c_300_250_16777215_10_images_78040.jpg

 


ترکمن سسی - پژوهشگر مسائل دینی و استاد حوزه علمیه اهل سنت در آق قلا گفت: شبکه های ماهواره ای و خبرگزاری های خارجی های نمی توانند منبع مطمئنی برای پاسخ به سوالات فقهی و افزایش اطلاعات دینی جوانان ما باشند.



کرامت الله ( کمال) آخوند میرزاعلی در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی افزود: شبکه های ماهواره ای و خبرگزاری‌هایی که با نام اهل سنت در خارج از کشور برنامه های دینی تولید و پخش می کنند ، هدف و رویکرد متفاوتی نسبت به مراجع حوزوی و دانشگاهی داخل کشور را دنبال می‌کنند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: اکثر برنامه های این شبکه های ماهواره ای و رسانه های وحدت شکن درباره موارد اختلافی میان مذاهب اسلامی و رد مسائل می باشد و موجب بدبینی و تفرقه بین مذاهب اسلامی می شوند، آنها ظاهر و سیمای خودشان را به شکل یک روحانی مسلمان در می آورند تا خواسته خود یعنی وهابیت را ترویج و گسترش دهند.

این پژوهشگر مسائل دینی خاطر نشان کرد: اساسا نیاز اصلی جوانان ما اطلاع و آگاهی از دستورات قرآن کریم، مسائل و احکام شرعی و آداب اسلامی است، لذا مراقبت لازم است تا اذهان جوانان پاک منطقه با مباحث اختلافی که وهابی ها با این رسانه ها دنبال می کنند مسموم نشود.

کرامت الله آخوند میرزاعلی مهمترین چالش در حوزه مسائل دینی در مناطق اهل‌سنت داخل کشور را کمبود علمای نخبه و کارشناس عنوان کرد و اظهار داشت: تجربه نشان می دهد که علیرغم اهمیتی که جوانان و فرزندان مسلمان به مقوله دین و مباحث فقهی نشان می دهند، بسیاری از جلسات و نشست هایی که در مساجد محلات و اماکن دینی درباره موضوعاتی منجمله تفسیر قرآن کریم، تشریح مشکلات امروز دنیای اسلام و آسیب های اجتماعی به بحث گذاشته می‌شوند در حد انتظار مخاطبان نبوده و پاسخگوی سوالات متنوع دینی و فقهی آنان نیست.

وی یادآور شد: با شرایط پیش گفته برخی از جوانان و مخاطبان تصور می کنند که شبکه های ماهواره ای اهل سنت و کانال های ناشناخته در فضای مجازی می توانند مرجع و مقصدی برای مطالبات و سوالات فقهی آنان باشد که این موضوع ضرورت آگاهی و پاسخگویی علمای منطقه به شبهات و سوالات جوانان را دو چندان می کند.

استاد حوزه علمیه اهل سنت در آق قلا ادامه داد: مطالبات نسل جوان امروز با نسلی که در دهه پنجاه و شصت زندگی می کردند، تفات آشکاری دارد. در نیم قرن گذشته رسانه ها محدود بودند و چیزی تحت عنوان نیاز برای بروز رسانی و انتشار مطلب در سریع ترین زمان وجود نداشت، اما امروز سطح دروس علمی و دینی ارتقا پیدا کرده و دیگر نمی توان با کلی گویی و تشریح مسائل به زبان ساده مخاطب را توجیه یا قانع کرد.
 
آخوند کرامت الله میرزاعلی تاکید کرد: علمای ما باید همواره مطالعه را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به شرایط روز بیش از پیش بر سطح دانش و سواد دینی و فقهی خود بیفزایند. در دوره حاضر ابهامات و سوالات جوانان تنها در موضوعات احکام و مسائل شرعی خلاصه نمی شود، بلکه آنها سوالات برخواسته از شرایط روز را مطرح می کنند که با اطلاعات چند دهه گذشته نمی توان به آنها جواب داد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: علمای جوان ما باید بدانند که پایان دوره تحصیلی در حوزه علمیه را نباید پایان کسب علم و دانش دانست. حتی اساتید برجسته و سخنور هم نیاز به مطالعه مستمر کتب و آگاهی از نظرات فقهی علمای سایر کشورهای مسلمان را دارند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه امروزه با رشد و گسترش فناوری براحتی می توان دروس دانشگاهی را از محل زندگی خود دنبال کرد. بی تردید محتوا و مباحث آخرین کتب منتشر شده در حوزه دین متفاوت تر از کتاب هایی است که در گذشته در این زمینه ها تدریس می شده اند.

کرامت الله آخوند میرزاعلی تصریح کرد: رسانه ها و شبکه های دینی منتسب به اهل سنت که در خارج از کشور برنامه پخش می کنند بدلایلی که عنوان شد نمی توانند منبع و مرجع مطمئنی برای جوانان و فرزندان ما باشند. آنها دلسوز مشکلات اهل‌سنت در سرزمین های اسلامی نیستند و برایشان مهم نیست که رژیم صهیونیستی چگونه زندگی را برای بخشی از امت اسلامی در فلسطین اشغالی سخت و دشوار کرده است.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت در آق قلا در پایان خاطر نشان کرد: شبکه های ماهواره ای و رسانه های تفرقه انگیز اهدافی را دنبال می‌کنند که برایشان دیکته می شود و به دلیل دیدگاه‌ های افراطی و ترویج فرقه وهابیت که خود بزرگتربن مشکل دنیای اسلام است، نمی توانند جایگاهی در میان امت اسلامی و جوانان پیدا بکنند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر