c_300_250_16777215_10_images_2015_1949259.jpg

مهندس خواجه محمد نیک رفتار:آنچه بنده را برآن داشت تا این چند سطر را بنویسم پاسخگویی به نوشته بزرگواری بنام آق نیست که بدون هیچ گونه شناختی نسبت به بنده در خصوص درجه دیانت و اخلاقیات بنده افاضه کلام نمودند و یحتمل برای اثبات آن در سیره جوانی بنده سیرو سیاحتی خواهند نمود، بلکه تشریح وتوضیحاتی در باب تشکلات حزبی که در جامعه به فعالیت میپردازند.

بنده هیچگاه فعالیت سیاسی نداشته ام وسابقه ای نیزاز آن کسی نمی تواند برایم ادعا کند چرا که نه در این عرصه درس خوانده ام و نه علاقه ای به آن دارم اما در موسم انتخابات ایجاد شور و شوق اجتماعی در جامعه، برای مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای را وظیفه شرعی و ملی خود میدانم.

آقای منصور آق که به سخیف ترین و بی ارزش ترین مطلب از مطالب نگاشته شده در خصوص ابراز نگرانی های عمومی از حرکتی جهت دار و با نام مقدس یاشولی ها بها دادند و در مقام پاسخ به فصلی طویل همت گماشتند در بخشی از آن که برایم قابل تامل بود آورده اند: آقای مهندس اگر از الفبای سیاست آگاه بودید هیچ گاه حمایت از یک کاندیدا در انتخابات را این گونه تفسیر نمی کردید. مگر احزاب، گروه ها و جناح های سیاسی در تمام دنیا و ایران در همه انتخابات، لیستی از کاندیدا یا کاندیدهای مورد قبول و حمایت خود را تعیین نمی کنند؟ در همین انتخابات نیز این مورد به وفور بین گروه ها و جناح های سیاسی اصول گرا، اصلاح طلب، اعتدالیون و . . . و حتی اقوامی مثل سیستانی ها دیده و شنیده می شود ولی بدون تردید شما هدف دیگری را دنبال می کنید.

لازم است نه برای تنویر افکار عمومی بلکه صرفا جهت ارتقای دانش سیاسی جناب منصور آق عنوان کنم که:

حزب ها یا جناح های سیاسی شناخته شده ترین تشکل های سازمان یافته هستند که با هدف هدایت، علایق و سلایق و تفکرات همسو، در جامعه به یارگیری پرداخته و برای رسیدن به اهداف متعالی خود جهت توسعه همه جانبه جامعه متبوع خود درپی کسب قدرت از مبادی تعریف شده قانون اساسی هستند. هر تشکیلات یا گروهی با هر هدفی که داشته باشند، چنانچه رسمیت خود را از مراجع قانونی و رسمی کشور اخذ ننمایند از دید مراجع مذکور به نام گروهک یا محافل غیرقانونی شناخته می شوند. مسلما چنین تشکیلاتی اگر از منظر عمومی فاقد مقبولیت باشند و هیچ ارگان نظارتی تعریف شده ای بر آنها نظارت ننمایند به مرور از اهداف عالیه خود جدا شده و در مسیری گام خواهند برداشت که باور عمومی جامعه به آن کلمه ای جز مافیا نامگذاری ننموده است. برای درک بهتر موضوع میتوانید به کتابهای تاریخ و اوضاع مملکت در رژيم های گذشته مراجعه نمایید.

اما اصولا یک تشکیلاتی با اهداف حزبی چه در مقوله سیاست و چه در مقولات دیگری چون فرهنگ، اقتصاد و... بایستی دارای اساسنامه ، ارکان و اهداف عالیه تعریف شده باشند تا اعضای آن قبل از ورود از همسو بودن آن با علایق و تفکرات شخصی اطمینان اولیه را کسب کرده باشد. آنچه این چند وقت گذشته سبب شد تا گروهی بنام یاشولی ها با هدف اجماع و معرفی یک کاندیدای مجلس از قوم ترکمن برای شهرستان گنبد دور هم جمع شوند در قدم اول حرکتی زیبا جلوه می نمود. چرا که در قانون اساسی کشور حق داشتن نماینده مجلس از طرف اقلیت های قومی برسمیت شناخته شده است. چه اقوامی که در اقلیم خود حائز اکثریت باشند چون ترکمنان و چه آنهایی که در اقلیم خود هیچگاه توان کسب آرای اکثریت را نخواهند داشت.زرتشتیان، ارامنه شمال و جنوب و...

حال در مخلص کلام هیچ یک از جریانات سیاسی که در بالا به آن اشاره نمودید خود را نماینده توده مردم نمی دانند و معرفی فرد یا لیستی از کاندیداها نیز صرفا برای بخشی از جامعه است که به اصول وبرنامه های آنها معتقد باشند. اگر یاشولی ها در پی یک تشکیلات حزبی باشند نمی توانند نماینده توده مردم ترکمن منطقه باشند. چرا که هیچ جامعه ای در دنیا سراغ نخواهید داشت که تمام اعضای آن در نگرش های سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و ...یکدست و یکنواخت باشند. نحوه تشکیل یاشولی ها و اعضای آن سوای اینکه بخواهد یک جریان حزبی باشد هیچ مسیر دموکراتیکی را نیز طی نکرده است تا بخواهد خود را به عنوان نماینده توده مردم معرفی نماید. حتی این تشکیلات اسم، سابقه و شهرت اعضای آن را معرفی نکرده اند تا مردم بدانند این یاشولی هایی که برای آنها نقش قیم را بازی میکنند چه کسانی هستند؟ به عقیده بنده این جریان صرفا می تواند نمایندگی بخش کوچکی از توده مردم باشد که خود در چند روز گذشته شاهد بازخورد آن در جامعه هستید. لذا انتخاب و اجماع آنها نیز مسلما نخواهد توانست رضایت عموم جامعه را بدست بیاورد چه این که بخواهند به خروجی آن تمکین هم بکنند. این جریان و شیوه نامه آنها برای اجماع از روز اول محکوم به شکست بود.شخص بنده غیر از یک جلسه در جلسات دیگری حضور پیدا نکردم.

در انتها با اثبات اینکه جریان یاشولی ها یک جریان حزبی تمام صرف بوده لازم است نکته ای قابل توجه را به عرضتان برسانم : هیچ جریان حزبی حق استفاده از تک کلمات ایران یا مسلمان ویا ... را نمی تواند داشته باشد. چرا که این عنوان متعلق به تمام توده ملت ایران است و نقطه اشتراک ما و تمام اقوام و مذاهب موجود در جغرافیای ایران اسلامی می باشد. لذا با بیان این نکته هیچ جریان حزبی یا جناحی ترکمن نمی تواند کلمه مقدس یاشولی را برای خود مصادره کند و به دلیل جایگاه والای این نام برای قوم ترکمن (همطراز قرآن و احادیث) بخواهد از آن در جهت مطامع جمعی یا شخصی خود استفاده نماید. شما را به مطالعه در تاریخ قومتان و جامعه پیرامونتان دعوت میکنم تا شاید بپذیرید که نقش یاشولی های واقعی هیچ گاه حزبی نبوده و همیشه توصیه ها و سفارشات آنها در جهت مصالح عموم ترکمنان بوده است.یاشولی های ما همیشه نقش یک پدر را برای فرزندان بازی کردند و خط قرمز آنها تفرقه و دودستگی جامعه بوده و هیچوقت جایگاه این عنوان مقدس را به متاع ناچیزدنیا نفروخته اند. بزرگانی چون عبدیجان آخوند خوجه ، محمد تقان آخوند جاور، محمد تکه آخوند نوریزاد، نورمحمد آخوند طلایی و جمیع بزرگان سلام الله علیهم یاشولی هایی بودند که در تمام مسائل و مشکلات و مراسم منطقه وقتی حضور میافتند یک خروجی بیشتر نداشت.

ازتو به یک اشارت ..... از ما به سر دویدن

دیدگاه‌ها  

+8 #1 mohammad 1394-12-06 09:10
سپاس گذارم اقای مهندس واقعا برحق سخن گفتید.
نقل قول کردن
+3 #2 محمد 1394-12-06 09:29
آقاي قرجه طيار را سالها مي شناسم.فردي دلسوز و صادق مي دانم و ارادتمند او و خانواده طيارها هستم.و اين دفعه نوبتي هم باشه مي گفتم نوبت قرجه هست.ولي كاري كه برخي ياشولي نماها با سوء استفاده از واژه مقدس ياشولي كردند به نظر مي رسد كه بدترين ضربه را به قرجه عزيز زدند.هيچ كسي نمي توانست چنين ضربه سياسي به قرجه بزند.
نقل قول کردن
+6 #3 خرمالی 1394-12-06 09:41
بسیار زیبا عنوان کردید آقای مهندس، سپاس
نقل قول کردن
+2 #4 رحیم 1394-12-06 12:40
بسیار زیبا بود وجان مطلب را به زیبایی هرچه تمام ادا نمودید. باشد که یاشولی نماها درس گیرند
نقل قول کردن
+3 #5 کیهان 1394-12-06 13:22
میگن آب نطلبیده مراد است. گویا این بار خبر از قربانگاه است. طیار اگر شکست بخورد تنها و تنها یک دلیل بیشتر ندارد. یاشولی نماها. آنها با راهکار خود به جای تعامل و همگرایی کاندیداها جامعه را به دوشقه مخالف و موافق یاشولی تقسیم کردند.
نقل قول کردن
+3 #6 عبدالمجید نیک قوجق 1394-12-06 14:33
واقعا گل گفتی مهندس !

آفرین
نقل قول کردن
-3 #7 صحرا 1394-12-06 16:26
سلام
باز هم به دلیل اختلافات سطحی ، قافیه را باختیم . دوره قبل به دلیل تعصبات قومی و قبیله ای وخواب خرگوشی نخبه گان و یاشولی ها . واین دوره به دلیل بیداری بیش از حد نخبه گان و منازعات شخصی و حزبی آنها . بسیار خنده دار است یکی حرکت یاشولی ها را تختعه می کند و آن را یک جریان سیاسی مهندسی شده می خواند، در حالی که خود مستقل نبوده ودر یک جریان مخالف آن ،فعالیت مستمر و تاثیر گذار دارد.
حیف و صد حیف ...
نقل قول کردن
-1 #8 بی کاندید 1394-12-06 18:21
آقای مهندس ضمن موافقت با عمده مطالب شما ، معتقدم که کلمه یاشولی بار ارزشی فراوانی دارد اما در حد قرآن و احادیث نمی باشد.
نقل قول کردن
-4 #9 سخاوی 1394-12-06 20:06
اگر همفکران جنابعالی...، بدنبال یاشولیهایی همطراز با بزرگان یاد شده بودید ، چرا از ابتدا ی فعالیت یاشولیها معترض نشده و اعلام مخالفت نکرده و منتظر شدید تا خروجی این تشکیلات چه کسی است ؟ یاشولیهاس قدیم ما خوب گفتند که :........ قیزا _ آرفا چورک باهانا.
نقل قول کردن
+1 #10 مهندس ایگدری 1394-12-06 20:43
باسلام و ادب خدمت شهروندان
آیا .... را میسناسید آیا میدانید در 20سال پیش به چه دلیل از روستا و زادگاهش طرد شد کاری که خداوند جزو بزرگترین گناهان قرارداده حتی توبه آن هم قابل قبول نیست.وآیا میدانید حمایت این آقا به چه خاطری است آقای ...قسم یاد میکنن درآینده هیچیک ازافراد فامیل این آقا رو در هیچ ارگانی استخدام نکنند مثلا پسرش رادر بیمارستانها.
2... ازچهره های منفور در دوره های قبل بوده وهست و همه میدانند وعامل خیلی از باختهای انتخاباتی بودند.پس نتیجه میگیریم این چند چهره ...از روستاها عده ای را با نام پاک یاشولی انتخاب کردن
3.اگراین یاشولیها اصلح بودن و هیچ نظر ریالی و قومیتی ندارن از کارمند ساده ...بنظر شخص بنده حتی آقای مغربی آقای حسن نژاد اصلح تر...

ازاینکه عنوان یاشولی ها رو برای کسب منافع خود انتخاب کردید متاسفم
نقل قول کردن
-1 #11 بصیر 1394-12-07 01:08
سلام
نمیدونم چرا بعضی ها چرا بی دلیل یاشولی ها را محکوم میکنند این باید یادمان باشد که کار بزرگ خالی از اشکال نیست و این کار ؛ کار بزرگی بود پس بهتر است به نظر بزرگانمان تمکین کنیم
من الله توفیق
نقل قول کردن
-1 #12 مهدی سن سبلی 1394-12-17 23:44
آقای ایگدری لااقل حرمت خودت را نگه دار سخنانت خیلی نابجا بود کاش تامل میکردی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر