c_300_250_16777215_10_images_PB120811.jpg

 

ترکمن سسی - شهرستان مرزی مراوه تپه افزون بر ۲ هزار هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی دارد که بیشتر آنها در منازل خود اقدام به تولید محصول می‌کنند. این را رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان گفت.


سعید گرگانلی دوجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره میراث فرهنگی از اواخر سال قبل تاکنون ۲۱ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در قالب وام مشاغل خانگی به هنرمندان پرداخت کرده است.
وی سقف وام پرداختی به هنرمندان صنایع دستی مراوه‌تپه را ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و بیان داشت: بخشی از هنرمندان این شهرستان با برخورداری از گواهینامه فنی و حرفه‌ای در رشته خیاطی و قالیبافی از تسهیلات ارزان قیمت صندوق کارآفرینی امید استفاده می‌کنند.
گرگانلی از صدور کارت پروانه فعالیت برای ۳۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی مراوه تپه طی یکسال گذشته خبر داد و اضافه کرد: افتتاح خانه صنایع دستی در شهر گلیداغ و ۲ کارگاه تولید محصولات ابریشم بافی در روستای "داشلی‌الوم" و تولید نمد در روستای "فرقسر" و تشکیل پرونده برای صدور پروانه راه‌اندازی کارگاه تولید صنایع دستی در روستاهای "چشمه لی، یانبلاغ، محله تقتمیش مراوه‌تپه و نارلی آجی‌سو" از دیگر اقدامات یکسال اخیر میراث فرهنگی در این شهرستان است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه همچنین از ثبت هشت تپه تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: قره‌قول تپه، یکه تپه، تپه همت‌آباد یک، بیشک تپه (دیکلی داش)، تپه کنارک‌بیشک، توقلان تپه، تپه آق‌امام یک و تپه قره‌گل از تپه‌های ثبت ملی شده این شهرستان در یک سال گذشته است.
به گفته وی، مراوه‌تپه، تپه‌های باستانی و تاریخی زیادی دارد که به تدریج فرایند ثبت آنها در فهرست آثار ملی انجام می‌شود.
گرگانلی‌دوجی همچنین ظرفیت‌های مراوه‌تپه را در حوزه بوم‌گردی روستایی قابل توجه دانست و بیان داشت: طی یکسال اخیر ۲۲ متقاضی برای احداث بوم گردی روستایی درخواست دادند که از این تعداد ۲ واحد افتتاح شد، ۲ واحد دیگر درحال ساخت است، ۲ واحد در مرحله تکمیل قرار دارد و بقیه در مرحله بررسی پرونده است.
به گفته وی، پیگیری راه‌اندازی ۲ مزرعه گردشگری در بخش گلیداغ و افتتاح یک باب خانه مسافر در شهر مراوه‌تپه از دیگر اقدامات میراث فرهنگی در یکسال اخیر بوده است.
شهرستان مراوه‌تپه حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۱۰ روستای دارای کد شناسایی سکونت دارند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 آق اویلی 1401-10-14 17:14
اگر اشتغالزایی کردن پس چرا بیمه تامین اجتماعی نمی کنن؟ اگر بیمه می کردن اون موقع اشتغال و شغل می شد. گفته خدا قوت میشد گفت و به عنوان واقعیت هر ...
نقل قول کردن
0 #2 آق اویلی 1401-10-14 17:17
... کجای ایران با این پول اشتغال ایجاد میشه؟ این وام یعنی دو هزار نفر سرگردان و بدهکار کردنه! بعدش شما دویست نفر پیدا بکن که مشغول باشن در این کاری که دارین میگین!
نقل قول کردن
0 #3 آرمان عدالتی 1401-10-14 17:18
برکلا برکلا ترکمن صحرامینگ قیزلری
نقل قول کردن
0 #4 سراج گری 1401-10-14 17:19
آرمانگ برکلا
نقل قول کردن
0 #5 آرمان عدالتی 1401-10-14 17:20
عالی ترکمن صحرام
نقل قول کردن
0 #6 فیروزه 1401-10-14 17:27
هنر و صنایع دستی ترکمن ها همواره در خدمت اقتصاد آنان نیز بوده است. زنان و دختران ترکمن بویژه در روستاها از دهه های قبل در کار قالی و قالیچه بافی خانگی فعالیت داشته اند. کار و فعالیت قالی بافی بسیاری از این زنان و دختران حتی به عنوان تنها منبع درآمد و گذران معیشت خانواده هایشان بوده است. اما اکنون شدایط اجتماعی و اقتصادی خانوارها بسیار تغییر کرده و تنها عده محدودی از خانواده ها در خانه هایشان فعالیت تولیدی دارند و نیز این هنر و صنعت را زنده نگه داشته اند. درود بر زنان و دختران پرتلاش و فهیم ترکمن صحرا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر