c_300_250_16777215_10_images_83013.jpg

 

ترکمن سسی: شاعر آزاده ترکمن گفت:  کیفیت آثار هنری و ادبی دومین همایش فرهنگ عاشورا در آئین زبان و ادبیات ترکمن از سطح بالایی برخوردار بود.


آق محمد بدراق نژاد در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، برگزاری همایش فرهنگ عاشورایی در آئین زبان و ادبیات ترکمن را محصول  خرد جمعی و اهتمام تعدادی از فعالان ادبی و هنری دراین عرصه خواند و گفت: ما شاهد بودیم که درهمایش امسال تعداد کثیری ازعلاقمندان با ارسال تولیدات خود به بخش دبیرخانه همایش رقابت نزدیکی را رقم زدند. به گفته هیات داوران، تنوع بالا و کیفیت کارهای ارائه شده در بخش شعر و هنرهای دستی به نحوی بود که مشکل می شد برترین ها را از بین شان انتخاب کرد.


وی ادامه داد: ما می دانیم که خلق اثر در نتیجه کنش فکری اتفاق می افتد و باید دید این کنش باعث ایجاد چه واکنشی در مخاطبین می شود. البته بکارگیری موسیقی مناسب در حین قرائت اثر کیفیت اجرا را دو چندان بهتر می کند و مهمترین مسئله ای که رتبه آثار را ترفی می بخشد تجربه هنرمند است.


بدراق نژاد با تاکید بر این مطلب که خلق اثر موفق را باید محصول ریاضت بکار رفته در آن دانست و عنوان نمود: "کریم قربان نفس" شاعر نامدار ترکمن می گوید، یک شاعر برای موفق شدن، ابتدا می بایست یک نویسنده خوب و موفق باشد و پیش از خلق شعر بتواند قالب داستانی آنرا به ترسیم در آورد. ما، در نهضت عاشورا با یک واقعیت روبرو هستیم که محققین و راویان آنرا بزبان عامیانه تشریح می کنند، اما آنچه که یک شاعر بعنوان اثر ماندگار می نگارد، نوشته ای است که باید دارای موضوع متن و کلمات هم وزن و هم قافیه باشد.


این شاعر پیشکسوت و آزاده جنگ تحمیلی در پاسخ به این پرسش که دومین همایش فرهنگ عاشورا در آئین زبان و ادبیات ترکمن تا چه حد توانسته است نظر مساعد داوران و کارشناسان را جلب کند، افزود: آثار یک هنرمند زایده فکر و محصول اندیشه هایش بحساب می آید. تهیه آنچه که هنرمندان برای ثبت یک اثر نیاز دارند گرچه ممکن است چندان هزینه بر نباشند، لیکن هنرمند با جریان انداختن فکرش دست به تولید یک اثر بی بدیل می زند. بنابراین تعدد آثار راه یافته به بخش داوری مراسم، این مطلب را می رساند که نگاه خالقان آثار به جریان همایش ویژه بوده است.


بدراق نژاد همچنین بیان داشت: گنجاندن بخش نمایشگاه هنرهای دستی و برگزاری کارگاه شعر و ادبیات داستانی در روز برگزاری مراسم همایش می تواند از اقدامات مفید طی سال های آینده باشد. باید ترتیبی داده شود که نشست نقد و بررسی هیات داوران با خالقان آثار در بخش های مختلف برگزار گردد تا شاعران، نویسندگان و هنرمندان جوان بتوانند از تجربیات هنرمندان پیشکسوت بهره لازم را ببرند. مطمئنا خروجی جلسات نقد و بررسی تحول مثبتی را در شرکت کنندگان نسل جوان ایجاد کرده و علاقه آنها را برای استمرار در کار تشدید خواهد کرد.

 

گفتنی است در جریان برگزاری دومین فرهنگ عاشورا در آیین زبان و ادبیات ترکمن در گرگان شعر و ترجمه شعر آق محمد بدراق نژاد مورد تشویق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان قرار گرذفته بود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر