c_300_250_16777215_10_images_22031.jpg

 

ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی - امروزه در دنیا از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پیشرو و دارای درآمد پایدار یاد می کنند و دولت ها برای توسعه این صنعت برنامه ریزی های متنوعی در دستور کار دارند.

 

در کشور ما نیز توسعه گردشگری چند سالی است که با جدیت دنبال می شود و با وجود دشمنی ها و تحریم های ظالمانه علیه کشور، داشتن نگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به این مقوله از اولویت های دولتمردان است. در میان استان های کشور که مورد توجه گردشگران قرار دارند، استان گلستان نیز یکی از استان هایی است که دارای شرایط منحصر به فرد و خاصی از منظر گردشگری است و با توجه به شلوغی کمتر این استان به نسبت استان های گیلان و مازندران، گردشگران خاص خود را داراست. وجود عرصه های جنگلی و ییلاقات، دریا، آبشارها و چشمه سار ها، گل فشان ها ، تالاب و ... در کنار حضور اقوام مختلف با موسیقی منحصر به فرد، تنوع غذایی و صنایع دستی چشم نواز، طیف وسیعی از گردشگری را در بستر خود ایجاد کرده است که از جمله آنها می توان به گردشگری تفریحی، تاریخی، ورزشی، غذایی، درمانی، هنری و ... اشاره کرد. اما با وجود قابلیت های فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی، تفریحی متنوع این دیار باید پذیرفت، جذب، ماندگاری و بازگشت مجدد گردشگر به یک منطقه نیازمند برنامه ریزی علمی و بر اساس اصول نوین گردشگری و استفاده از تجارب متخصصین علوم گردشگری است.


برگزاری دوره های تخصصی با ابعاد گوناگون و آموزش علمی منابع انسانی، خلاقیت در معرفی جاذبه ها و استفاده از زیرساخت ها، تشکیل کمیته های تبلیغات استانی، ملی و بین المللی، استفاده از ظرفیت بوم گردی با رعایت موازین فرهنگی و اعتقادی، تجهیز و توسعه هتلینگ و ارتقاء سطح خدمات و ... بخشی از پیش نیاز های توسعه گردشگری در استان هستند که اجرای آنها نیازمند همدلی مسئولان و همراهی مردم است.


در حال حاضر استفاده از شیوه های خلاقانه در معرفی جاذبه های گردشگری یکی از راهکارهای اساسی و قابل اعتنا در دنیا در جهت رسیدن به توسعه پایدار در حوزه توریسم است. از سویی به روز کردن مسیرهای دستیابی به مناطق گردشگری همراه با کاهش آلودگی زیست محیطی و حفظ طبیعت یکی از دغدغه های مسئولان این حوزه است.

بی تردید از میان وسایل حمل و نقل، قطار یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل حمل و نقل در دنیا محسوب می شود که توجه ویژه ای هم به این صنعت صورت می گیرد و هزینه زیادی صرف تحقیق و توسعه آن می شود. بر همین اساس توسعه شبکه ریلی در مناطق گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفته،  به طوری که در دهه های اخیر قطارهای گردشگری ، قطارهای تاریخی، قطارهای موزه ای، قطارهای غذایی و ... توانسته اند توجهات زیادی را در حوزه گردشگری به خود جلب کنند. امروزه قطارهای گردشگری برای تفریح و گردش مسافران در خدمت صنعت گردشگری قرار دارند و در کشور ما نیز موضوع قطارهای گردشگری پررنگ تر از قبل شده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته هنوز تا استانداردهای جهانی و رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اما فعالیت های صورت گرفته در این حوزه قابل اعتنا و مفید به نظر می رسند.


به عنوان مثال قطار گردشگری سوادکوه یا همان قطار گردشگری تهران شمال یکی از قطارهای گردشگری کشور است که طرفداران زیادی دارد و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی متعددی از سفر با این قطار لذت می روند. قطار گردشگری تهران - بادرود هم دومین قطار گردشگری کشور است.


در حقیقت برخی از مسیرهای ریلی کشور به قدری زیبا هستند که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تنها با هدف دیدن جاذبه های مسیرهای ریلی تصمیم می گیرند از این مسیرهای جذاب و خاطره انگیز بازدید کنند.


هر چند قطارهای گردشگری کشور به صورت رفت و برگشت در یک مسیر مواصلاتی مشغول به خدمت رسانی هستند ولی از این ایده می توان تنها با رویکرد تفریحی در نقاط و مناطق بکر گردشگری بهره برد.


بر همین پیوست جنگل کبودوال که در استان گلستان یکی از جاذبه های گردشگری کشور است و همه ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور برای تماشای این موهبت الهی به این استان سفر می کنند، می تواند به صورت پایلوت میزبان اولین قطار گردشگری صرفاً تفریحی در کشور باشد.


در حقیقت احداث قطار گردشگری در محدوده مسیرهای جنگلی و ییلاقی یکی از طرح ها و ایده های نوین در این حوزه است که قطعاً می تواند در سایر مناطق استان نیز دنبال شود.


حمید عباسی از فعالان حوزه گردشگری استان و مدیر یکی از مجموعه های اقامتی استان در این خصوص معتقد است: گلستان با تنوع شگفت‌آور آب‌وهوایی، فرهنگی و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از دیدنی‌ترین جاهای ایران است.


دلیل شگفتی این استان زیبای شمالی این است که برای هر سلیقه‌ای، جاذبه طبیعی یا تاریخی دارد؛ دریا، جنگل، کوه، رودخانه، جزیره، آبشار، تالاب و … از جاذبه‌های دیدنی طبیعی گلستان محسوب می‌شوند که در سفر به این استان می‌توانید به بازدید از آن‌ها بپردازید.  در ضمن پیشینه تاریخی این سرزمین به هفت هزار سال قبل بازمی‌گردد؛ به همین دلیل، جاذبه‌های تاریخی متعددی مانند غارها، قلعه‌ها و شهرهای باستانی در این استان وجود دارند.


وی در خصوص جایگاه مراکز اقامتی در جذب و ماندگار گردشگر گفت: پر واضح است هر چه تعداد هتل ها، مهمانپذیر ها و مراکز اقامتی در استان بیشتر باشد، ضریب انتخاب استان گلستان به عنوان مقصد سفر افزایش پیدا می کند. هر چند در سال های اخیر اقدامات موثری در راه اندازی مراکز اقامتی به روز و مجهز در استان سرسبز گلستان صورت گرفته است ولی هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و جا دارد مسئولان با حمایت از بخش خصوصی در ایجاد هتل ها و مراکز اقامتی جدید، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار ، زمینه حضور گردشگران ایرانی و خارجی بیشتری را در استان فراهم کنند.


با روند رو به رشد صنعت گردشگری در جهان و توجه دولت ها به اهمیت این صنعت در رونق اقتصادی کشورها و مناطق، ضرورت ایجاد هتل های چند ستاره و هتل آپارتمان ها در حد استاندارد را دوچندان کرده به طوری که کمبود این مراکز در جذب گردشگران تاثیر منفی داشته و موجب عقب ماندگی استان و شهرستان در این صنعت می شود.


سالانه در حدود ۱۴ میلیون مسافر از مسیر گلستان عبور می کنند که این تعداد مسافر ضرورت برنامه ریزی در جهت جذب و ماندگاری مسافران فصول مختلف سال را دو چندان می کند. بدون شک احداث، تجهیز مکان های اقامتی به امکانات قابل قبول، یکی از راهکار های جذب گردشگر می باشد.


در مجموع باید اذعان کنیم صنعت گردشگری دارای لایه ها و ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متنوعی است که بی توجهی به هر کدام از آنها نه تنها در سطح استان و ملی، بلکه در سطح بین الملل باعث خدشه دار شدن جایگاه این صنعت می شود. اینکه در یک مجموعه اقامتی چند ده میلیاردی که داعیه جذب گردشگر و تحول در صنعت توریسم استان را دارد، نیاز به سرویس بهداشتی فرنگی گردشگر خارجی به واسطه نبود مترجم، یک ساعت طول بکشد و کار به نقاشی و پناه بردن به گوگل بکشد، زیبنده گردشگری استان نیست!


اصول و مبانی گردشگری در دنیا دارای سرفصل ها و تعاریف مشخصی هستند که متولیان گردشگری استان باید با تکیه بر دانش روز، برگزاری کارگاه ها و دعوت از اساتید و متخصصان، سطح و جایگاه گردشگری در استان را ارتقاء ببخشند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر