c_300_250_16777215_10_images_77312.jpg


مراوه تپه : ترکمن سسی - استاندار گلستان در مراسم نکوداتشت مختومقلی فراغی در آق تقای گفت: شاه غربت دیگر در غربت نخواهد ماند.


به گزارش خبرنگار ما، در پایان مراسم بزرگداشت 288 مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف نامدار ترکمن ایرانی در آق تقای، استاندار گلستان ضمن دیدار و زیارت آرامگاه شاه غربت، یکی از شخصیت های فرهنگی برجسته قزاق و معلم مختومقلی فراغی، که در 200 متری جنوب آرامگاه مختومقلی قرار دارد، طی سخنانی از شخصیت والای این عارف بزرگ و معلم مختومقلی فراغی، قدردانی کرد و گفت: شاه غربت از این پس در غربت نخواهد ماند و این مکان نیز در آینده در کنار آرامگاه دولت محمد آزادی و مختومقلی فراغی، به یکی از مراکز زیارتی و نقاط گردشگری استان گلستان و این منطقه در خواهد آمد.


دکتر حق شناس در ادامه سخنان خود ضمن قرابت و خویشاوندی شخصیت های بزرگی چون دولت محمد آزادی، مختومقلی فراغی و شاه غربت که وی پدر همسر قزاق دولت محمد آزادی بوده است، افزود: این شخصیت ها الگوی وحدت ترکمن و قزاق و دیگر اقوام گلستانی است و بایستی ارج نهاده شود.  

در این دیدار آبا ایشان محمدی، از نوادگان دولت محمد آزادی، ضمن قدردانی از حضور استاندار و فرماندار شهرستان مراوه تپه و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی، در کنار مزار شاه غربت، گفت: من وقتی که نوجوان بودم هر سال با پدرم مرحوم "عطا ایشان محمدی" و مرحوم "مراد دردی قاضی"، به این محل می آمدیم و قبر شاه غربت را زیارت می کردم.
وی افزود: در آن سال ها تک درختی در کنار قبر شاه غربت بود که اهالی منطقه به عنوان دخیل شدن، پارچه هایی را به شاخه های این درخت آویزان کرده و از وی حاجات خود را طلب می کردند که حالا این درخت از بین رفته است.
آبا ایشان محمدی اضافه کرد: پدرم از قول جدمان دولت محمد آزادی نقل کرده و گفته بود "هر وقت به زیارت قبر من آمدید، اول قبر شاه غربت را زیارت کنید و بعد به اینجا بیایید که وی استاد حوزه علمیه من و استاد فرزندم مختومقلی بوده است".

در این دیدار آقایان: ولی محمد خوجه و دولت بای قزاق، از شخصیت های فرهنگی برجسته ترکمن و قزاق گنبد کاووس، که طی سال های گذشته در خصوص معرفی شاه غربت تلاش بسیاری نموده اند، ضمن تشکر از حضور استاندار و مسئولان استانی، از استاندار گلستان خواستند که برای نشان دادن وحدت موجود بین قزاق ها و ترکمن-های استان، به عنوان نماد وحدت اقوام گلستانی، در مورد احداث و بازسازی آرامگاه شاه غربت و خانم آی بوبک، همسر قزاق دولت محمد آزادی که هر دو در این مکان آرامیده اند، توجه جدی بنمایند.

 

سرکنسول قزاقستان در مزار شاه غربت اظهار کرد: شاه غربت در باروری اندیشه های مختومقلی، تاثیر گذار بوده است

در این دیدار سرکنسول قزاقستان در گرگان نیز ضمن تشکر از حضور استاندار گلستان که به عنوان اولین استاندر گلستان، به زیارت قبر شاه غربت آمده، گفت: همسر دوم و قزاق دولت محمد آزادی در آن ایامی که مختومقلی کودکی 5-6 ساله بود، او را به خوبی تربیت کرده و در باروری اندیشه های مختومقلی، تاثیر گذار بوده است.
آقای عید جان آیداشف در پایان افزود: سرکنسولگری قزاقستان برای ساخت آرامگاهی که متناسب با شخصیت شاه غربت در کنار آرامگاه دولت محمد آزادی و مختومقلی باشد، آمادگی خود را اعلام می دارد.

همچنین در ادامه امانگلدی ضمیر فرماندار شهرستان مراوه تپه در این دیدار طی گزارشی مختصر به استادار گلستان از مرمت جاده ورودی شاه غربت و فعالیت¬های انجام شده در محوطه آرامگاه مختومقلی، سخن گفت و افزود: در آینده نزدیک محوطه شاه غربت مشخص و فنس کشی کشده و ساخت و ساز آن شروع خواهد شد.    

در ادامه این دیدار استاندار به اتفاق همراهان خود از قبر خانم آی بوبک، همسر قزاق دولت محمد آزادی که در ضلع شمالی آرامگاه شاه غربت قرار دارد، دیدار و پس از زیارت، برای شادی روح آن مرحومه فاتحه خواندند.
این دیدار با دعای خیر آخوند آبا ایشان محمد به پایان رسید.
رستم جرجانی - خبرنگار

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر