c_300_250_16777215_10_images_22255.jpg

 

ترکمن سسی – معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، اندک بودن دانش و تجربه گلخانه ‌داری را از مهمترین نگرانی‌های فعالیت در این حوزه دانست.


به گزارش ایرنا، نوید رضا فرهانی روز دوشنبه در نشست تخصصی مشترک گلخانه‌های کوچک مقیاس آزادشهر و رامیان اظهار کرد: در گلخانه‌سازی مشکلی برای تامین زمین و یا پرداخت اعتبارات وجود ندارد اما دانش کافی برای گلخانه‌داری کم است.
وی یادآور شد: نهضت توسعه گلخانه‌ها از سال ۱۳۹۶ با سرمایه گذاری دولت به صورت پررنگ مورد توجه قرار گرفته و در این استان هم گام‌های خوبی برداشته شده است.
فرهانی ادامه داد: در کشور رشته‌ای به نام کارشناس گلخانه نداریم و هیچ دانشگاهی این رشته را تدریس نمی‌کند و دانش‌آموختگان رشته‌های باغبانی و زراعت با آزمون و تجربه در این عرصه فعالیت دارند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در گلخانه‌های کوچک مقیاس افراد متقاضی باید از دانش اولیه در این رابطه بهره مند باشند.
فرهانی افزود: در زمین‌های ۳۰۰ متری می‌توان در سطح ۲۰۰ متر گلخانه‌های کوچک مقایس را با دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی احداث کرد.
وی گفت: تاکنون ۲۷۱ مجوز برای ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس در استان گلستان صادر شده که ۵۷ مورد از آنها به بهره برداری رسیده است.


به اعتقاد کارشناسان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.
موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق خشکی و دریا، بهره‌مندی از خط ریلی بین المللی و اتصال به راه آهن شمال به جنوب از دیگر مزایای استان گلستان است که فرصت خوبی برای صادرات بخشی از محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند.
افزایش هشت تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار حداقل برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و به همین تعداد به صورت غیرمستقیم در هر هکتار، ارزش افزوده بالا به دلیل تولید بیشتر و ثبات قیمتی آن در بازار و مصرف بهینه منابع آبی و افزایش بهره روی آن از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای در گلستان است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر