c_300_250_16777215_10_images_77261.jpg

 

ترکمن سسی - تورکمن ها برای ادای برخی مراسم های مهم اعم از اعیاد ، عزاداری ها و عروسی ها نان روغنی درست می کنند. که سه اصطلاح نان روغنی تورکمن که در بالا اشاره شد در برخی مراسم ها با نام های فوق بکار می رود .



کانال خبری آرتا نیوز در مطلبی به بررسی رسم ترکمنی پختن برخی نان روغنی برای مناسبت های خاص پرداخته و نوشته است:

هر سه این نان روغنی ها ( قوق قئن،چاپاتی ،پوس سئق) طرز تهیه یکسانی دارند یعنی ماده اولیه آنها خمیر است که در داخل روغن پخته می شود. اما علت تفاوت نامگذاری این نان روغنی ها نسبت به مراسمی است که آنها  در آن تهیه می شوند.

بطور مثال

قوق قئن : نان روغنی است که یک روز قبل از اعیاد فطر و قربان پخته  شده و بین همسایه ها توزیع می شود. این رسم جهت یاد هم بودن و برای هم آرزوی سلامتی داشتن و برای اموات  دعای خیر کردن است.

چاپاتی : نان روغنی است که در مراسم عزا تا هفت روز پخته می شود و بین عزاداران جهت دعای خیر و فاتحه برای روح مرحوم فوت شده توزیع می شود.

پوس سئق : نان روغنی است که در مراسم عروسی پخته می شود. پوس سئق را خانواده عروس درست کرده و زمانی که خانواده داماد با ساچاق به منزل خانواده عروس می آیند، از این نان روغنی ها قبل رفتن خانواده داماد در ساچاق آنها قرار می دهند.

به قلم : وحید دلیجه
سشنبه ۲۱ اردیبهشت
تحقیق از بانوان تورکمن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر