c_300_250_16777215_10_images_77188.jpg


ترکمن سسی - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی بارش ها در استان گفت: اگر شرایط در ماه های آتی به این شکل ادامه یابد ممکن است با خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر روبه‌رو شویم.


به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حسینی بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: در هفت ماهه سال آبی جاری بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای میزان بارش ها در گلستان ۲۴۴ میلی متر بوده که این عدد در بلندمدت ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
مدیرعامل منطقه‌ای استان گلستان گفت: در کنار کاهش میزان بارش، افزایش دما هم مطرح شده و باعث می شود میزان رواناب رودخانه‌ها کاهش یابد به نحوی که در رودخانه های اصلی ۶۰ درصد کاهش آورده آبی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به افت شدید سفره های آب زیرزمینی در استان، افزود: بخشی از این مشکل به کاهش میزان بارش ها و بخشی هم به مداخلات انسانی بر می گردد.
حسینی بیان کرد: اگر شرایط بارش در ماه های آتی به این شکل ادامه یابد ممکن است با خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر روبه‌رو شویم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به کشت شالی و محصولات پر آب طلب در استان اضافه کرد: زمانی که ما آب محدودی داریم می توانیم از کشت های جایگزین استفاده کنیم یا سطح زیر کشت را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: گلستان بالغ بر ۸۵۰ هزار هکتار اراضی داشته که از مجموع ۶۰۰ هکتار قابل کشت ۲۵۰ هزار هکتار آن آبی و ۳۵۰ هزار هکتار آن دیم است.
حسینی تأکید کرد: با برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی یکی از مشکلات پیش روی استان نشست زمین بوده که این مشکل در سال‌های آتی خود را نشان خواهد داد.
وی با توضیح اینکه خشکه کاری برنج می تواند جایگزین کشت آبی برنج باشد، افزود: وقتی شرایط به شکل نامطلوب است ما باید کشت شالی را به حداقل و استفاده از آب های زیرزمینی را به صفر برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اظهارکرد: این مسائل پازل های چند وجهی است که باید مراعات شده و جلوی خسارت های بیشتر را بگیرد.
حسینی با اشاره به استفاده از آب های نامتعارف اضافه کرد: یکی از آب های نامتعارف، پساب های شهری است که در حال حاضر شهرهای بندرگز، بندرترکمن، کردکوی و در بخش‌هایی از گرگان به سیستم جمع‌آوری پساب مجهز هستند و بخش هایی که تصفیه می‌شود به طبیعت بر می‌گردد و مطالعات جمع آوری پساب سایر شهرستان های دیگر هم در دست بررسی است.
وی بیان کرد: مطالعات استفاده از زهاب های کشاورزی در شمال استان انجام شده که نیاز به مطالعات تکمیلی دارد و می توان از آن برای گیاهان شورپسند و آبزی پروری استفاده کرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر