c_300_250_16777215_10_images_65889.jpg

ترکمن سسی-نورمحمد دانشمند: شامگاه شنبه 16 دی‌ماه خبر برخورد نفتکش ایرانی سانچی با یک کشتی باری چینی منتشر شد و خانواده های دریانوردان و خدمه این نفتکش را در نگرانی شدیدی فرو برد.


بر اساس اطلاعاتی که از طرف مسولین ذیربط و منابع خبری منتشر شده است از ۳۲ سرنشین حاضر در نفتکش ایرانی ۲۷نفر خدمه کشتی، یک نفر همسر یکی از کارکنان و چهار نفر نیز دانشجو و به‌عنوان کارآموز در این کشتی حضور داشتند.

بر اساس اعلام مسولین بلافاصله عملیات کمک آغاز شده ولی بنا به دلایلی که چندان قابل فبول نیست تلاش ها برای مهار آتش و نجات دریا نوردان نتیجه بخش نبوده است و تنها پیکر یک خدمه ی ایرانی که جلیقه نجات به تن داشته یافت شده است.

خانواده های خدمه ایرانی این شناور با انبوهی از بیم و امیدها با نگرانی بسیار لحظه به لحظه اخبار این حادثه را دنبال می کنند و در انتظار خبری از عزیزان خود هستند و بی صبرانه منتظرند تا مسولین ذیربط با تمام توان برای نجات عزیزانشان تلاش بکنند.


در طی این شش روزی که از زمان وقوع حادثه می گذرد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ی سرنوشت خدمه ی نفتکش از طرف کارشناسان صورت گرفته و سرنوشت سرنشینان یا پیدا شدن نشانی از آنها، در مرکز توجهات به خصوص خانواده های این دریانوردان قرار دارد.


تاکنون درخصوص سرنوشت خدمه ی نفتکش سه گمانه زنی وجود دارد ، داخل آب بودن آنها با جلیقه نجات ، دور شدن از محل حادثه با قایق نجات و محبوس بودن در داخل نفتکش و از آنجاییکه تاکنون هیچ اثری از آنها پیدا نشده است بیشترین احتمال محبوس شدن خدمه در نفتکش است.


اگر به احتمال زیاد چنین باشد باید قدر این فرصت های طلایی را دانست و برای ما ایرانی ها و همچنین خانواده های خدمه ایرانی ، نجات جان دریانوردان این نفتکش در اولویت است و نباید هیچ زمان و لحظه ای را برای نجات این عزیزان از دست داد و در این راستا باید از کمک کشورهای اطراف مکان حادثه نیز برای اطفای حریق کمک گرفت زیرا که موضوع امداد رسانی به جان انسانهاست.


گفته می شود بر اساس قوانین بین المللی در چنین مواقعی بستگی به این که حادثه در آب های سرزمینی چه کشوری رخ داده باشد آن کشور مسئول کمک به حادثه دیدگان است و در این مورد نیز کشور چین باید مسول کمک رسانی باشد ولی آنچه پیداست بنا به دلایلی همکاری چینی ها برای تسریع در اطفای حریق چندان رضایت بخش نبوده است.


ممکن است اولویت های چینی ها با اولویت های ما ایرانی ها یکسان نباشد و شاید آنها بیشتر دغدغه ی زیست محیطی داشته و عدم همکاری طرف چینی برای اطفای حریق نفتکش ایرانی برای سوخته شدن مابقی میعانات موجود در نفتکش باشد تا از آلودگی دریا جلوگیری شود.


به ویژه اینکه در طی این چند روز ما در اخبار بارها شنیدیم که طرف چینی با بهانه های بدی شرایط جوی و وجود گازهای سمی و احتمال انفجار عملیات اطفا حریق بارها متوقف شده بود که برای ما ایرانی ها این کار بی معناست.


در چنین شرایطی صرف امید بستن به اقدامات طرف چینی و نظاره گر محض بودن برای مردم ایران و به خصوص خانواده های دریانوردان حادثه دیده به هیچ عنوان مورد قبول نیست و انتظار تحرک دوچندان دستگاه دیپلماسی ما برای پیگیری در کنار پیگیری های نمایندگان مجلس و همکاری و احساس مسولیت بیشتر وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت برای تاثیرگذاری مثبت در این قضیه از ضروریات و خواسته ی منطقی خانواده هاست.


پس از گذشت نزدیک به یک هفته عصر امروز جمعه از حضور نیروهای امدادی ایران در عملیات اطفای حریق خبر داده شد که خبری امیدوار کننده است برای خانواده های دریانوردان حادثه دیده که این روزها شب و روز ندارند ، اقدامی دیر هنگام ولی خوب ، امیدواریم خیلی دیر نشده باشد و امدادگران ایرانی بتوانند با حضور در عرشه ی نفتکش خبری امیدوار کننده برای خانواده های نگران مخابره بکنند.
 

دیدگاه‌ها  

0 #1 دريادل 1396-10-24 08:29
امروز همه ي ايران به شدت دل نگران عاقبت جوانان دریادل خود است که با شجاعت دل به دريا زدند و بی منت فرسنگ ها دور از وطن در لباس خدمت، گرفتار حادثه ي بزرگ شدند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر