c_300_250_16777215_10_images_77113.jpg

 

ترکمن سسی - یادداشت مدیر: همانگونه که پیشتر در بخش های مختلف خبری رسانه ترکمن سسی عنوان گردیده است ، در روستای قورچای از توابع بخش مرکزی شهرستان آزادشهر به همت خیر درختکار عبدالمجید زیتونلی و همکاری خوب جوانان روستا طرح کاشت درختان چنار از حدود سه سال پیش آغاز شده است.



با نگهداری خوب و آبیاری مناسب ، نهال های کاشته شده قد کشیده و علاوه بر تمیزی و لطافت هوا بر زیبایی بصری و سیمای روستا نیز افزوده است.

از آنجاییکه روستاهای ترکمن نشین و عمدتا در نیمه شمالی استان گلستان از کمبود درخت و فضای سبز رنج می برد، الگو پذیری از طرح ابتکاری روستای قورچای می تواند در بسیاری از روستاهای شمال استان گلستان گره گشا باشد.

گرچه برخی مشکلات از قبیل وجود دام های متفرقه و نیز کمبود آب بویژه در نیمه شمالی استان گلستان کار درختکاری در آن مناطق را با سختی و دشواری های بسیاری همراه کرده است اما در صورت داشتن تصمیم جدی و با همت و پشتکار موفقیت درختکاری در آن مناطق دور از دسترس نیست.

انجام درختکاری و گسترش فضای سبز فواید بسیاری دارد. لطافت هوا و فضای منطقه، تاثیرات غیر مستقیم بر شادابی ، نشاط و ارتقای روحیه اهالی، داشتن بهره های اقتصادی بخشی از فواید آن است بویژه اگر نهال ها از گونه های سازگار با اقلیم نیمه خشک روستاهای نوارمرزی انتخاب شوند.

عبدالمجید زیتونلی خیر درختکار اهل روستای قورچای پیش تر از عزم جدی خود برای ترویج درختکاری در نیمه شمالی گلستان خبر داده است و امیدواریم با مشارکت اهالی شاهد گسترش درختکاری در روستاهای نوارمرزی نیز باشیم.

در سال های اخیر مدیران ارشد استان نیز بارها در صحبت های خود بر حمایت از طرح های درختکاری در استان گلستان تاکید داشته اند و اگر بتوانیم با پشتیبانی متولیان امر و اطلاع رسانی مناسب ، طرح درختکاری در منطقه را مردمی بکنیم و نهضتی راه بیفتد قطعا علاوه بر نسل کنونی ، نسل های آینده نیز از فواید فراوان آن بی بهره نخواهند بود.

در تصویر بالا میزان رشد نهال های چنار در روستای قورچای را می بینید.

نورمحمد دانشمند، مدیر مسئول ترکمن سسی

29 فروردین 1400

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر