c_300_250_16777215_10_images_87010.jpg

 


ترکمن سسی - جاده بندرترکمن - آق قلا از جمله محور‌های پرتردد و پرحادثه در گلستان است و بدلیل مشکلات فراوانی که دارد وضعیت بحرانی آن نیازمند توجه جدی مسئولین و ضرورت تسریع در اجرا و تکمیل این پروژه آشکار است.

 


بنا به گفته مدیرکل راهداری گلستان حدود ۹۵۰۰ انواع وسایل نقلیه در این محور تردد دارند و روزانه بیش از ۱۵۰۰ رفت و برگشت در آن محور انجام می شود با این وجود این محور در حال حاضر مشکلاتی از جمله عرض کم، تردد بسیار، نداشتن شانه خاکی، عدم روشنایی کافی در شب، عبور ماشین‌آلات کشاورزی، وجود تقاطعات غیراستاندارد و وجود سرعت‌گیرهای غیراصولی را دارد.

این مشکلات در کنار فرهنگ رانندگی نادرست باعث شده است تا سالانه چندین تصادف خطرناک در آن اتفاق بیفتد و در طی سال‌های اخیر خسارات مالی و جانی فراوانی به مردم منطقه تحمیل شده است، بطوریکه در بین مردم این محور به جاده مرگ موسوم شده است.

این محور در واقع ادامه مسیر طرحی تحت عنوان محور کردکوی- بندرترکمن- آق قلا به طول ۵۴ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر از کردکوی تا بندرترکمن ، ۹ کیلومتر کمربند شرقی شهر بندرترکمن و در انتها نیز ۳۵ کیلومتر از بندرترکمن تا آق قلا است.

پس از چهاربانده شدن کردکوی تا بندرترکمن خوشبختانه در حال حاضر تعریض ضلع جنوبی محور بندر ترکمن - آق قلا هم از سمت بندر ترکمن توسط راه و شهرسازی و هم از سمت آق قلا توسط راهداری آغاز شده و از هر سمت حدودا دو کیلومتر اجرا و هم اکنون دو کیلومتری بعدی نیز از هر سمت درحال اجراست اما بنا به اهمیت فراوان این جاده و کند بودن این عملیات افکار عمومی منطقه قانع نشده و همچنان تسریع در تکمیل آن از مطالبات جدی مردم منطقه است.

اجرای پروژه های راهسازی نیاز به اعتبارات سنگینی دارد و بنابه گفته کارشناسان اجرای کامل هرکیلومتر جاده چهاربانده حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و حسین محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در رابطه با اعتبارات تخصیص داده شده به این طرح می گوید که برآورد تکمیل این طرح حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

به دلیل اهمیت این محور در بین مردم منطقه کاربران فضای مجازی و فعالان اجتماعی نیز مجدانه پیگیر تسریع در تکمیل این پروژه هستند و به قول مسولین از نماینده مردم منطقه، استاندار و مدیران کل ذیربط نیز یکی از دغدغه های آنهاست.

عبدالجلال ایری نماینده مردم کردکوی،  ترکمن، بندرگز و گمیشان نیز معتقد است که اتمام این پروژه نیازمند نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی به این حوزه است زیرا این جاده دو بانده با عرض کم از لحاظ روشنایی، وضعیت آسفالت، تابلو های بین راهی و... وضعیت مناسبی ندارد.

سعید یلقی یکی از فعالان اجتماعی منطقه نیز با اشاره به بزرگی حجم عملیات این پروژه خبر از لزوم تخصیص اعتباری هنگفت به این پروژه میدهد و می گوید: با مساعدت و یا مشارکت سازمانهای دولتی بدون تخصیص منابع ملی احتمال به سرانجام رسیدن آن دشوار است ، گرچه در این شرایط هر اقدامی هر چند کم رمق نیز بسیار غنیمت است و جای امتنان دارد و اما هزینه فرصت بسیار بالا و همچنین طولانی شدن عمر این مطالبه مردمی ، روز به روز امنیت روانی و  سلامت تردد کنندگان این محور را تهدید می کند.

در نهایت امیدواریم با توجه به اهمیت ویژه این محور برای توسعه و سلامتی تردد شهروندان منطقه همه مسئولان ذیربط با اهتمام جدی برای تسریع در اجرا و اتمام این پروژه همت بگمارند تا شاهد افزایش امید در مردم منطقه باشیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر