c_300_250_16777215_10_images_602797.jpg

ترکمن سسی- صبح امروز سه شنبه 19 آبان ماه مراسم بزرگداشت شهدای منا استان گلستان در مصلی بزرگ اهل سنت گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی در مراسم بزرگداشت شهدای منا که با حضور خانواده های داغدار جانباختگان حادثه ی منا رنگ و بوی اندوه گرفته بود، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور،حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،حجت الاسلام شهسواری مدیر کل روابط عمومی سازمان حج وزیارت،حسن صادقلو استاندار گلستان،آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه دراستان گلستان،محمد حمیدی معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس و مسئولین شهرستانی واستانی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار شهدای منا و عرض تسلیت به این عزیزان و مردم منطقه گفت:هفتاد و پنج نفر از حجاج عزیز ایرانی که جان خویش را از دست دادند از حجاج اهل سنت بودند.
اوحدی تصریح کرد:این حجاج به بیان رهبری در بهترین حالات انسانی از دنیا رفتند و فاجعه منا باید در اذهان زنده بماند.
اوحدی درباره ی خانم مرجان نازقلیچی فرماندار فقید بندرترکمن یادآور شد:خانم نازقلیچی می توانست از بندر ترکمن به سفر حج مشرف شود ولیکن به دلیل اینکه شاید سمت فرمانداری وی باعث شود که اعضای کاروان احساس راحتی نداشته باشند به عنوان معینه از گنبد به سفر حج مشرف شدند.
اوحدی در پایان سخنانش از فرمانداران و استاندار گلستان درخواست کرد میدانی در شهرها به نام این عزیزان نامگذاری شود و گفت پیگیری حقوقی این فاجعه را داشته باشند کما اینکه دستگاه دیپلماسی کشور نیز شب و روز پیگیر این مسئله می باشد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم بزرگداشت شهدای منا با عرض تسلیت به خانواده های داغدار شهدای منا گفت: این حادثه یک اتفاق معمولی نبود که به راحتی از کنار آن بگذریم،بنا به اظهارات شهود و مشاهدات خودمان باید این قضیه پیگیری شود،سالها است که حج برگزار می شود و دولت عربستان نتوانسته است که برنامه ریزی مناسب برای مناسک حج داشته باشد.
حجت الاسلام قاضی عسگر بیان کرد:دولت عربستان دولتی فقیر نیست و میلیاردها دلار از طریق فروش نفت و مناسک حج در آمد دارد ولی نتوانسته است حتی امکانات ابتدایی را برای حجاج فراهم کند.
قاضی عسگر تصریح کرد: عدم امداد رسانی به موقع توسط نیروهای عربستان به حجاج صدمه دیده مشهود بود و اگر اجازه می دادند نیروهای ما و دیگر کشورها به کمک آنها بروند قطعا وضعیت اینگونه نبود،تا ساعت 12شب جنازه ها را می بردند که دال بر کفایتی آل سعود است.
قاضی عسگر اذعان کرد:آینده حج مهم است و عربستان باید از جهان اسلام مشورت بگیرد و شرایط را عوض کند.
قاضی عسگر با اشاره به سخنان رهبر انقلاب گفت: آنهایی که به زیارت خانه خدا می روند چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت از دنیا بروند شهید محسوب می شوند و به همین دلیل نیز رهبر معظم انقلاب فرموده اند که پیکرهای مطهر این عزیزان در قطعه شهدا دفن شود چرا که در بهترین حالت از دنیا رفتند.
قاضی عسگر در پایان سخنانش گفت:هنوز زمانی نگذشته می گویند قضا و قدر الهی بوده است،ما این سخن را قبول نداریم،باید بیوگرافی و خدمات این عزیزان جمع آوری شود و مستند شود تا در تاریخ بماند.
استاندار گلستان نیز در مراسم بزرگداشت شهدای منا با تقدیر و تشکر از رفتار ترکمنها گفت:رفتار مردم ترکمن در این واقعه تلخ الهام بخش بود،صبر،درایت و همراهی با سیاست هایی که اتفاق می افتاد برای ما الگو و الهام بخش بود.
صادقلو در باره ی وضعیت مرجان نازقلیچی فرماندار بندر ترکمن گفت:خانم نازقلیچی جزو دفن شدگان حادثه مناست و به معنای واقعی خدایی شد.
هنگام بیان این خبر و توصیف احوال حسنه مرجان نازقلیچی فرماندار فقید بندر ترکمن حزن و اندوه بر فضای مراسم حاکم شد و از چشمان بسیاری از حضار اشک جاری شد.
صادقلو در پایان سخنانش خبر داد: تعداد سهمیه های حج تمتع و عمره و عتبات عالیات بنا به درخواست مردم و مسئولین افزایش پیدا کرد. امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس در این مراسم گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اتمام حجتی بر جهان اسلام و آل سعود بود.
وی اشک ریختن برادران اهل تشیع در سوگ عزیزان از دست رفته اهل تسنن را نمونه ای از اتحاد و همبستگی در منطقه و استان دانست و گفت:کنگره ی حج نماد وحدت است .چرا که می بینیم همگان یک لباس برتن می کنند و کنار برادران و خواهران دینی خویش به مناسک حج می پردازند و هدف اصلی حج نزدیکی قلوب مسلمین با یکدیگراست که متاسفانه با فاجعه منا این مراسم دینی خشن جلوه داده شد.
عبدالباسط آخوند نوریزاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز با بیان بی تدبیری آل سعود در اداره ی حرمین شریفین گفت : جهان اسلام باید در مدیریت حرمین شریفین تجدید نظر بکند.
آخوند نوریزاد در پایان سخنانش از مسئولین ذیربط درخواست کرد حق و حقوق شهدای منا و خانواده های آنان را همانگونه که تا به امروز با جدیت پیگیری کردند بیشتر و جدی تر پیگیری کنند.
در این مراسم پخش کلیپی از حادثه منا باعث اشک ریختن و اندوه فراوان حاضرین شد تا جایی که سعید اوحدی در اول سخنرانی خویش چندین بار از حاضرین درخواست کرد آرامش خویش را حفظ کنند و با فرستادن چند صلوات حضار که بیشتر بانوان بودند آرام تر شدند.
اهدای ختم قرآن به ارواح طیبه شهدای منا پایان بخش این مراسم بود.بعد از اتمام مراسم مسئولین با خانواده های جانباختگان فاجعه منا دیدار کردند و به درد و دل های آنان گوش دادند و قول پیگیری دادند که همراه بااشک ها و ناله های خانواده های داغدار بود.
خبرنگار:عبدالمناف آق ارکاکلی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر