c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-02-07_07-25-26.jpg

 


ترکمن سسی – متین نیازی - انتظار میرود که مسئولین دولت مردمی اهتمام ویژه ای به حل این موضوعات و رفع موانع توسعه مناطق محروم  نوار مرزی به عمل آورند و مردم مناطق مرزی را با درد محرومیت تنها نگذاشته و به یاری آنان بشتابند .


رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم می‌پذیرد، فرمود «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» یعنی  هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد.
 (تاریخ إلاسلام، ج 101ـ120، ص 285)
مقوله ای که در این یادداشت اشاره خواهد شد مشکلات عدیده ای است که مناطق محروم نوار مرزی استان گلستان گریبان گیر آن هستند و باعث شده برخی نارضایتی ها یا اتفاقات را در این مناطق شاهد باشیم.
ساکنین مناطق نوار مرزی ما از خاور تا باختر استان مردمانی مومن ،متدین و دارای شعور سیاسی بالایی هستند و یکی از دلایل آرامش و امنیتی که در این مناطق حاکم است حضور مقتدرانه و بصیرانه آنان را در این مناطق میتوان برشمرد.
لکن رسیدگی به موضوع مشکلات و رفع آنان ، برای ساکنین نوار مرزی و حمایت از این قشر امری بدیهی برای مسئولین به شمار میرود .
با یک نگاه ساده و اجمالی از این مناطق میتوان به کمبود ها و محرومیت های این مناطق از جمله نابسامانی راه های مواصلاتی ،کمبود اولیه ترین امکانات بهداشتی ویا کمبود شدید آب شرب این مناطق اشاره نمود.
با روی کار آمدن دولت ها در ادوار مختلف انتظار می‌رفت که نیم نگاهی به این مناطق داشته باشند و توسعه مناطق محروم را در الویت دستور کار خود  قرار دهند، لکن با روی کار آمدن دولت قوی و مردمی این انتظارات شدت گرفته و ساکنین محروم نوار مرزی این استان توقع، نگاه ویژه اولیای امور  استانی و کشوری به جهت رسیدگی به مشکلات راه ها و معابر که متاسفانه وضعیت نابسامان آن هرساله حوادث جاده ای جان مردمان این سامان  را به خطر انداخته و گاها باعث وقایع تلخ میشود.
کمبود امکانات بهداشتی که از ضروریات اولیه  هر جامعه ای می‌باشد و یا کمبود آب شرب و عدم وجود شبکه آب رسانی در این مناطق باعث سختی در بین مرزبانان این وادی شده است
هر چند نماینده به عنوان عضو موثر قانون گذاری در کشور و مجلس در استیلا‌ دریافت اعتبارات، سهم بسزایی را ایفا میکند ، لکن پیگیری و مطالبه گری در تخصیص توسط مسئولین استانی و یا کشوری و هزینه کرد در مناطق کمتر توسعه یافته نیز باید چاشنی کار قرارگیرد تا توان تحقق وعده های شیرین دوران انتخاباتی دولت ها را داشته باشند.
مع الاسف کم کاری و عدم پیگیری و مطالبه گری جهت تخصیص اعتبارات از طرف اولیای امور باعث شده که دغدغه هی نماینده افزون شده و کم کاری مسئولین باری باشد بر دوش وی ،
انتظار میرود که مسئولین دولت مردمی اهتمام ویژه ای به حل این موضوعات و رفع موانع توسعه مناطق محروم  نوار مرزی به عمل آورند و مردم مناطق مرزی را با درد محرومیت تنها نگذاشته و به یاری آنان بشتابند.

من الله توفیق

متین نیازی فعال اجتماعی و پژوهشگر مسائل حقوقی

دیدگاه‌ها  

0 #1 سخاوی 1401-11-26 20:08
نوار مرزی شمال گلستان از نقاط محروم استان است. چه در زمینه آب شرب و امکانات بهداشتی و آموزشی و زیرساخت های ارتباطی نیازمند توجه جدی مسولین است.
نقل قول کردن
0 #2 خلیل کسلخه 1401-11-26 20:09
الله رحمت ادسین. یاتان یری یاختی بولسون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر