c_300_250_16777215_10_images_10363.jpg

 

گمیشان : ترکمن سسی فرماندار گمیشان گفت: شهرستان گمیشان بالغ بر ۶۰ خانه تاریخی دارد که ۲۰ خانه آن توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.


امید سقلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان گمیشان بالغ بر ۶۰ خانه تاریخی دارد که در حدود ۲۰ خانه توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
فرماندار شهرستان گمیشان افزود: تعداد ۱۲ خانه قدیمی در گمیشان به صورت خانه‌های بومگردی مورد بهره برداری قرار گرفته و زمینه اشتغال برای تعدادی از شهروندان را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: اکثر خانه‌های تاریخی گمیشان نیازمند بهسازی بوده و برای ترمیم این خانه‌ها نیازمند تسهیلات کم بهره هستیم که طبق هماهنگی‌هایی که با میراث فرهنگی استان انجام شده متقاضیان برای دریافت وام به میراث فرهنگی استان معرفی خواهند شد.
سقلی بیان کرد: خانه‌های قدیمی گمیشان با معماری کم نظیر بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارند و بیشتر با سبک روسی و با ترکیبی از چوب و آجر ساخته شده است.
فرماندار گمیشان تصریح کرد: شهرستان گمیشان بعد از گرگان بیشترین خانه‌های قدیمی استان را در دل خود جای داده است و استفاده از ظرفیت خانه‌های قدیمی در شهرهای گمیشان و سیمین شهر می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری در شهرستان کمک کند.
وی ادامه داد: معابر و کوچه‌هایی که این خانه‌های تاریخی را به هم وصل می‌کند نیازمند بهسازی است، هرچند تا امروز اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است و قطعاً مرمت این کوچه‌ها به رونق گردشگری در خانه‌های قدیمی کمک خواهد کرد.
سقلی افزود: پس از دو سال وقفه ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال استقبال خوبی از خانه‌های بوم گردی گمیشان داشتیم.
فرماندار گمیشان بیان کرد: گردشگرانی که از خانه‌های بوم گردی گمیشان استفاده می‌کنند، از ساحل زیبا و کم عمق چارقلی، گلفشان ها، مراتع زیبا و موزه میراث فرهنگی شهرستان بازدید می‌کنند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 تیمور تاتاری 1401-08-22 18:00
این فرماندار کجا بود وقتی خانه ما سرپا بود و من واسه تعمیرش هر دری که بود زدم و پیش هر نامردی رو انداختم!
نقل قول کردن
+1 #2 نورمحمد 1401-08-22 18:03
امروز با یکی از کارشناسان میراث فرهنگی استان صحبت کردم درباره حمایت هایی که آن سازمان از مالکان خانه های قدیمی دارد سوال کردم. گفت که براساس ضوابط تسهیلات برای تعمیر و نگهداری و نیز راه اندازی خانه بومگردی انجام می شود اما این حمایت ها مشروط به بودن بودجه و اعتبارات هست. وی یادآوری کرد که معمولا بودجه برای این کارها با محدودیت های زیادی مواجه است. این کارشناس میراث فرهنگی گفت که وقتی خانه ای ثبت میراث فرهنگی می شود دیگر تغییر کاربری آن منتفی است
نقل قول کردن
+1 #3 نورمحمد 1401-08-22 18:08
مالکان این خانه های قدیمی و میراث فرهنگی به عنوان متولی این امور هرکدام دغدغه های خاص خود را دارند. حمایت ها و مزیت های ثبت این خانه های قدیمی در میراث فرهنگی باید طوری باشد که بتواند رضایت مالکان این خانه ها جلب کند. در واقع به لحاظ اقتصادی برای مالک به صرفه باشد و از طرفی شهر نیز از این خانه های تاریخی به عنوان جاذبه های گردشگری بهره متد شود. یعنی بازی برد برد برای ظرفیت باشد. اگر چنین تعاملی زودتر انجام نشود ممکن است همه این خانه های قدیمی نتوانند برای سال های آتی سرپا باشند.
نقل قول کردن
0 #4 تیمور تاتاری 1401-08-22 20:17
اون زمانی که دنبال این کار بودم خونه ما را ثبت میراث فرهنگی کرده بودن و حتی اجازه ساخت و ساز در محوطه خونه را ندادن به طوری که از طرف کمیته امداد یک واحد کوچک برای مادر بزرگم می خواستن بسازن که همین سازمان( میراث فرهنگی) اجازه نداد و کار تا جایی بالا گرفت که آشپزخانه ای که سی چهل سال قبل پدر بزرگم ساخته بود را هم حکم تخریب دادن. حالا چی شده که این جماعت مردم دار شدن! داداش چه حسن کچل چه کچل حسن اینا سر و ته یه کرباسن. تا نفع تومنی نداشته باشن تف هم کف دستت نمی اندازن!
نقل قول کردن
0 #5 خوزینی 1401-08-24 08:31
خانه های تاریخی شیرمحمدی، سیدمحمدی، گوگلانی، مهمیانی، خوئینی و ... از جمله خانه های قدیمی شهر گمیشان است. چند آسیاب قدیمی نیز به صورت خرابه ای متروک و بلااستفاده در شهر موجود است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر