، کارت هدیه مناسب و دیگر هدایا مانند بسته فرهنگی- کادو و غیره را برای همکاران خود تهیه نمودند و جالب اینکه در این مراسم از تمام مدیران اجرایی شهرستان، فرماندار محترم، مدیرکل اداره فرهنگ ارشاد اسلامی و اعضای خانه مطبوعاتی دعوت کرده و با برگزاری برنامه‌های متنوع و شاد ساعات خوشی را برای خبرنگاران رقم زدند.

 

  حال چند سوال به ذهن خبرنگاران محترم می‌رسد

اول اینکه آیا ظرفیت و پتانسیل استان بیشتر از شهرستان گنبدکاووس نیست با وجود اینکه این چند خبرنگار فقط طی چند روز مهلت توانستند این مراسم را برگزار کنند آیا مسئولین محترم مربوطه استانی نمی‌توانند چندماه قبل از روز خبرنگار از این ظرفیت بزرگ استان کمک گیرند؟

اگر اعتبارات استانی وشهرستانی اجازه هرگونه استفاده از هزینه برای برگزاری مراسم گرامیداشت خبرنگار نمی‌دهد آیا نمی‌توان از اسپانسرهای سطح استان مانند خیرین، کارخانجات و واحدهای تولیدی که هر یک اگر به مقدار ناچیز کمک کنند مبلغ هنگفتی خواهد شد استفاده نمود؟

به نظر می‌رسد دیگر مسئولین محترم استانی دغدغه مسائل و مشکلات خبرنگاران را داشته باشند بهتر و بیشتر از این می‌توانند برنامه‌ای در خور شأن خبرنگاران استان برگزار کنند.

نکته حائز اهمیت دیگری بی‌توجهی و ندیده گرفته شدن خبرنگاران دیگر شهرهای استان است متاسفانه تاکنون خبرنگاران دیگر شهرها از هیچ‌گونه امکانات و تسهیلات لازم در این حوزه استفاده نکردند و اگر هم مواردی بوده به اندازه انگشتان دست است.

خوب است با توجه به فعالیت خوب خبرنگاران شرق و غرب استان که گاها یک خبرنگار در چند شهر فعالیت دارد و شاید بهتر و بیشتر از بعضی از خبرنگاران مرکز استان تلاش می‌نماید توجه ویژه و بیشتر شود و نشست‌های تخصصی در زمینه مسائل و مشکلات این اقشار تلاشگر برگزار و در این نشست‌ها به ریشه‌یابی مسائل پرداخته و آن را حل نمایند.

نکته دیگر که به ذهن می‌رسد بیمه خبرنگاران است متاسفانه بعد از چندین سال هنوز این مشکل مرتفع نشده و با توجه به قانون جدید که مدیران مسئول باید این افراد را بیمه نمایند باز هم مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و آن اینکه بازهم بیمه شدگان از افراد درجه یک و درجه 2 مدیران مسئول خواهند بود و این قصه همچنان سر دراز خواهد  داشت البته بگذریم که خبرنگاران خبرگزاری‌ها به جز خبرگزاری ایرنا از بیمه محروم هستند.

و نکته آخر اینکه یک خبرنگار واقعی و مسئولیت‌پذیر با عشق و علاقه در این مسیر قدم بر می‌دارد و هیچ انتظار و توقعی از مسئولین محترم بجز همراهی و تعامل آنان در حوزه اطلاع‌رسانی ندارد پس چه خوب است در درجه اول شأن، مقام و جایگاه یک خبرنگار فرهنگ‌سازی و نهادینه شود و اگر قرار است مراسمی برای گرامیداشت این عزیزان گرفته شود قبل از هرچیز در خورشأن و شخصیت آنان باشد و اگر چنین نیست بهتر است چنین مراسمی برگزار نگردد تا نه تنها خستگی و دغدغه فکری یک‌ساله خبرنگار از بین نرفته بلکه به شأن و شخصیت آن نیز اهانت نشود.

 

منبع:ترکمن نیوز به قلم(خبرنگار ف-ع)

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر