c_300_250_16777215_10_images_10726.jpg

 

ترکمن سسی - عبدالغفور آخوند رومی - انسان امروزی غافل است از اینکه در کنار تمام آنچه به حق می‌خواهد، وظایفی نیز دارد. انسان در برابر خالقش، در برابر پیامبرش، در برابر محیط زندگیش، در قبال خانواده‌اش و ... مکلف است.


بی‌شک همه ما بارها و بارها کلماتی نظیر حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق کارگران و ... را شنیده‌ایم. تردیدی نیست که اگر این الفاظ در معنای درست خود به کار روند و بر مصادیق صحیح دلالت کنند، هیچ انسان عاقلی آن را انکار نمی‌کند. اما مسئله این است که آیا ما به همین اندازه که به حقوق می‌پردازیم، تکالیف انسانی را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم؟
این ویژگی انسان مدرن است که خود را محور همه امور می‌داند و همه چیز را در ارتباط با خود می‌سنجد؛ انسان مدرن می‌گوید: «من حق دارم»، «بقیه باید اینگونه باشند» و ...
او غافل است از اینکه در کنار تمام آنچه به حق می‌خواهد، وظایفی نیز دارد. انسان در برابر خالقش، در برابر پیامبرش، در برابر محیط زندگیش، در قبال خانواده‌اش و ... مکلف است.
اشرف مخلوقات باید بیاندیشد که چه تکالیفی بر گردن اوست و چگونه می‌تواند آن را به جای آورد. او به منشور تکالیف بشر نیاز دارد؛ منشوری که همانند رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام وظایف او را بیان کند؛ میثاقی که هر انسانی خود را به اجرای آن پایبند بداند.
چه خوب است به پیروی از مولایمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام، هرگاه خواستیم از حقوقمان سخن بگویم، به تکالیفمان نیز بیاندیشیم و هرگاه به دنبال مطالبه حقوقمان بودیم، پیش از آن اعمالمان را نیز ارزیابی کنیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر