c_300_250_16777215_10_images_82095.jpg

 

ترکمن سسی – عبدالمجید ایزدی فرهنگی بازنشسته، پیشکسوت فوتبال آق قلا، فعال انتخاباتی، طرفدار روش و منش اعتدال و احترام متقابل بین مذاهب اسلامی است.


انتهای هفته گذشته به اتفاق یکی از همکاران پایگاه خبری جهت دیدار با این چهره خوشنام ترکمن به روستای "دوگونچی" از توابع شهرستان آق قلا  رفتیم. روستایی که تعدادی چهره علمی برتر به جامعه معرفی کرده است.


استاد ایزدی با شوق و ذوق فراوان ما را به حضور پذیرفت و در شبی به یاد ماندنی از خاطرات دوران تحصیل در گرگان و نیم قرن ارادتش به اهل بیت رضی الله عنهم گفت. وی می گوید: آن موقع ها برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان مجبور بودیم به گرگان برویم. آنجا در کنار درس به کارهای مختلفی از جمله  فعالیت در یک مغازه مرغ فروشی در مرکز استان مشغول بودم و اگر ادامه داده بودم شاید کاسب بزرگی می شدم.

وی در گرگان از آشنایی خود با خانواده مرتضی شهسواری می گوید که به دوستی پنجاه سال آنها انجامید و از آن زمان تاکنون هر ساله در ایام محرم و عاشورا در کنار آنها در پخت نذری کمک حال آنهاست و آخرین برنامه از اینگونه فعالیت ها روزهای آینده در شب اربعین است که برای ایفای وظیفه خود در کنار برادران اهل تشیع در گرگان حضور خواهد یافت.


عبدالمجید ایزدی می گوید: ایام عاشورا یادآور رشادت ها و مجاهدت های امام حسین (رض) است و وقایع روز عاشورا برای همیشه در صفحه تاریخ اسلام ماندگار است. بدین جهت نه تنها شیعه و سنی، بلکه پیروان همه ادیان آن حضرت را یک آزاد مرد حقیقی می شناسند. گرچه آئین پاسداشت یاد و خاطره امام حسین (رض) و اهل بیت پیامبر اکرم (ص) در بین مسلمین متفاوت است ، اما وجه اشتراک همه ابراز ارادت و تحسین شخصیت آن حضرت است که زیربار ظلم نرفت و درس آزادگی داد.


عبدالمجید ایزدی می گوید که به توصیه پدرش که کدخدا و خیر منطقه بود معلم شد. وی به دلیل سال ها خدمت صادقانه در بدنه آموزش و پرورش و فعالیت های موثر در منطقه بعنوان یکی از چهره های خوش نام فرهنگی شناخنه می شود. معلمی بود که سی سال از مدت سی و یک سال خدمتش را مدیر مدرسه بوده است.در کنار فعالیت فرهنگی وی از پایه گذاران و پیشکسوتان فوتبال آق قلاست. در انتخابات نیز نقش آفرینی می کرد. به قول خودش در دوره ای برای قربانعلی قندهاری فعالیت کرد و در روستای دوگونچی 99 درصد برای شیخ قندهاری رای دادند بطوری که نماینده منتخب با بوسه بر پیشانی وی از وی تشکر کرد.


عبدالمجید ایزدی می گوید: از کمک به دیگران لذت می برم در واقع دوست دارم شمع باشم برای دیگران و چراغ راه شاگردانم و مردم باشم و اکنون افتخار من اینست که در میان شاگردان من صدها فرد مفید در جامعه در حال فعالیت هستند.پسرم لطیف ایزدی علاوه بر شغل معلمی، مدیر سایت اولکامیز است و همیشه توصیه داشته ام که روش اعتدال و میانه روی و مدارا را پیش رو بگیرد.
 

عبدالمجید ایزدی که سال های زندگیش را صرف دینمداری، تلاش برای انسجام وحدت میان مذاهب و تربیت فرزندان و شاگردانی صالح و شایسته صرف کرده ، ده سال است که از شعل معلمی و مدیری بازنشسته شده می گوید: مذاهب باید به عقاید یکدیگر احترام بگذارند و تاکید می کند امت اسلامی نماز را از ارکان اصلی دین می دانند و اگر شما سری به اماکن متبرکه بزنید مشاهده خواهید کرد که شیعه و سنی نماز را در جوار هم برپا می دارند، بنابراین هرچند که در برخی جزئیات و عقاید اختلاف نظر به چشم می خورد، لیکن بنا به فرموده نبی مکرم اختلاف میان امت باعث تقویت دین می شود و ما باید از این مسئله برای انسجام هر چه بیشتر در میان خود بهره مند گردیم.
 
استاد ایزدی برگزاری کنگره عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن را به جهت ایجاد انگیزه در میان محققین حوزه فرهنگی ادبی و هنری تلاشی در خور تحسین دانست و یادآور شد: جوانان ما که همواره در زمینه های پژوهشی حرف های زیادی برای گفتن دارند، می بایست در بخش فعالیت های معنوی نیز الگو و حسنه باشند. درباره وقایع و رویدادهایی که از صدر اسلام تاکنون گذشته است، نباید به اطلاعات کم و اندک قانع شد. نبرد عاشورا به همان میزان که از لحاظ  تعداد نفرات نابرابر بود، تقابل اندیشه ها نیز بحساب می آمد. یزید رسیدن به هدف های دنیوی را در سر می پروراند و امیالش را صرف مقاصدی می کرد که فناپذیر بودند. او با درایت و دوراندیشی مانوس نبود و استحکام قدرتش را دشمنی با اهل بیت پیامبر کرم پایه ریزی کرد. یزید با افکارش به فنا رفت، اما افکار امام حسین زنده است و در دل و قلب امت مسلمان جریان دارد.

 

خبرنگار ترکمن سسی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر