c_300_250_16777215_10_images_90008.jpg

 


ترکمن سسی - یک سال پیش در چنین روزی ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۹ ، امان قلیچ سخاوی ( آهمند ) شاعری از بخش مرزی داشلی برون در شمال گلستان درگذشت.



وی اصالتا ساکن روستای اوقی تپه از روستاهای بخش مرزی داشلی برون در شمال گلستان بود و ازدوران کودکی علاقه وافری به زبان مادری داشت. با عشق به زبان و ادبیات ترکمنی بیشتر کتابهای شاعران کلاسیک را می خواند و به همان سبک هم شعر می سرود.

اشعارش ساده ، روان و نزدیک به زبان عامیانه و بیشتر با مضامین اجتماعی،انتقادی و مذهبی بود. دوستانش می گویند اوج شعری وی به سال های اوایل انقلاب برمی گردد و در سال های اخیر به دلیل کهولت سن و مشغله های زندگی کمتر شعر می گفت.

آمان قلیچ سخاوی از شاعرانِ بنامِ دهه های پیشین بود و در محافل فرهنگی و ادبی حضور فعالی داشت و در برخی مراسم عمومی در جمع اهالی فرهنگ و ادب قطعاتی از اشعار خود را می خواند.

اما وظیفه اجتماعی ما دوستداران فرهنگ و ادب منطقه برای چهره های ادبی بومی کدام است؟ پرواضح است ، ارج نهادن به تلاش فرهنگی و ادبی موجب حفظ و تقویت فرهنگ بومی می شود و همت اهل قلم منطقه و تشکل های فرهنگی و ادبی بویژه انجمن ادبی تازه تاسیس اترک برای پاسداشت شش دهه تلاش آن شاعر بومی برای خدمت به زبان و ادب ترکمنی و برگزاری مراسمی در شان وی مورد انتظار بسیاری از اهالی فرهنگی منطقه است.

 همچنین گردآوری و انتشار اشعارش که تاکنون چاپ نشده فرصت را برای خواندن اشعار وی برای همه دوستداران ادب و فرهنگ بومی فراهم خواهد کرد.

نورمحمد دانشمند/ مدیر پایگاه خبری

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر