c_300_250_16777215_10_images_77189.jpg


ترکمن سسی - هر چند در روزهای اخیر ، دولتمردان با افزایش هزار تومانی قیمت گندم براین باور هستند که بخشی از دغدغه کشاورزان را برطرف کرده اند اما شواهد نشان‌می دهد امسال کشاورزان دغدغه ها و مشکلات بسیاری دارند.



از نگاه بسیاری از گندم کاران و حتی کارشناسان این عرصه قیمت فعلی گندم با آنچه مدنظر گندم کار است فاصله دارد.

کشاورزان و گندم کاران در منطقه ترکمن صحرا بویژه در بخش مرزی داشلی برون عمدتا به صورت دیم کاشت می کنند و بدلیل کم آبی و خشکسالی که حتی کارشناسان و متولیان امر نیز بر آن اذعان دارند ، زمین های منطقه آنچنان محصولی ندارد که تحویل دولت بدهند و تبدیل ناخواسته مزارع گندم به علوفه دامی تهدیدی جدی است.

 کشاورزی می گوید: اگر گندم مزرعه را درو بکنم بیشتر از 300 کیلو در هکتار گندم نمی دهد. اگر فرضا قیمت خرید تضمینی گندم 10 هزار تومان هم باشد ، باز با قیمت علوفه برابر با ۴۵۰کیلو گندم در هر هکتار است. بهرحال کشاورز هم حساب و کتاب می کند و در کنار مسولیت باید برایش صرفه اقتصادی داشته باشد.

این کشاورز ادامه می دهد: می بینید با این شرایط کدام برای کشاورز به صرفه تر است. حتی زمین های آبی هم آب کافی برای آبیاری ندارند. زمین های دیم منطقه شاید ناچارا به دروی گندم نارس برای علوفه دامی روی آورند. علوفه گندم کیلویی ۷۵۰تومان است و اگر هر هکتار ۱۰تن علوفه بدهد هکتاری هفت میلیون و پانصد هزار تومان برای کشاورز می ماند. اگر همین کشاورز گندم درو کند کمتر از یک چهارم رقم علوفه می شود و غیر از کرایه کامیون و کمباین و درصد افت گندم، کشاورز باید یک رقمی هم از جیب هزینه بکند.

وی ادامه یادآور می شود: ببینید گندم وارداتی با ارز دولتی حدود ۱۰ هزار تومان است ، در حالیکه با تصمیم دولت قرار است امسال همین گندم از کشاورزان داخل کشور با 5 هزار تومان خریداری بشود.آیا این حق کشاورز ایرانی است؟ یا از این شرایط نابرابر افراد و مافیای خاصی منافع خاصی دارند؟! یا انگار منافع برخی در عدم خودکفایی در تولید گندم داخلی است و با عدم واردات گندم از خارج منافع کلانشان به خطر می افتد!!!

این کشاورز با تاکید بر اینکه کشاورزان و گندم کاران ترکمن صحرا، گلستانی و ایرانی وظایف و مسئولیت های سنگین خود برای خودکفائی در تولید گندم را به خوبی می دانند می گوید: با در نظر گرفتن مجموع شرایط اقتصادی ، تورم سالانه و هزینه هایی که وجود دارد ، کشاورز نیز باید انگیزه لازم داشته یاشد و این مسئولیت بردوش دولتمردان است تا از کشاورزان حمایت بکنند...


خبرنگار ترکمن سسی : عاشور بردی اتک پور

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر