c_300_250_16777215_10_images_67094.JPG

ترکمن سسی- مباحث مطرح شده در روزهای پیشین در شبکه های اجتماعی درباره مراسم نکوداشت مختومقلی در آق توقای ، ضرورت گفتمان و تبادل نظر بین عالمان دینی و فعالان فرهنگی بیش از پیش نمایان می سازد.

تکریم مفاخر امری پسندیده و مورد قبول همگان است ، وقتی سخن از مختومقلی فراغی آن عارف و شاعر بزرگ به میان می آید، برگزاری مراسم نکوداشت مطالبه عمومی مردم منطقه است. کارکردهای ارزشمند آن در زمینه های تقویت و ارتقاء فرهنگ بومی و افزایش انسجام ملی و اتحاد اسلامی  علاوه بر حضور گسترده مردمی ، استقبال و همراهی مسئولان را نیز به دنبال داشته است.
بدین ترتیب ، با پیگیری و تلاش های شبانه روزی فرهیختگان و به همت برخی فعالان فرهنگی و انجمن های ادبی و حمایت مسئولین و متولیان امر ، این مراسم ها علیرغم برخی کاستی ها ، سال به سال در مسیر رونق و ارتقاء کمی و کیفی گام برداشته است و علاوه بر حضور ده ها هزار نفری اقشار مختلف مردمی ، مسئولان بلند مرتبه دولتی نیز هرساله به زیارت آرامگاه این عارف و شاعر بزرگ آمده و سر مزار آن عارف و شاعر نامی فاتحه خوانده اند و اخیرا با کارهای عمرانی انجام شده و ایجاد سایت گردشگری مختومقلی فراغی در آق توقای آینده ی خوبی برای بهره گیری از ظرفیت های محلی ، ملی و بین المللی مختومقلی ترسیم می شود.
 با این وجود برخی از عالمان دینی منطقه انتقاداتی به عدم رعایت برخی شئونات در برگزاری مراسم های نکوداشت داشته و شبهاتی را مطرح نموده اند که عکس العمل هایی نیز داشته است.
در آخرین مورد از این دست موارد در هفته های اخیر فایلی از صحبت های علی آخوند آرخی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که صحبت های تندی به برخی گردانندگان مراسم و برگزاری مراسم های نکوداشت با برنامه های متنوع در جوار آرامگاه مختومقلی فراغی مطرح و آن را خلاف شئونات اسلامی قید کرد که با پاسخ های فعالان فرهنگی در فضای مجازی همراه بود.
به نظر می رسد در جامعه ما ترکمن ها ارتباطات عالمان دینی و جوانان و فعالان فرهنگی دارای کاستی های فراوانی است ، نه تنها در زمینه برگزاری این گونه مراسم ها بلکه در سایر موضوعات در عرصه های مختلف زمینه های بروز مباحثی از این دست بسیار محتمل است و در دنیای امروز که شرایط به شدت در مسیر گسترش ارتباطات تغییر پیدا کرده است ، متاسفانه این دو قشر جامعه ما به آن کیفیتی که باید و شاید اتصال و ارتباط دوجانبه برقرار نشده لذا به گفنگو و انجام مباحث مفید و تبادل نظر نیاز هست. هم اندیشی و گفتمان می تواند برای درک متقابل و حل بسیاری از مسائل و موارد اختلافی کارگشا باشد و برای آغاز این مهم سبقت اولی ترست.  
جامعه اسلامي ما متكي به ارزش هاي ديني است و علما به عنوان مروجین اخلاق، دین و معرفت جایگاه خاصی در جامعه ما دارند و منشاء خیر و برکات بسیاری در جامعه ما هستند همانگونه که فعالان فرهنگی و جوانان پر انرژی نیز با اخلاص به دنبال ارتقای فرهنگی و خدمت به جامعه هستند و کارکردهای غیر قابل انکاری دارند ، لذا با درک متقابل دغدغه ها در مسیری برویم که در تصمیم گیری محتوای برنامه ها از ظرفیت هر دو بخش استفاده شود و فضای مراسم ها را در کنار غنای ادبی و فرهنگی و هنری ،متناسب با شئونات و فضای اسلامی بکنیم.
به بیان دیگر با تعامل ، هم اندیشی و برنامه ریزی جامع با این نگاه حرکت بکنیم که مراسم های نکوداشت وجه اشتراک باشد نه موجب اختلاف به عبارتی مراسم مختومقلی سمبل اتحاد باشد نه موجب اختلاف ، قطعا اگر علما و فرهیختگان کنار هم باشند و مراسم ها با مشارکت فعال هر دو بخش اجرا شود کارهای بیشتری در مورد مختومفلی می توان انجام داد.

یادداشت مدیر

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر