c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-08-20_14-36-22_2.jpg


ترکمن سسی - عبدالرضا نظری - رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول گفت: استفاده بی رویه از منابع طبیعی و کشت محصولات پر آبی موجب بحران آبی و خشکسالی و تغییرات اقلیمی و پیدایش ریز گردها می شود.


فتاح قاسمی در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی افزود: در اثر این تغییرات اقلیمی و خشکسالی کم سابقه و کمبود آب در سفره های زیر زمینی در نواحی شمالی استان در شمال آق اقلا و بخش هفت گنبدکاووس، رطوبت خاک گرفته می شود و کمترین وزش باد باعث جابجایی خاک ها و شن ها شده و پیدایش ریز گردها می شود.
رئیس  اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول با اشاره به  پدیده ریزگردها و پیشروی فرسایش خاک تاکید کرد که منابع طبیعی بخشی از حیات برای زندگی انسان هاست و برای مقابله با خشکسالی و پدیده ریز گردها در این نواحی باید برنامه ریزی کرد.
 وی اولویت منابع طبیعی را محیط زیست عنوان کرد و گفت: از منابع طبیعی همه سود یکسان می برند. اکنون زنگ خطر پدیده ریز گرد در استان گلستان به صدا در آمده و آن را باید جدی گرفت.
قاسمی با بیان اینکه منشا این ریزگرده ها در نواحی شمالی ترکمن صحرا و آن سوی مرزها در کشور ترکمنستان است گفت: خشک شدن دو تالاب مهم آلا گل و آلما گل نیز مزید برعلت پیدایش پدیده ریز گرد در استان شده است.
رئیس  اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول ادامه داد: باید به این مسله مهم و حیاتی توجه کرد و نباید از نگهداری و حفظ منابع طبیعی از آن غافل شد.
 وی با اشاره به دشت ترکمن صحرا، نواحی شمال آق اقلا و بخش هفت گنبدکاووس گفت: در این نواحی برای مقابله با ریزگردها  طرح های مختلفی با مشارکت مردم انجام شده که یکی از آنها غرس و کاشت نهال (با شعار هر ایرانی۳ درخت)، کاشت یک میلیارد نهال) از جمله طرح ها ی اجرایی در این  نواحی است.
قاسمی با بیان اینکه منابع طبیعی مانند درختان انبوه جنگلی تا مراتع بزرگ نقش موثر برای آب و هوای این نواحی دارد گفت: طرح ملی کاشت یک میلیارد  نهال( هرایرانی ۳ درخت) با مشارکت مردمی  در کشور و استان گلستان در حال اجراست.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: تغییرات آب و هوایی و تغییر اکوسیستم طبیعت نتیحه برخورد ما با منابع طبیعی خدادادی و استفاده بی رویه از نعمت منابع طبیعی در سالیان گذشته است که اکنون نتیجه و باز خورد آن را با گرمای سوزناک، کاهش نزولات آسمانی، با تغییر اکوسیستم و شرایط اقلیمی آن را تجربه می کنیم.
وی افزود: تعداد ارقام بالای غرس نهال در نواحی شمالی ترکمن صحرا صورت گرفته و باید به صورت مستمر از نهال ها حفاظت و نگهداری شود.
قاسمی خاطر یادآور شد: خشکسالی و پدیده ریزگرد در بیشتر کشورهای همسایه وجود دارد و اجرای طرح های مختلف از جمله کاشت نهال در کشورهای حوزه خلیح فارس  خصوصا در کشور عربستان انجام شده است.
 وی تصریح کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران  نقش مهمی برای اطلاع رسانی در جامعه دارند. آنها با هنر قلم و خلاقیت می توانند برای فرهنگ سازی بیشتر برای حفظ منابع طبیعی در بین مردم نقش آفرینی نمایند و از اصحاب رسانه و خبرنگاران انتظار میرود در کنار پرداختن به مسایل سیاسی اجتماعی و اقتصادی به این امر مهم یعنی منابع طبیعی توجه بیشتری نمایند و اخبار و رویداد ها و تلاش های صورت گرفته از سوی ماموران  منابع طبیعی و یا دوستدارن طبیعت را اطلاع رسانی نمایند.
این دیدار با هماهنگی میردیلمی مسول روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول روز یکشنبه مورخه ۲۹ / ۵ / ۱۴۰۲ انجام گرفت.

 

خبرنگار : عبدالرضا نظری

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-08-20_14-36-22.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر