c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-03-02_20-26-28.jpg

 

ترکمن سسی - ناصرقلی سارلی در یادداشتی نوشت: از شروع ماجرای مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در کشور چند هفته می‌گذرد و این تهاجم احتمالا سازمان‌یافته به مدارس دخترانه هر روز ابعاد جدید و غریبی می‌یابد.


 این استاد دانشگاه و فعال اجتماعی در یادداشتی با عنوان "جاهلیت معاصر" در کانال فصل همدلی نوشت:

نگاهی به تاریخ باورها و عقائد بشری نشان می‌دهد که اندیشه و اعتقاد هرچند افراطی و غریب به نظر برسد به‌راحتی نمی‌میرد. عقائد و باورها هرچند گاهی تضعیف و گاه در خاک می‌شوند، با پیدایی زمینه و زمانه مناسب سر بر می‌آورند اما چنان شکل و فرم عوض می‌کنند که تشخیص آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.
برای شناخت ریشه‌های ماجرای مسموم‌سازی دختران دست‌کم باید به دوران جاهلیت شبه‌جزیره عربستان بازگشت؛ سرزمینی که در طلیعه اسلام در تاریکی بی‌پایان و جهالتی بی‌انتها غرقه بود.
داشتن و به دنیا آوردن فرزند دختر چنان داغ ننگی بر پیشانی بر والدین، به‌ویژه پدران، می‌زد که زنده‌به‌گور کردن دختران امری مرسوم بود و توهم رهایی از ننگ به آنان می‌بخشید.
آن‌چه امروز در تهاجم احتمالا سازمان‌یافته به مدارس دخترانه مشهود است نسخه امروزین همان زنده به گور کردن دختران است. این عمل ترجمه‌ای امروزی است از عمل به باور و عقیده‌ای کهن. باور و عقیده یکسان است اما چون دیگر فرم زنده به گور کردن امکان‌پذیر و بنابراین کارآمد نیست، فرم جدیدی جایگزین شده است. اگر با زبان فرمالیست‌ها سخن بگوییم می‌توان گفت فرم جدیدی مطابق زمینه و زمانه جدید جایگزین فرم مبتذل، نخ‌نما و به‌ظاهر شنیع‌تر پیشین شده است. اما قبح عقلی و اخلاقی اقدام اخیر حتی بسی بیشتر از زنده به گور کردن دختران است؛ مرد جاهلی آن کار را در خفا انجام می‌داد، پیش از آن‌که دیگران حتی از تولد فرزند دختر آگاه شوند. جاهلیت معاصر اما نسخه امروزین را با ترور و ترساندن مردم می‌آمیزد و به‌نحوی زننده و مبارزطلبانه امنیت جامعه را به بازی می‌گیرد و دندان فاسد و کرم‌خورده خود را به رخ همگان می‌کشد.
آن‌چه برای والدین دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران، اسباب نگرانی مضاعف است اخبار و اظهارنظرهای ناقص، محتاطانه و گاه متناقض مسئولان امر است. پرسش آن است که آیا پس از این حجم از تهاجم واقعا هیچ سرنخی از مباشران و آمران این حوادث به دست نیامده است؟ چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان این رویدادهای خطرناک را جدی بگیرند؟ آیا مانند موارد مشابه منتظر فرمان یا اظهارنظر رهبری هستند تا مجاب شوند باید کاری اساسی صورت دهند؟ مگر مسئولان حفظ نظم و امنیت کشور وظیفه ذاتی برای شناسایی و برخورد جدی با چنین اقداماتی را ندارند؟
به‌عنوان یک پدر به جاهلان معاصر اطمینان می‌دهم این اقدام جنایتکارانه خللی در اراده ما برای فراهم کردن زمینه آموزش، تحصیلات و پیشرفت برای فرزندان دخترمان ایجاد نمی‌کند. اگر احساس شود مسئولان امر در رسیدگی و جلوگیری از حوادث مشابه تحفظ، کندی یا ملاحظاتی دارند، با تشکیل زنجیره انسانی در حفاظت و پاسداری از فرزندان این سرزمین به میدان خواهیم آمد.
دوره جاهلیت به تاریخ پیوسته است و تکرار نخواهد شد. مطمئن باشید.

دیدگاه‌ها  

0 #1 حقیقتی 1401-12-11 21:54
سرچشمه جاهلیت معاصر از کجا میاد؟ و چرا هنوز متفکران و عالمان غرق در همان دوران هستند و زندگی می کنند؟
نقل قول کردن
0 #2 خداوردی زاده 1401-12-11 22:07
مردم چشم انتظار دستگیری عوامل این جنایت و جاهلیت هستند. البته انتظارها داره طولانی می شه!
نقل قول کردن
0 #3 کامبیز 1401-12-12 12:11
موضوع مسموم سازی دانش آموزان دختر عوارض روانی بدی در جامعه دارد. چرا با این موضوع که آسایش و امنیت روانی مردم را مختل کرده ، جدی برخورد نمی شود!
نقل قول کردن
0 #4 بابازاده 1401-12-12 12:14
این مسمومیت های سریالی چند ماهه هرگز شایسته این مملکت نیست و انتظار داریم با اراده جدی مسولین این قضیه سریع ریشه کن بشه.
نقل قول کردن
0 #5 شیرین 1401-12-12 12:19
جایی که محل تعلیم و تربیت آینده سازان وطن هست چرا باید اینگونه ناامن باشد. مسمومیت های سریالی دختران معصوم از نگاه همگان محکوم و شوم است.
نقل قول کردن
0 #6 الیاس مخمی 1401-12-13 21:14
اگر ساختار ساختارها در فرمی ایده آل بودند ساختارهای کوچک هم بالتبع ایده آل و زیبا می بودند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر