c_300_250_16777215_10_images_10182.jpg

 


گرگان : ترکمن سسی - مراسم سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در گرگان برگزار شد .


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، آیین سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان، با حضور اسخت اورازبای سفیر جمهوری قزاقستان در ایران ، علی محمد زنگانه استاندار گلستان، یربول احمدوف سرکنسول جمهوری قزاقستان در گرگان، ذوالفقار امیرشاهی رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان و جمعی از مسئولان و چهره های شاخص قزاق ساکن در گرگان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

سفیر جمهوری قزاقستان در این آیین گفت: کشور قزاقستان علاقه مند توسعه روابط همکاری با ایران بوده و خواهد بود و در 30 سال گذشته شش سفر رسمی رییس جمهور قزاقستان به ایران را داشتیم و هفت سفر رسمی رییس جمهور اسلامی ایران به قزاقستان انجام شده است .
اسخت اورازبای با بیان اینکه، حجم مبادلات تجاری قزاقستان و ایران رشد قابل توجهی داشته است ، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری ایران در قزاقستان در سه ماه امسال نیست به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است .
وی در ادامه با ذکر به اهمیت راه‌آهن قزاقستان ترکمنستان و ایران ، گفت: توافقات در زمینه استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل، لجستیک، افزایش ترانزیت کالا بسیار خوب بوده و در حال انجام است .
اورازبای با تاکید بر افزایش روابط دو کشور گفت: مرکز مشترک علمی و پژوهشی به زودی افتتاح خواهد شد تا بتوان در راستای آن اقدامات فرهنگی مشترک بین دو کشور را نیز گسترش دهیم .

استاندار گلستان نیز در این آیین با ذکر این مطلب که ما افتخار حضور برادران و خواهران قزاق را در استان گلستان داریم، گفت: حضور سرکنسولگری و قابل توجه شهروندان قزاق در گلستان ، نشان از توجه ویژه بین مقام های دو کشور دارد.
علی محمد زنگاه افزود: مسیر ترانزیت ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران مهم‌ترین کریدور تجاری در منطقه است که می‌تواند سطح تبادلات مالی بین کشورهای دوست و برادر را افزایش دهد .
وی با بیان اینکه، فرصت و بستری های متعددی برای تحکیم دوستی دو کشور وجود دارد، گفت: وجود شهدای قزاق در جنگ تحمیلی مسئله ای است ما را بیش از پیش به گسترش روابط فرهنگی ترغیب می کند.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان نیز در این آیین ، گفت: ژانویه سال 1992 نخستین روابط دیپلماتیک بین دو کشور شکل گرفت و تا به امروز به طور حسنه ادامه یافته است.
ذوالفقار امیرشاهی با اشاره به اینکه تا به امروز حدود 129 سند همکاری دو جانبه در سطح دولتی بین این   دوکشور منعقد و به اجرا در آمده است، افزود: ارتباط هوایی   بین دو کشور برقرار بوده و بسترها و ارتباط متعدد اقتصادی و خدمات فنی و مهندسی   بین دو کشور فراهم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در حاشیه این مراسم گفت: در میان هم استانی های ما و نیز قزاق ها در استان گلستان هنرمندان ، پژوهشگران و چهره های فعالی داریم که می توانند بستر رشد، توسعه و همبستگی و   ارتباط های بینا ی فرهنگی را بیشتر کنند.
محمد رعیت با اعلام آمادگی برای برپایی هفته فرهنگی استان گلستان در کشور قزاقستان ، گفت: برای محقق شدن این مهم با توجه به ظرفیت های فراوان به جد پیگیر خواهیم بود.
وی با اشاره به آثار تولید شده در حوزه کتاب، تئاتر و هنرهای متعدد و نقش آفرینی قزاق های گلستان ی در دوران هشت سال دفاع مقدس ،  افزود: برای انتشار آثار قزاق های گلستان ی نیازمند حمایت های جدی هستیم تا این داشته ها منتشر و ماندگار شوند.

خبرنگار: رستم جرجانی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر