c_300_250_16777215_10_images_photo_2021-10-27_07-55-20.jpg

 



ترکمن سسی - فرشید کلته گفت: نمایش خیابانی فولکلور " از اذان تا نماز" در راستای سند زیست بوم استان با حمایت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گلستان در هفته وحدت و در تالار فخرالدین اسعدگرگانی اجرا شد.




به گزارش خبرنگار گوزل صحرا ،  کارگردان نمایش "از اذان تا نماز" گفت: استان گلستان ایرانی کوچک و رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است که شیعه و سنی برادرانه با صلح، صفا و آرامش در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند.

فرشید کلته افزود: نمایش میدانی" از اذان تا نماز" در واقع نمایش خیابانی با موضوع آیین ها و مراسمات فولکلور ترکمن از تولد تا پایان حیات را به اختصار در ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مرور می کند.

وی در خصصو این نمایش تصریح کرد: نمایش با تولد یک نوزاد و خواندن اذان در گوش نوزاد تاهز متولد شده آغاز شده و با لالایی خواندن و بازی های بومی و محلی کودکانه ادامه می یابد.


سرپرست گروه تاتر وحدت بندر ترکمن با ذکر این مطلب که در ادامه این نمایش و در سن نوجوانی در قالب بازی هایی که جزو رسوم قدیم الایام ترکمن بوده است عشاق به یکدیگر ابراز علاقه می کنند، افزود: با مشخص شدن عروس و داماد در بازی بومی محلی "آی ترگ - گون ترگ" خانواده و بزرگ‌ترهای عروس و داماد آستین همت را بالا زده و مراسم سراسر نمایشی از بله برون، کجاوه، ال لشدرمه، اوجه و سایر آئین های عروسی ترکمن را برای حاضران به نمایش می گذارند.

فرشید کلته گفت: بعد از مراسم عروسی، داماد در حلقه ذکر خنجر پخته می شود و گذران عمر و زندگی را با دیگر مردان به صورت نمادین با ذکر خنجر به نمایش می گذارند و در ادامه نیز عروس در فراق دوستان و آشنایان خانه پدریش با دیگر عروسان و دختران دیار غربت جمع شده و به لاله خوانی می پردازند.

وی با اشاره به ادامه این نمایش با بیان اینکه، در سن ۶۳ سالگی و رسیدن به سن پیامبر (ص)، مراسم آق آش را جشن گرفته و مولودی خوانی می کنند، خاطر نشان کرد: در ادامه فریضه حج که مقام والای وحدت امت اسلامی است و این مهم آرزوی دیرینه هر فرد مومن و مسلمانی است را انجام داده با نماز بر پیکر بی جانش نمایش پایان می یابد.


این کارگردان گلستانی در ادامه افزود: این نمایش میدانی  در حالی که تابوت از صحنه خارج می شود مجدد با  صدای نوزادی که متولد می شود زندگی و این چرخه همچنان ادامه می یابد.

فرشید کلته تصریح کرد: اما با توجه به اینکه در مراسم هفته وحدت و همایش میلاد النبی (ص) و اینکه روز میلاد و جشن اجرا داشتیم، نمی خواستیم لبخند از چهره مخاطبان و بینندگان خارج شود و نمایش تا صحنه ذکر خنجر اجرا شد .

وی با اشاره به اینکه، این اثر در راستای سند زیست بوم استان در هفته وحدت اجرا گردید، افزود: این نمایش میدانی با حمایت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان و همزمان با برنامه جشن بزرگ میلاد نبی اکرم (ص) و ششمین همایش شبی با ترکمن‌های گلستان در لابی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرا درآمد.



فرشید کلته با بیان اینکه، در این اثر هنری که 20 نفر مرد، زن، کودک، جوان، نوجوان و خردسال از سنین مختلف به ایفای نقش می پردازند، گفت: در این نمایش هنری، رستم جرجانی خبرنگار و فعال رسانه ای استان گلستان به عنوان نویسنده و دستیار کارگردان همکاری دارد و همچنین در بین اعضای این گروه هنری، آقایان: علیرضا یلمه و حسین شیروانی و خانم ها: آی سونا قره جه نژاد و آتیه آتابای از بازیگران به نام و نام آشنای خانواده فیلم و تاتر استان گلستان می باشند.

وی تصریح کرد: در پایان جا دارد از زحمات آقای "صمد رحیمی" کارشناس واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان گلستان تقدیر و تشکر نمایم و امیدوارم که با حمایت از این چنین آثار نمایشی اقوام گلستان زمینه ماندگاری و انتقال این آداب و رسوم از نسلی به نسل بعدی فراهم آمده همچنین باعث گسترش صنعت توریسم و گردشگری در استان شود.


گفتنی است، به مناسبت هفته وحدت و در جشن میلاد النبی (ص) و در ششمین همایش شبی با ترکمن های گلستان، نمایش میدانی " از اذان تا نماز" توسط گروه فرهنگی و هنری وحدت بندر ترکمن به کارگردانی فرشید کلته، شامگاه روز دوم آبان ماه 1400 در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

این اجرای میدانی که قبل از آغاز همایش اصلی در محوطه لابی تالار اجرا گردید با استقبال خوب علاقمندان و مشتاقان به فرهنگ و ادب ترکمن روبرو شد.

لازم به ذکر است، نمایش ترکمنی و میدانی " ازاذان تا نماز" توسط گروه هنری فرهنگی وحدت بندر ترکمن برگرفته از آداب و رسوم ترکمن و نشان دهنده آئیین ها و مراسم های سنتی ترکمن در قالب نمایش خیابانی و میدانی به اجرا گذاشته شد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر