c_300_250_16777215_10_images_83017.jpg

 

گنبدکاووس : ترکمن سسی - مرحوم مراد دوردی قاضی، یکی از چهره های محبوب ترکمن صحراست که عمری را در راه حفظ و تقویت فرهنگ، زبان و ادب ترکمن و خدمت عاشقانه و صادقانه به جامعه صرف کرد.



این چهره ماندگار ترکمن در بین مردم منطقه به پاس خدمات شایان خود در شناسایی مزار ، گردآوری ، چاپ و انتشار دیوان مختومقلی فراغی به عالم ترکمن ، خادم مختومقلی شهرت یافته است.

نوجوانان دهه شصت گنبدکاووس، این چهره ارزشمند صحرا را بارها در کتابفروشی و لوازم التحریری وی در خیابان اصلی مرکز شهر دیده اند.

مرحوم مراد دوردی قاضی در دهه های پیشین در شناسایی مکان مزار مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمد آزادی نیز در آق توقای از پیشگامان فرهنگی ترکمن صحرا بود و به همت وی و دوستانش مکان مزار آن شاعر شهیر ترکمن مشخص شده است.ابتدای بنای یادمان کوچکی بر مزار مختومقلی و پدرش بنا شد که در ادامه بنای بلند گنبدی شکل کنونی در آق توقای ساخته شده است.


یکی از کاربران شبکه های اجتماعی ترکمن سسی با نام عظیم نوشته است: در سال 1360 بود که تابلو مزار مختومقلی فراغی کنار جاده آق توقای توسط مرحوم مراد دوردی قاضی و یکی از همکاران وی در حال نصب بود که من و دوستان جمعا شش نفر موتور سوار کارمند ثبت احوال در حال عبور بودیم که در نصب آن تابلو به آنها کمک کردیم. این روز همیشه در ذهن من باقیست و زحمات آن مرحوم و اخلاق شایسته وی قابل تقدیر است.


کاربر دیگری با نان مستعار اوغوزخان نوشته است:
مرحوم مراد دوردی قاضی برای زیارتگاه خالدنبی زحمات زیادی کشیدند و زمانی که راه نداشت با الاغ و قاطر از پایین کوه آب و مصالح میبردند و در مزارخالدنبی ابتدا مزار و مسجد ساختند و آب انبار که در پاییز و زمستان آب در آب انبار جمع می شد و کار ساختمان سازی میکردند. فرزند ایشان قربان اخوند قاضی وقتی خاطرات و زحماتی که پدرشان کشیدند تعریف میکنند مو برتن آدم سیخ میشه. متاسفانه بعدازاینکه ساختمان سازی کامل شد و راه را ابتدا بادست کوه را کندن و بعدها بولدزر آمده. حالا زیر نظر اوقاف شده.حالا خانواده قاضی یک روز به زیارت میرن. در ایام شلوغی میگن اتاق خالی نداریم و ایکاش یک اتاق کوچک را کلیدش را به خانواده محترم قاضی می دادند ولی حیف ...

در تصویر ، مزار مرحومه حاجیه عراز تاج بردی محمدی همسر استاد فقید مراد دوردی قاضی نیز در کنار مزار وی قرار دارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر