c_300_250_16777215_10_images_said.jpg

ترکمن سسی :شیلات و صید ماهیان مختلف از پهنه آبی دریای خزر یکی از زمینه هایی است که به استان گلستان و بویژه مناطق ساحلی این استان هویت و حیات می بخشد .

مردم ساکن در شهرها و روستاهای ساحلی به هیچ وجه نمی توانند روزی را تصور کنند که مادر مهربان دریا سفره ساحل نشینان را از خوان نعمت خود بی نصیب نماید .ساختار و ماهیت تاریخی برخی از شهرها و روستاهای ما در استان گلستان هم بر اساس صید و صیادی بوده و دریا و مردم این مناطق را نمی توان از هم جدا کرد .
متاسفانه در ده سال گذشته روند صید ماهی از دریای خزر مسیری نگران کننده داشته است .آمار صید در دریا هر سال بدتر از سال گذشته شده و این مساله علاوه بر ایجاد نگرانی عمده در بین مسئولان، زندگی ساحل نشینان را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است .
شیلات استان از چند سال گذشته در جهت مدیریت بهینه صید ماهیان استخوانی در دریای خزر و کانالیزه کردن فعالیت های مربوط به صید و صیادی ساحل نشینان، اقدام به تشکیل شرکت های تعاونی پره کرده است .در کنار این مناسب ، شیلات سرمایه گذاری قابل توجهی را در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان دریای خزر انجام داده است .اقدامی که در صورت درک صحیح از اهداف و تاثیرات آن بهتر می توانیم حساسیت های آن در قبال صید غیر مجاز را درک نماییم.
اما مساله مهمی که در رابطه با صید غیر مجاز در شهرهای ساحلی وجود دارد ضرورت درک متقابل مسئولان شیلات و مردم محلی از دغدغه ها و مشکلات یکدیگر است .
مسئولان زحمت کش شیلات استان قطعا بهتر از ما می دانند که درسه سال اخیر روند صید ماهی در غالب شرکت های پره فرایندی نزولی داشته و با توجه به مقدار ناچیز صید، خانواده های صیادان عضو این شرکت ها شرایط نامناسبی را از جهت اقتصادی سپری می کنند.دراین شرایط شاید چشمان منتظر فرزندان صیادان ،گزینه ای را جز انتخاب صید غیر مجاز در برابر آنها منطقه قرار ندهد.
این مقدمه راگفتیم تا به خبری که امروز به دست مان رسید بپردازیم .بر اساس شنیده های ما گویا شیلات گلستان در نظر دارد پروانه صید پره چند نفر از صیادان عضو تعاونی های پره گمیشان را که به علت شرایط فوق الذکر دست به عمل غیر قانونی صید غیر مجاز زدند را باطل کند .ما از عزیزان پرتلاش و زحمت کش شیلات گلستان می خواهیم با رافتی برادرانه ضمن اعمال تذکرات و تنبیهات متناسب قانونی از این اقدام خودداری نمایند .علت این تقاضای ما این است که به خوبی می دانیم این اقدام چه اثراتی بر خانواده های این صیادان خواهد گذاشت .
از ساحل نشینان عزیزمان در شهرهای ساحلی هم انتظار داریم دغدغه های شیلات و سایر ارگانهای دخیل در این مساله را درک کنند.دریا ثروت مشترک است اگر امروز به فکر حفظ اندک گونه های باقی مانده در آن نباشیم در سالهای بعد همین کفال های  کوچک هم تمام خواهند شد .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر