c_300_250_16777215_10_images_85044.jpg

 

ترکمن سسی- امام جمعه اهل‌سنت نگین شهر ﺭﯾﺸﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻞ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ دانست.



به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، ابوبکر آخوند خوجملی افراط و تفریط را از جمله مشکلات امروز دنیای اسلام خواند و عدول از میانه روی را خارج از ﻣﺴﯿﺮ ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻤﺎﻝ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ برشمرد و به خبرنگار ما گفت: اعتدال و ﻣﯿﺎﻧﻪ‌روی ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﮔﺰﯾﻨﺶ و پیمودن ﺭﺍﻩ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺳﻂ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻂ است. همچنانکه در نماز از باریتعالی می خواهیم ما را به طریق مستقیم و راهی که از تندروی و کندروی دور است، هدایت نماید.
ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ، ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺍﻣﺖ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ اعتدال خطاب کرده ﻭ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ، ﺍﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ‏ﺳﺎﺧﺘﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ‏( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ‏) ﻫﻢ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
وی ضمن اشاره به اینکه به ﺍﺻﻞ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ، دﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ توجه ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ صورت گرفته است، افزود: آن حضرت ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺍﻣﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﻭﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﺸﺪ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻓﺮﺩﯼ، ﺩﺭ میان اهل بیت ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ، ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﺩﺭ ﺭﻭﯾﺎﺭﻭﯾﯽ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻧﺒﺮﺩ، ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﭘﺎﺱ ﻣﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﺩﺭ کارها ﭘﺮﻫﯿﺰ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ. ایشان ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﺘﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐرده ﻭ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﻭﯼ ﭘﯿﺸﻪ ﺳﺎﺯﻧﺪ.

امام جمعه اهل سنت نگین شهر با تاکید بر رعایت اصل اعتدال در عبادات یومیه اظهار داشت: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ بیشمار ﺍﻓﺮﺍﺩ در ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻓﺎﻗﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺻﻞ مهم ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺩﺍﻣﻦ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﻏﻠﺘﯿﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻤﺎﻝ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺧﺎﺭﺝ می شوند. بنابراین ﺭﯾﺸﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻞ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺟﺴﺖ‌.
یکی از مواردی که باید میانه‌روی را در آن رعایت کنیم، عبادت است. ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺯ ﺷﺮﯾﻒ ﺗﺮﯾﻦ کارها ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، اما ﺍﺳﻼﻡ رعایت ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﻭﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ مورد توجه قرار می دهد.
آخوند خوجملی عنوان نمود: برخی ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ برای عبادت و بندگی خالق یکتا ﺑﺎﯾﺪ کاملا ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺳﺖ کشیده ﻭ ﺧویشتن ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﺳﺎﺯند. اینگونه اشخاص بعد از برجای آوردن فرایض، دائما به عبادت‌های مستحبی مشغول می شوند تا به گمان خود جزو مومنان حقیقی باشند‌
در مقابل هستند کسانی که عبادت و نماز را به طور کلی فراموش کرده و با ترجیح دادن دنیا بر آخرت، همه عمرشان را به امور مادی سپری می نمایند. آنها عبادت را در خدمت به مردم خلاصه کرده و بر این باور قرار دارند که خواندن نماز چندان مهم نیست و ﺍﻧﺴﺎﻥ نیکوکار کسی خواهد بود که ﺑﺎﯾﺪ در خدمت ﻣﺮﺩﻡ باشد.
چنین گروه هایی عبادت را ﺟﺰ ﺧﺪﻣﺖ به ﺧﻠﻖ ﻧمی دانند و لذا این پرسش مطرح می شود که یک مسلمان چطور می‌تواند در غفلت و ناآگاهی گذران کرده و چشمانش را به روی آیات و روایات روشن ببندد!
ابن عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: ترویج ﻋﺒﺎﺩﺕ هم ﺧﺪﻣﺖ به ﺧﻠﻖ است. ﺗﺤﺼﯿﻞ علوم مختلف ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ، ﻓﮑﺮ کردن ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ، ﮐﺎﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ، ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺐ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ، دیدار از ﻓﺎﻣﯿﻞ، ملاقات بیماران، ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ و عمل به سنت های نبی مکرم نیز جزو عبادات به حساب می آیند، پس پس از یاد نبریم که عبادت را بصورت کلی در خدمت به خلق خلاصه نکنیم. نگاه اعتدالی این است که هم عبادت و بندگی و هم کار و تلاش و سرگرمی در کنار هم قرار بگیرند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر