c_300_250_16777215_10_images_139402131714359155227484.jpg

ترکمن سسی-مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن سلطان ملک سخن در ادبیات ترکمنی است.

مختومقلی شاعری سوخته به درد مردم است که هیچگاه قلم خویش را به دنیای فانی نفروخت،مختومقلی شاعری است که عشق به مردم را در عمل معنا کرد،مختومقلی خویشتن را در دربار پادشاهان اسیر نکرد و قلم خویش را در خدمت اتحاد مردم بکار برد.

 

هر ساله اواخر اردیبهشت ماه مردم ترکمن صحرا برای فخر فروشی به جهانیان که در قلب صحرا مردی بزرگ خفته است مراسمی برای این بزرگمرد برگزار می کند،مراسمی که در آن تشکل های مردمی نقش مهمی ایفا می کنند و مسئولین نیز استقبال شایسته ای از این مراسم دارند.

 

مراسم مختومقلی فراغی نمادی از اتحاد ترکمن صحرا است که فعالان فرهنگی زحمات شبانه روزی برای برگزاری آن متقبل می شوند،این مراسم عامل پیوند و دوستی دو کشور ترکمنستان و ایران است،مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی عامل نزدیکی مردم ترکمن با سران و مسئولین کشور می باشد و مسئولین کشوری و استانی استقبال خوبی از این مراسم می کنند،این مراسم شبی خاطره انگیز برای دوستداران شعر و موسیقی ترکمن رقم می زند.

 

استقبال مردم از مراسم مختومقلی در سالهای گذشته چشمگیر بود ولیکن هر ساله از این استقبال کاسته می شود و خبری از جمعیت سی هزار نفری نیست،این مراسم که می تواند نماد اتحاد ترکمن صحرا شود چرا هر ساله جمعیت کمتری به سوی خود جذب می کند؟

 

هر ساله مراسم مختومقلی فراغی با نام فرهنگ برگزار می شود ولیکن این مراسم فرهنگی شاهد اتفاقات ناگواری است که دید مردم را نسبت به این مراسم تغییر می دهد.

 

با جرات می توان گفت شب هنگام بیشتر چادرهای حاضران شاهد استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی است،این نکته جای هیچ انکاری ندارد و متاسفانه برخی از مدعیان ترکمن صحرا نیز مبادرت به استعمال مواد مخدر در کنار مزار مختومقلی فراغی می کنند،کسانی که باید الگو باشند خود دست به اینگونه اعمال می زنند.

 

در گیری های موجود بین جوانان گاهی اوقات موجب قتل های خونین در جوار مختومقلی فراغی شده است که امسال نیز شاهد اینگونه درگیری ها بودیم.

 

حجاب نامناسب دختران و زنان ترکمن بر سر مزار مختومقلی فراغی جای تامل دارد،مکانی که باید سرای فرهنگ ترکمنی باشد تبدیل به جایی برای قرار های عاشقانه شده است.

 

امسال شاهد ماجرایی بودیم که نباید از کنار آن به راحتی گذشت،دختر و پسر دوازده ساله ی خانواده ای گم شدند که متاسفانه دختر خانواده توسط چند موتور سوار مورد آزار قرار گرفت و پسر خانواده که برای دفاع از خواهر خویش رفته بود توسط آنان کتک زده شد،پدر خانواده که بشدت از این مسئله رنجیده خاطر و عصبانی بود گفت:دفعه اول و آخرم است که به این مکان پا می گذارم،با هزار امید و آرزو و عشق به مختومقلی آمده بودم،در هر چادری قلیان و شراب خواری،این وضع اسفناک است،هنگامی که چهار پنج موتور سوار دخترم را دوره کرده بودند و هر کدام به وی دست می زدند کسی به کمک ما نیامد،حرمت مختومقلی اگر این است همان بهتر که برگزار نشود.

 

در طیف دیگر کسی نمی پسندد کنار قبر نزدیکان خویش به ساز و آواز بپردازند و مواد مخدر مصرف کنند،کسی دوست ندارد کنار قبور مسلمین با حجاب نامناسب حاضر شوند و مشروبات الکلی مصرف کنند.

 

حال باید پرسید چند نفر از حاضران در جمعیت به دلیل عشق به مختومقلی پا به این مراسم می گذارد؟

 

چرا کسانیکه از نام مختومقلی فراغی به دنبال برند سازی برای خویش هستند درمورد این رفتارها سکوت می کنند؟

 

مراسم مختومقلی فراغی که برنامه ای فرهنگی است تبدیل به ضد ارزش در جامعه ترکمن گردیده است،حتی کسانیکه پا در این محل می گذارند به این مسئله اعتراف می کنند،جوار مختومقلی تبدیل به مکانی برای فساد اخلاقی شده است و این وضع هر ساله بدتر می شود و تعداد جمعیت رو به کاهش است.

 

به نظر علمای دین آواز و موسیقی در کنار قبور مسلمانان جایز نیست،حال که به بهانه فرهنگ و اتحاد ترکمن صحرا تن به این اعمال می دهیم،چرا رفتارهای غیر شرعی دیگر را مشاهده می کنیم؟

 

این وضع اسفناک چگونه باید ریشه یابی و برطرف شود؟ آیا روحانیون و علمای دین باید در پای منبر وعظ خویش مردم را از عواقب اینگونه کارها مطلع سازند؟

 

آیا باید فعالان فرهنگی و سیاسی منطقه در راستای فرهنگ سازی تلاش بیشتری کنند؟ یا باید نیروهای انتظامی و امنیتی صلابت بیشتری جهت جلوگیری از رفتارهای فوق الذکر در جوار مزار مختومقلی از خود نشان دهند؟

 

حرمت مختومقلی فراغی با اعمالی ناشایست شکسته می شود و این رفتارها شایسته این شاعر شهیر نیست.

 

 

دیدگاه‌ها  

+33 #1 محمد خاندردی 1395-03-01 13:17
این وضع اسفناک با وجود بیکاری جوانان کماکان پابرجاست و هر سال هم بدتر خواهد شد.
جوان مشغول به کار و کسب درآمد، وقتش را به بطالت با موتور و پولش را به استعمال مخدر نخواهد داد.
هیچ ریشه یابی نمی خواد این مساله، چون ابدا پیچیده نیست... کار درست کنند مسئولان باکفایت؛ مشکل اعتیاد و ازدواج و ... حل خواهد شد.
مشکلی که در این مراسم مختومقلی گفته شد، مشکلیه که در کل جامعه وجود داره... اونجا عریان شده. سال به سال هم از حضور افراد فرهنگ دوست سالم، کمتر خواهد شد... چون وضع اسفناک و چندش انگیز جامعه رو بصورت عیان دیدن، کار هر کسی نیست...
نقل قول کردن
+35 #2 فقط آدم باشیم 1395-03-01 13:36
ترکمن سسی بسیار عالی به این موضوع پرداخته اید.
چندسالی است که بنده نیز از دیدن آن همه فساد اخلاقی و حرمت شکنی مدعیان فرهنگ دیگر پای خودرا بدانجا نمیگزارم.
مختومقلی فراغی خود عارف بزرگی بود که در اشعار خود مردم را از شرب خمر و استعمال مواد مخدر برحذر داشته و دعوت به اخلاق حسنه کرده بود حال چگونه است که این مدعیان فرهنگ ،شرایط اینگونه فسادها و دهن کجی به پند و نصیحت های مختومقلی را مینمایند ؟!
آن مکان آرامگاه یک مسلمان عارف است چرا به بهانه و توجیه اینکه چند متر از آنجا فاصله دارند بازهم مراسم آواز و ... سرمی دهند؟
اصلا حضور خانواده در آن مکان و در این زمان اشتباهی بزرگ است چرا که به جولانگاه بلانسبت عده ای جوان بی غیرت و مست از شراب خمر که نه ناموس میشناسند و نه حرام خدا تبدیل گشته است!
آیا همیشه باید یه لشکر و تیپ نظامی درانجا حضور داشته باشد تا امنیت تامین شود؟!
هزار افسوس از این همه بی غیرتی و مدعیان فرهنگ و به ظاهر دوست داران مختومقلی!
هنرمندانی که خود باید الگوی یک انسان شریف باشند خود الگوی ترویج فساد و بی اخلاقی میشوند!
نقل قول کردن
+35 #3 0321 1395-03-01 14:24
چه عجب یه سخن بی کینه و ترکمن دوستانه در سایتتان منتشر نمودید آفرین نه واقعا برکاالله
نقل قول کردن
+42 #4 صفری 1395-03-01 14:28
مزار مختومقلی محل ارازل واوباش شده ، زمان سکوت ومدارا گذشته ، بایدافشاکرد نویسندگان وشاعران بی دین درمزارایشان عربده کشی می کنند اصلاً جای آن ها کنارمختومقلی نیست ، اداره ی مراسم مختومقلی باید دست علمای سرشناس باشد بابرنامه های درخورایشان ، نه شاعران بی دین وروحانی نمایانی که بانام دین ارتزاق می کنند ...
نقل قول کردن
+39 #5 عبدالغفور 1395-03-01 14:51
ظرفیت میخاد.مزار مختومقلی ایشان وقتی که خلوت هست بری و فاتحه بخوانی بهتر هست.اجدادمون برای نگهداری دین و ایمانشون جانشون رو هم دادند.اون طرف شوروی ۵-۶ ملیون ترکمن رو از بعضی ارزشهای دینی دور کرد.اینجا هم که یک کشور اسلامی هست بعضی الگوها و تقلیدها داره کم کم خیلی ارزش ها رو نابود می کنه.
نقل قول کردن
-31 #6 ab 1395-03-01 14:54
خبر اصلاح کنید
نقل قول کردن
+28 #7 مهمان 1395-03-01 15:02
افرییییییییییییییییییییییییییییییییین بسیار عالی.من نیزبه عینه دیدم وتجربه کردم.
نقل قول کردن
+23 #8 افکار عمومی 1395-03-01 16:18
واقعیتی تلخ که همه طعم آن را چشیده اند
نقل قول کردن
+28 #9 محمد حسین 1395-03-01 18:32
لطفا ترجمه فارسی اشعار مختومقلی را در سایت منتشر کنید
نقل قول کردن
-8 #10 تورکمنگ اوغلی 1395-03-01 18:43
منکر گزارش شما نیستیم .ولی اگه خیلی نگران این اتفاقات ناشایست هستین .چرا ریشه یابی مشکل نمکنید؟علت این حرکات اصلا چیه؟اصلا کدومتون فکر بدبختیهای ملت تورکمن هستید؟همه ی سایتها فقط بفکر پر کردن صفحات سایت خود .و چاپلوسی ...هستند،چرا راجب اون پرچم های اطراف آرامگاه حضرت مخدومقلی کسی چیزی نمینویسه ؟خب مطبوعات و سایتها و بزرگان و اهالی قلم باید شجاعانه فکری چاره ای هم برای ترویج فرهنگ غنی تورکمن بکنند اینقد بفکر منافع شخصی خود نباشند .
نقل قول کردن
+33 #11 آرتین 1395-03-01 18:53
به نقل از محمد خاندردی:
این وضع اسفناک با وجود بیکاری جوانان کماکان پابرجاست و هر سال هم بدتر خواهد شد.
جوان مشغول به کار و کسب درآمد، وقتش را به بطالت با موتور و پولش را به استعمال مخدر نخواهد داد.
هیچ ریشه یابی نمی خواد این مساله، چون ابدا پیچیده نیست... کار درست کنند مسئولان باکفایت؛ مشکل اعتیاد و ازدواج و ... حل خواهد شد.
مشکلی که در این مراسم مختومقلی گفته شد، مشکلیه که در کل جامعه وجود داره... اونجا عریان شده. سال به سال هم از حضور افراد فرهنگ دوست سالم، کمتر خواهد شد... چون وضع اسفناک و چندش انگیز جامعه رو بصورت عیان دیدن، کار هر کسی نیست...

جناب خاندردی متاسفانه باید خدمت شما عرض کنم که بسیاری از کسانی که در چادرهای مشغول این کار هستند متاهل و بعضا بازنشسته میباشند...
نقل قول کردن
+26 #12 م.ن 1395-03-01 22:34
متاسفانه واقعیات هارا در آنجا به طور واضح بیان نموده اند. باید فکر و چاره ای اندیشیده شود
نقل قول کردن
+23 #13 جلیل 1395-03-01 23:03
ضمن همدردی با ایشان،به نظر میاد اونجا که دورافتاده تر از چپرقویمه و پارکهای جنگلی کنار جاده است، جوانان لاابالی و فرصت طلب احساس امنیت بیشتری میکنند که توصیه میکنم که برای رفتن با خانواده به اینگونه اماکن،باهمسایه یا اقوام سفر کنین.والا هرجا دیگه هم پاسگاه نداشته باشه یا از شهر فاصله داشته باشه،نمیشه بچه ها رو بین هزاران نفر مردم فرستادوخیالت راحت باشه. الان توشهر ها هم نمیشه دست بچه رو ول کنی و امکان دزدیدن زیورآلات و یابدتر خودشو محال دونست.به هر حال خواهش میکنم بیشتر مراقب فرزندان دلبندتون باشید. نمیشه که اونجا یه پادگان نیرو برای همچین مراسمی پیاده کنن. والا یه زمونه ای بچه ها رو توشهر میدزدیدن و کلیه ها شونو بر میداشتن .احساس امنیت، زیادیشم بده.
نقل قول کردن
-39 #14 BenBoy 1395-03-02 00:06
مطلبی کاملا هدف دار و سیاه نمایی محض
واقعا متاسفم
نقل قول کردن
+27 #15 تورکمن 1395-03-02 00:22
من هم به خاطر این ماجراها نمیرم
هر چند عاشق فرهنگ خالص تورکمنی خودم هستم
و با رفتن به اینگونه مراسم حرمت شکنی مخدوم قلی کاملا مخالفم
من با عملم به زنده نگهداشتن فرهنگ غنی تورکمن کمک می کنم
نه با شب نشینی های علکی و قلیان کشی و...
نقل قول کردن
+26 #16 سعید 1395-03-02 08:26
با سلام
همه ی این ها برمیگرده به خودمون . اگه ما خانواده ها در تربیت فرزندانمون کوتاهی کردیم باید دیگران آسیب ببینن؟
واقعا از خودمون سوال کردیم که مثلا پسرمون که 25 سالشه هدفش از رفتن به اونجا چیه؟
سالهاست که نظاره گر اینگونه هنجار ها هستیم.
متاسفانه نقش خانواده های ما کمرنگ شده شاهد و نطاره گر دخترانی هستیم که بدون رعایت حجاب متعارف در گروه های گوناگون وگاها به همراه خانواده ها به این مکان های مقدس پا میگذارن.
واقعا جای تعمل داره
نقل قول کردن
+27 #17 سالار 1395-03-02 08:29
این مطلب حکایت ازیک حقیقت تلخ داردکه ما چشمانمون برروی آن بستیم وهیچگونه سیاه نمایی هم نیست . اگرما ایرادهایمان را ببینیم وسعی دربرطرف کردن آن داشته باشیم امکان حل مشکل تا حدودی هست ولی اگرلاپوشانی کنیم وخودمان را بدون مشکل نشان دهیم وواقعیتهای جامعه مون رو نبینیم ، اونوقت زمانی متوجه می شویم که دیگرکارازکارگذشته است . حدود یک ماه پیش وسط هفته رفته بودم مزارمختومقلی ، با اینکه جمعیت کم بود ولی خیلی تأسف خوردم ازوضعی که داشت ، دراون منطقه دور افتاده چندجوان موتورسواروماشین سوار، بیکار یه جورایی مزاحم مردمی بودند که آنجا آمده بودند. اگرهم حرفی بگی قطعا درگیری خواهد شد . ما کجا داریم میرویم ؟ آیا مادارای چنین فرهنگی بودیم ؟ریشه مشکل کجاست؟ آیا این رفتارها با وعظ ونصیحت حل می شود؟ وآیا های دیگر . . .
نقل قول کردن
+27 #18 محمد 1395-03-02 08:57
موارد غير اخلاقي وغيرديني بوضوح وعيان در كنارمزار اين شاعر وعارف تركمن در ايام برگزاري مراسم ديده ميشود. اين عارف بزرگ كه زندگي خودش را درراه دين وترويج اصول ومباني اخلاق اسلامي-تركمني گذاشت،ميتوان گفت به جاي بزرگداشت توهين بزرگي است.مردم خودشان بايد درك كنند واز انجام اعمال نامناسب همچون لاابالي گري ولهو لعب ومصرف موادافيوني درچادرهاي خودشان اجتناب كنند. اگر به مقام شمخ مختومقلي فراغي احترام ميگذارند.بهتر اين مراسم آسيب شناسي شده وراهكاربهتري براي اجراي آن به متوليان پيشنهادشود. بخاطر انجام كارهاي غير اصولي برخي افراد نبايد صورت مساله را پاك كرد. از صاحب نظران وكارشناسان انتظارميرودكه با برنامه ريزي منسجم اين مراسم را درخور شان آن عارف بزرگ برگزار نمايند.به اميد آن روز.
نقل قول کردن
-34 #19 محمد 1395-03-02 10:25
به چالش کشیدن مراسمی که ازهرنظرمیبایست موردواکاوی قرارگیردولی متاسفانه نگارنده مطلب فقط عینک بدبینی وسیاه نمایی به چشم زده وبجای موشکافی وارایه طریق حکم به تعطیلی مراسم داده که نمیتواندمنطقی باشد...
نقل قول کردن
+32 #20 عبدالرحمن بایرمن 1395-03-02 11:54
ما تنها ملتی هستیم که دینی برای خود برمیگزینیم ، وحتی بعضا یکبار هم کتاب متعلق به دینمان را تا آخر عمر نمیخوانیم که حول محور واساس دینمان چیست جای تاسف است برای کسانی که میفهمند.
بسیار توقع زیادیست که از کسی که در همایش شاعری حضور دارد بپرسیم شناختش نبست به بیوگرافی وآثار شاعری که کیلومترها سرودست وپا زده تا در روز بزرگداشت وی حاضر باشدچقدر است؟ واو هم جوابی داشته باشد!
نقل قول کردن
+19 #21 ترکمن 1395-03-02 12:58
در هیچ کجای مطلب ندیدم که نگارنده حکم به بستن و برگزار نشدن مراسم داده باشدبنده آنطور که آقای آق ارکاکلی را شناخته ام جوانیست با ذهن بسیار پرسشگر که جرأت پیدا کرده وبه مواردی که در جامعه ما تابو شده و هیچ نویسنده وخبرنگاری جرأت ورود به آن مسائل را پیدا نمی کند ایشان ورود میکند همانند قضیه یاشولیها و همین مختومقلی و.. به نظر بنده اتفاقا ایشات دلسوزتراز هردلسوزی برای ترکمن و فرهنگ ترکمن میباشدکه اتفاقاقبل از اینکه پیش هر کسی بیاید سعی در ارتباط با همین فعالین سیاه نما داشت تا بهترین راهکار رابرای اجرای آبرومندانه مراسمات سیاسی اجتماعی وفرهنگی ترکمنصحرا پیدا کند اما متاسفانه ازپیش همان آدمهایی که الان بر ضد وی مینویسندطرد گردیدچون آنها وجود او و ذهن پرسشگرش را نمیتوانستند تحمل نمایند در همین مقاله هم به نظر بنده در هیچ جای مطلب ایشان حکم به تعطیلی مراسم نداده اماکارهایی را که در سر مزار آن شاعرعارف ونامدار میشود را شایسته ایشان ندانسته و از فعالین راهکاری خواسته و ذهن خواننده را به خود مشغول کرده تا در جهت برگزاری هر چه بهتر و باشکوهتر وسالمترمراسم که درخورشاعر باشد به فکر وا داشته
نقل قول کردن
+30 #22 مهمان 1395-03-02 13:49
من یه ترکمن هستم و به ترکمن بودنم افتخار میکنم
ولی وقتی میبینم چنین کارهایی ازمون سر میزنه و یا میشنوم واقعا سرافکنده میشم
بیایید با برادر و خواهران خودمون خوب باشیم
نقل قول کردن
+32 #23 Fateh 1395-03-02 13:54
این ها نشانه است,منتظر بلایای شدیدتر باشید,درست نیست چنین فسق و فجور کنار قبر شریف عارف و اولیا خدا باشد.
نقل قول کردن
-29 #24 hasan 1395-03-02 21:50
این مطلب مایه تاسف وخجالت است.مدیریت این سایت قبلاهم بخاطرتوهین به جامعه ترکمن درجریان انتخابات موردلعن ونفرین مردم قرارگرفت.
بایدبخاطراین بزرگنمایی افراطی ازعموم ترکمنهاعذرخواهی کنید.
شمامیگویید:چون چندنفرخطامیکنندپس بایدجلوی همه چیزراگرفت.
ازافکارزشت وکوتاه شمامتاسفم
نقل قول کردن
+23 #25 مخاطب خاص 1395-03-03 00:04
به نقل از hasan:
این مطلب مایه تاسف وخجالت است.مدیریت این سایت قبلاهم بخاطرتوهین به جامعه ترکمن درجریان انتخابات موردلعن ونفرین مردم قرارگرفت.
بایدبخاطراین بزرگنمایی افراطی ازعموم ترکمنهاعذرخواهی کنید.
شمامیگویید:چون چندنفرخطامیکنندپس بایدجلوی همه چیزراگرفت.
ازافکارزشت وکوتاه شمامتاسفم


چون حقایق رو نوشته شد مایه خجالت.....کدام لعن و نفرین؟؟؟!!!! نظرهای کور خودتان را پیش خود داشته باشی بهتره.....مختومقلی شده خانه فساد..... چیزی که مایه شرم شده شراب خواری....رقص....تریاک و شیره کشی.....حتی فساد جنسی تو مختومقلی مایه خجالته......دور خودمان دیوار نکشیم...... تازه نویسنده مراعات کرده......خبرنگار نماهای ترکمن توی سالها فقط برای جیب مبارک در قبال این شرمساری حرفی نزدن حالا یکی حرف حق زده به مذاق شما برخورده.....................اونهایی که خطا می کنند اکثریت ان نه اقلیت.....کسی که باید معذرت خواهی کنه ترکمن سسی نیست اونایی هستن که از مختومقلی برای خودشون کلاه بافتن.............
نقل قول کردن
+21 #26 محمد 1395-03-03 08:05
مراسم مختومقلي از نمادهاي وحدت قوم تركمن است.وظيفه همه دلسوزان فرهنگي است كه در جهت برگزاري مراسم آبرومند و در خور شان آن شاعر و عارف بزرگ قدم برداريم.به نقاط قوت بيفزاييم و از نقاط ضعف مثل موارد مورد اشاره آقاي مناف خان كه انصافا بجاست ،بكاهيم.
كج فهماني نيز در اين حين نويسنده را به انكار اصل مراسم متهم مي كنند.هيچ كس منكر اصل مراسم نيست.اين مراسم نماد وحدت و افتخار همه تركمن هاست. آنچه مطلوب است حذف كاستي ها حذف ناراستي ها حذف اعمال ناشايست در جوار مزار عارف است.
نقل قول کردن
+20 #27 امید 1395-03-03 08:55
دمت گرم ترکمن سسی حرف دلمو زدی
افرین بر این شجاعتت
هییییچ کس نمیتونه این موضوع رو انکار کنه اگر تنها یکبار رفته باشه اونجا.
نقل قول کردن
-24 #28 علی بدراقی 1395-03-03 11:54
نویسنده عینکتو تمیز کن تا یکمی هم زیبایی های اون مراسم رو ببینی . جنگلی بدون شغال وجود نداره. الان فردی ک هنوز مراسم مختوم قلی ایشان رو ندیده باشه و بیاد این متنی رو ک شما نوشته اید رو بخونه چه تصوری از قوم ترکمن و مراسم توی ذهتش چی نقش میبنده؟ حتما یاد سرخ پوستان وحشی میفته. منم اون مراسم رو دیدم. اما اینقدر سیاه نمایی چیزی جز یک ذهن منفی و عیب جو رو نشان نمیده.
نقل قول کردن
+15 #29 جوان ترکمن 1395-03-03 12:48
من فقط یکبار رفتم اونجا
وقتی با دوستانم اونجا رسیدیم و از ماشین پیاده شدیم یک نوجوان تقریبا 17 ساله اومد پیشم و از من تقاضای مقداری تریاک کرد.وقتی جریان رو به دوستانم گفتم تازه فهمیدم جریان از چه قراره.
این مطالبی رو که نویسنده عزیز بیان نمودن رو اونشب من به چشمان خودم دیدم.
همون سالی که یه پسر جوان با چاقو کشته شد.
متاسفانه چادرها هم روی قبرستان بودن و داخلشون هر کاری میشد بجز نماز و دعا و ذکر
فکرشو بکنین مردگان اون قبرستون اونشب چه حالی دارن.
نقل قول کردن
+12 #30 مهمان 1395-03-03 23:44
خلق را تقلیدشان بر باد داد
ای دو صد لعنت بر این تقلید باد
نقل قول کردن
+8 #31 ترکمن 1395-03-04 03:14
تا حالا نرفتم دوستم ندارم برم...خودمم ترکمنم...
نقل قول کردن
-12 #32 آتلان 1395-03-04 11:12
سايت وزين توركمن سسي همونطور كه بر همگان واضح است اينه كه اصولا نقد و نقادي بدون نبودن پيشنهاد و ارايه راهكار و بررسي عوامل علي هر پديده ايي از درجه اعتبار كمي برخوردار هست...مطلبي كه شما نوشتيد بيشتر بيان موضوعي بود كه همه به نوعي دارن از نزديك لمس ميكنن و شاهد اون هستن منتهي بحث بر سر اين موضوع هست كه بيان و بازتاب رسانه ايي اين موضوعات در سطح جهاني بدون ارايه راهكار و البته بدون ريشه يابي مصداق ريشه به تيشه زدن رو تداعي ميكنه .
نقل قول کردن
-6 #33 آتلان 1395-03-04 11:13
شما بجاي نقد كردن ريشه هاي علت وقوع اين رويدادها به معلول حمله ميكنيد و افرادي را كه در راستاي تحقق اهداف آرماني هستند دلسرد مي كنيد...شما و همه ملت توركمن مي دانند كه غلل اساسي اين ناهنجاريها ريشه در جايي ديگر دارد و شما بعنوان صداي ملت توركمن وظيفه نقد آن عوامل را داريد نه اينكه نوشته هايي اينچنيني نمك به زخم ملت توركمن بپاشيد....اگر توان و ياراي نقد علل ريشه ايي و سرچشمه اين ناهنجاريها را داريد بسم الله اگرهم توانش را نداريد كه مطمنم اگر هم داشته باشيد همچون غلامي حلقه بگوش جرات نقادي را نداريد بهتر است از وادي ارايه خدمات فرهنگي دست برداريد تا خواسته و ناخواسته آب به آسياب دشمنان ملت توركمن نريزيد...
نقل قول کردن
+10 #34 ابادي 1395-03-05 03:46
حرف كاملا درستيه و هيج جاي ناراحتي نداره من به عنوان يك توركمن اين نوشته رو كاملا تاييد ميكنم جرا بايد نقد جيزي كه همه ميدونيم داره اتفاق ميفته باعث ناراحتي بعضيها ميشه در اين نوشته هم اشاره اي به جمع كردن مراسم نشده فقط موضوع رو بوشش داده كه جاي تشكر داره و برنامه اي براي اصلاح اين مشكل بايد ارائه بشه جون اين وضع باعت ناراحتي همه توركمنها شده
نقل قول کردن
+9 #35 ارکین 1395-03-05 08:33
دوست عزیزی که در سایت الممیز کامنت گذاشتی من اونجا هم جوابتو دادم اما کامنتم را نشر ندادن
شما گفتی(پیس پیسی تاپار ...سو پسی)این نقل بزرگان ما کاملا به خود شما صدق میکنه جرا که ترکمن سسی پیس نیست که این همه طرفدار داره
بلکه این سایت الم میز هست که از همه پیس تره و هر متنی که سایت ترکمن سسی منتشر میکنه سریع میره دنبال خبری علیه و مقابل اون متن ترکمن سسی.
ترکمن سسی واقعیت های موجود در آق توقای را به قلم کشیده واقعا ه تلخه ولی واقعیت موجود در اون مراسمه
نقل قول کردن
+10 #36 ارکین 1395-03-05 08:39
کمی تامل داره ولی باید تشکر کرد از نشر ترکمن سسی بخاطر این گزارش. جون جه ما بخواهیم و جه نخواهیم این واقعیت تلخ وجود داره و ترکمن سسی پس از حمایت قاطع خود از این مراسم بزرگ ترکمنی نقدی هم به مشکلاتش کرده
بیایید واقع بینانه به این موضوع بپردازیم
نقل قول کردن
+8 #37 علی 1395-03-05 09:19
من ساکن یکی از روستاهای نزدیک مقبره مختومقلی هستم ولی فط یکبار با خانواده آنجا رفتم حرفهایی که در مورد فساد گفته شده درسته متاسفانه آرامگاه خالد نبی هم همینجوریه زیارتگاههامون تفریحگاه شده باید فکری کرد
نقل قول کردن
+8 #38 آرتین 1395-03-05 23:38
حدود 10سال پیش جهت تبلیغ فرهنگی و معرفی مختومقلی فراغی به غیرترکمنها برنامه ای را با تلاش بسیار فراهم کردیم و دانشجویان برخی از دانشگاهها را دعوت کردیم. وقتی اتوبوسمان به نزدیکی آرامگاه رسید ناگهان تعداد بیشماری موتورسوار با شلوار کردی و...ما را دوره کردند. دختران دانشجو ترسیده بودند و بقیه ماجرا....اون روز واقعا خجالت کشیدم. ریشه همه مشکلات فرهنگی ما در کم سوادی و بیسوادی است. به امید روزی که نسل موتورسواران شلوار کردی پوش منقرض شود...
نقل قول کردن
+6 #39 آرتین 1395-03-05 23:41
به نقل از آتلان:
شما بجاي نقد كردن ريشه هاي علت وقوع اين رويدادها به معلول حمله ميكنيد و افرادي را كه در راستاي تحقق اهداف آرماني هستند دلسرد مي كنيد...شما و همه ملت توركمن مي دانند كه غلل اساسي اين ناهنجاريها ريشه در جايي ديگر دارد و شما بعنوان صداي ملت توركمن وظيفه نقد آن عوامل را داريد نه اينكه نوشته هايي اينچنيني نمك به زخم ملت توركمن بپاشيد....اگر توان و ياراي نقد علل ريشه ايي و سرچشمه اين ناهنجاريها را داريد بسم الله اگرهم توانش را نداريد كه مطمنم اگر هم داشته باشيد همچون غلامي حلقه بگوش جرات نقادي را نداريد بهتر است از وادي ارايه خدمات فرهنگي دست برداريد تا خواسته و ناخواسته آب به آسياب دشمنان ملت توركمن نريزيد...

جناب آتلان شما بفرمائید ریشه دقیقا کجاست؟؟؟ از صحبت شما بوی توهم توطئه می آید. ریشه تنها در بیسوادی ماست...
نقل قول کردن
+9 #40 آرتین 1395-03-05 23:53
کاش ستون ویژه ای برای معضلات و مشکلات فرهنگی، بهداشتی و... موجود در جامعه ترکمن در نظر گرفته شود که در آن همراه با بحث و تبادل نظر به راهکارهای مناسب هم پرداخته شود، از پوشش برخی از بانوان ترکمن که حجابشان در خانه بیشتر از بیرون است تا کلاه شرعی و...بنظرم جذاب و مفید خواهد بود.
نقل قول کردن
+6 #41 بندری 1395-03-14 14:17
با سلام و تشکر از سایت بسیار عالی شما و مطلب شجاعانتون مطمئنا خیلی از دوستان حرم امام رضارو رفتن.ببینید اونجا چطوری رفتار میشه؟قبلش حتما باید چادر به سر کنی حتی اگه حجابت عالی باشه یعنی از همون ورود بهت گوشزد میکنن که کجا اومدی و کجاهستی.چه اشکالی داره ماهم برای مکان های زیارتیمون همینکارو بکنیم.مطمئن باشید کم کم بین مردم جامیفته شاد اولش سخت باشه ولی شک نکنید جواب میده
نقل قول کردن
-9 #42 عبدالرضا 1395-03-16 23:07
اول ازسایت ترکمن سسی تعریف وتمجیدکن تادیدگاهت درج شودوگرنه گرفتارقیچی سانسورمیشی.مثلادقت کنیدچنددرصددیدگاههاباتعریف ومجیزگویی ازسایت شروع میشه بابااین فیلمهای خودساخته راجمع کنیدوبه اصل ماجرابپردازیدکه همان ریشه یابی واسیب شناسی ونیزنقش هریک ازاین نهادهای مسوول وحتی نقش من وشما دراین مراسم است نه اینکه باتیشه به جان اینگونه مراسم بیفتید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر