c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-10-06_14-21-49.jpg

 

ترکمن سسی - ثریا قلیچ نیازی ، بانوی ورزشکار گلستانی می گوید: عقیده دارم ما برای رشد والیبال ساحلی زنان ایران نیاز به تبلیغات در این زمینه داریم.


ترکمن سسی: در آغاز این گفتگو لطفا رزومه ای از فعالیت های ورزشی تان را برای خوانندگان بفرمایید.
 بنده ثریا قلیچ نیازی متولد بهمن ماه۷۳ ساکن بندرترکمن هستم. ورزش را از سن ۱۳الی۱۴سالگی شروع کرده و پس از دو سه سال حضور در مسابقات شهرستانی و استانی وارد دنیای حرفه ای و قهرمانی شدم. شروع فعالیتم ابتدا در رشته دوومیدانی بود و مقام های زیادی از جمله قهرمانی، نایب قهرمانی، عضویت در تیم ملی و... را در کارنامه دارم.
همچنین در مسابقات آسیایی سال 95 داخل سالن که در تهران برگزار گردید بعنوان بازیکن ملی در رشته پرش سه گام حضور داشتم و مقام ششم را کسب کردم. طی این سال ها به دلیل علاقه زیادی که به والیبال دارم در این رشته نیز بازی می کنم. مادرم هم به والیبال عشق می ورزد و از علاقمندان همیشگی مسابقات ماه رمضان که بنده در آن بازی می کنم، می باشد. از سال 1396 که پیگیر افتتاح باشگاه در بندرترکمن بودم مدتی از ورزش قهرمانی فاصله گرفتم، اما مجددا توانستم با تمرینات پیوسته به حد آرمانی دست پیدا کنم.


ترکمن سسی: نظر شما راجع به حضور بانوان استان در ورزش قهرمانی چیست؟
بنده والیبال ساحلی را به صورت تفریحی بازی می‌کردم و به تدریج علاقه زیادی برای بازی در این رشته ورزشی پیدا کردم. واقعا افسوس می خوردم که چرا ورزش به این جذابی و سایر رشته های هیجان انگیز نباید مسابقاتی در سطح بانوان داشته باشند تا اینکه برای یکدوره مسابقات والیبال ساحلی در بهشهر بصورت آزمایشی و کلينيک داوری فراخوان داده شد. بنده نیز با تشویق یکی از دوستان در آن دوره شرکت کردم و توانستم به مقام قهرمانی تیمی دست پیدا کنم. یک رقابت آزمایشی دیگر هم در تهران هم تکرار شد و در آنجا نیز تیم ما به قهرمانی رسید.

 
ترکمن سسی: اولین مسابقات رسمی والیبال ساحلی زنان ایران با حضور چند تیم اخیرا در تهران برگزار شد. سطح و امکانات آن مسابقات را چگونه ارزیابی می کنید؟
مسابقات تهران در زمین فدراسیون و در سطح فوق العاده خوب برگزار گردید. امکانات عالی بودند و به نظر من کمبودی وجود نداشت. با این حال تیم های شرکت کننده چندان یکدیگر را نمی شناختند، اما تیمی که بیشتر از بقیه نظر بنده را جلب کرد، تیم هرمزگان بود که به مقام سوم این مسابقات دست یافت. به شخصه فکر می کردم در فینال با هرمزگان روبرو شده و بازی سختی را با آنها برگزار خواهیم کرد، چون از نظر فنی تیم بسیار کیفیت دار و خوبی بود.


ترکمن سسی: تیم شما دست اول فینال آن مسابقات را پیروز شد. چه عواملی باعث شد تا نهایتا قهرمانی به تیم مازندران الف برسد؟
 ما در واقع به تیم داوری باختیم و اگر بازی روند طبیعی خودش را دنبال می کرد حتما قهرمان می شدیم. ما با تجربه ای که در مسابقات قبلی کسب کرده بودیم در این تورنمت حاضر شدیم و به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کردیم.


ترکمن سسی: تمرینات شما در تیم والیبال ساحلی چگونه برنامه ریزی می شود؟  
من سال سال گذشته به مدت چهار ماه در تهران آموزش دیدم. در حال حاضر با مربی تمرین ندارم و با برنامه ریزی سعی می کنم تمرینات منظمی را پشت سر بگذارم.


  ترکمن سسی: جهت پیشرفت والیبال ساحلی زنان ایران چه راهکارهایی را مناسب می دانید؟
بنده عقیده دارم ما برای رشد والیبال ساحلی زنان ایران نیاز به تبلیغات در این زمینه داریم. داوران باید به صورت حرفه ای آموزش دیده و قضاوت قابل قبولی را از خود نشان دهند. نباید صرفا فقط برای زیاد شدن تعداد داورها برایشان کارت داوری صادر شود. برگزاری سمینارهای آموزسی برای مربیان جزو الزامات پیشرفت در والیبال ساحلی است. به بازیکنانی که در مسابقات ساحلی حضور پیدا می کنند اجازه شرکت در مسابقات داخل سالن داده نشود. ما باید ریشه رو درست کنیم.

 
سخن پایانی
از مسئولین انتظار می رود اعزام تیم ها و بازیکنان به مسابقات و بازگشت آنها را دیده و توجه بیشتری به ورزشکاران نشان دهند. یک ورزشکار در دنیای حرفه ای ورزش نیاز به دیده شدن دارد. همه افتخاراتی که جامعه ورزش به دست می آورند در درجه اول افتخار شهرستان به حساب می آید و امیدوارم رسانه های استان ما هم بیش از اینها به ورزش بانوان بپردازند، زیرا ثابت شده است که ورود رسانه ها به یک مقوله پرطرفدار مانند ورزش تا حد زیادی در پیشرفت های تیم ها و بازیکنان تاثیرگذار بوده است.  
گفتگو از طاهر جانی

دیدگاه‌ها  

0 #1 یونس 1401-08-07 23:38
والیبال گلستان( آقایان و بانوان) پر استعداد است. استعدادیابی و حمایت از این همه پتانسیل ورزشی با فراهم کردن امکانات و ارائه آموزش های لازم می تواند مسیر افتخارآفرینی آنها در سطوح استانی، کشوری و بین المللی را مهیا کند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر