c_300_250_16777215_10_images_77790.jpg

 


ترکمن سسی - مزارع حاشیه رود اترک در بخش مرزی داشلی برون از کانون های کشت انواع خربزه و هندوانه مرغوب در منطقه ترکمن صحراست.



امسال مزارع حاشیه رود اترک و اطراف سد دانشمند را کشاورزان برای کاشت خربزه و هندوانه هکتاری حدود ۵ میلیون تومان اجاره کرده اند و هکتاری نیز ۴۰ الی ۵۰ تن محصول می گیرند.

علی پهلوان یکی از خربزه کاران اطراف سد دانشمند در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی می گوید: کشاورزان معمولا تا بیستم فروردین دانه های خربزه و هندوانه را می کارند البته قبل از آن درفصل زمستان و قبل از کاشت زمین را با استفاده از آب رود اترک آب تخت می کنند.

وی ادامه می دهد: مزارع خربزه و هندوانه را معمولا پنج نوبت به صورت پشتی یا با سمپاش تراکتور سمپاشی می کنند( تقویتی، ضد کرم، رشد و غیره ... ).

این کشاورز دوزالومی خاطر نشان می کند: البته این کار هم پرزحمت است و هم پرهزینه. مخصوصا امسال سم خیلی گران بود و لیتری ۵۰۰ هزارتومان برای کشاورزان تمام می شد ، هر نوبت برای هر هکتار زمین حدود یک و نیم میلیون تومان بابت سمپاشی هزینه می کنند. علاوه بر آن هزینه های شخم زدن و آب تخت کردن مزرعه و نگهبانی شبانه روزی از مزرعه هم به آن اضافه می شود.

علی پهلوان درباره دیگر سختی های کاشت خربزه و هندوانه می گوید: مردم و مصرف کنندگان تنها محصول را می بینند و سختی های کار نیز داستان خود را دارد. خسارت های گرازهای وحشی که شب هنگام به صورت گله ای به مزرعه هجوم می آورند ، شغال و روباه از مشکلات شبانه کشاورزان در این مزارع و نیز مراقبت از آسیب دام های اهلی نیز بخشی از مشکلات این کار است.

این کشاورز بخش مرزی داشلی برون درباره قیمت امسال محصولات می گوید: قیمت هامتفاوت است. خربزه زامچه و چاقرجه کیلویی ۳ تا ۵ هزار تومان قیمت دارد البته بستگی به ریزی، درشتی خربزه دارد، میزان تقاضا و مشتری در بازار نیز تعیین کننده است. وضعیت هوا نیز اثرگذار است، با گرمای بیشتر هوا بازار نیز گرمتر می شود.

علی پهلوان یادآوری می کند: امسال بیشتر خود کشاورزان محلی روستاهای همجوار در این‌ اطراف خربزه و هندوانه کاشته اند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر