c_300_250_16777215_10_images_83059.jpg

 

آق قلا : ترکمن سسی - حالیپا باخشی دوردی طریک ، شامگاه یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ در اثر کرونا در سن 72 سالگی درگذشت.



این هنرمند پیشکسوت موسیقی سنتی ترکمن که مدرک درجه یک هنری معادل دکتری دارد از مدتی قبل بدلیل بیماری تحت درمان و بستری بود.

دردي طريك متولد سال 1328 شمسي در روستايي در سه كيلومتري غرب آق قلا به نام آق قبر در خانواده اي فرهنگ دوست اما مستضعف ديده به جهان گشود.

 10-12 سال بيشتر نداشت كه به دور از چشم پدر، دوتارش را كه در گوشه اتاق آويزان بود بر مي داشت و با دستان كودكانه خود بر تارهاي آن مي نواخت و با توجه به استعداد والا و علاقه فراواني كه داشت ديري نپاييد كه خود استادي چيره دست در خوانندگي شد.

وي اشعار آوازهايش را بيشتر از ميان سروده هاي مختومقلي، مسكين قليچ، ستار سوقي و همچنين عموي خويش جان محمد طريك انتخاب مي كرد

اولين استادش قزاق پنق بود كه پايه هاي اصولي خوانندگي را به او آموخت، بعدها دردي طريك بواسطه مهارتي كه در موسيقي سنتي پيدا كرده بود مدتي در راديو گرگان به اجراي برنامه پرداخت.

وي در جشنواره هاي مختلف داخلي و خارجي افتخارات زيادي كسب كرده است، اجراي برنامه هاي زنده در كشورهاي مختلف از جمله آلمان، هلند و انگلستان تحسين همگان را برانگيخت و نام ايران را در عرصه موسيقي سنتي دنيا بر سر زبانها انداخت.

باخشي (خواننده) دردي طريك در خوانندگي صاحب سبك است و هيچ باخشي ديگري همچون سبك وي نمي خواند، اين هنرمند شاگرداني را نيز تربيت كرده كه مي توان به رحيم خيوه لي، يحيي محمدزاده و نازبردي قره داشلي اشاره نمود.

وي پس از سالها تلاش در موسيقي سنتي تركمن در سال 88 از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان به زيارت خانه خدا اعزام شد.

به باور خيلي از طرفدارانش، تركمن ها ديگر همچون دردي طريك نخواهند ديد.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر