c_300_250_16777215_10_images_22299.jpg

 


ترکمن سسی - فصل برداشت هندوانه آجیلی در بخش داشلی برون از ابتدای شهریور آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.


اراضی پست و دره های اطراف تپه ماهورهای وسیع بخش داشلی برون که ابتدای سال به دلیل کم آبی و خشکسالی کشت نشده رها شده بود با سیلاب خردادماه امسال به صورت طبیعی کاملا آب تخت و آماده کشت تابستانه شد و کشاورزان نیز بلافاصله دست به کار شدند.

اواخر خردادماه و ا ایل تابستان و در این اراضی حالا مستعد کشت، بسیاری از کشاورزان هندوانه آجیلی و برخی نیز هندوانه سفید کاشتند.

به باور بسیاری از اهالی، کاشت هندوانه های آجیلی نسبتا کم هزینه و باصرفه تر است و طی مدت کمتر از سه ماه محصول می دهد و بازار نسبتا مناسبی هم دارد.

یکی از کشاورزان بخش داشلی برون که در دره لاغار هندوانه کاشته می گوید: ما کاشت هندوانه آجیلی را اول تابستان آغاز کردیم. برای کاشت هندوانه آجیلی در هر هکتار حدود سه تا چهار کیلوگرم بذر هندوانه نیاز است. این بذرها را کیلویی ۱۰۰ هزار تومان خریدیم.

این کشاورز می افزاید: محصول که تخم هندوانه آجیلی است، هرقدر دانه درشت تر و سفید تر باشد قیمت بیشتری دارد. تخم هندوانه این روزها کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد و البته تخم هندوانه کاشت بهاره کمی بیشتر است.

بنابه گفته او این روزها بازار محصول هندوانه آجیلی در میدان بزرگ ورودی شرقی کلاله است و همیشه مشتری دست به نقد دارد و خریداران آن را طی فرآوری خاصی به تخمه آجیلی تبدیل و به مشتریان خود می فروشند.

این کشاورز می گوید: معمولا اگر زمین خیلی مرغوب باشد از هر هکتار می توان حتی تا یک تن تخمه آجیلی محصول گرفت، اما اینجا بیشتر زمین ها از هر سه هکتار حدود ۳۵ کیسه ۲۵ کیلویی و جمعا حدود ۸۰۰ کیلو گرم محصول می گیرند. محتوای کیسه ها هم باید یک روز کامل در آفتاب بماند تا خشک شود. اگر زود خشک نشود در اثر گرما تخم های هندوانه خیس فاسد می شود.

او ادامه می دهد: میزان محصول به تعداد روزهای ماندگاری آب روی زمین بستگی دارد. اگر آب فقط ساعتی جاری شده باشد محصول کمتری می دهد.

به گفته این کشاورز، صاحب دستگاه هندوانه شکن بابت هر کیسه متوسط تخم هندوانه جمع شده ۷۰ هزار تومان دستمزد می گیرد و وقتی دستگاه کار کند به طور متوسط هر ساعت ۱۰ کیسه تخم هندوانه جمع می شود. کارگر برای جمع آوری هندوانه ساعتی ۴۰ هزار تومان دستمزد می گیرد. برای خرد کردن هندوانه پای دستگاه نیز حداقل سه کارگر نیاز هست. هرکدام از این کارگران نیز ساعتی پنجاه هزار تومان دستمزد دارند.

هرچند سیل خردادماه بخش داشلی برون خساراتی به زیرساخت های آن‌منطقه وارد آورد اما با جاری شدن روان آبها در اراضی و دره های آن بخش، کشت تابستانه موجب رونق اقتصادی در بین اهالی آنجا شده است. تراکتورها، دستگاه های تخمه شکن و وانت بارها مشغول شدند. کارگران و جوانان منطقه نیز مشغول شدند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 تاجی توغدری 1402-06-30 07:00
خدا برکت برسین
نقل قول کردن
0 #2 قربان محمد 1402-06-30 07:01
خدا برکت بده به محصولتون
نقل قول کردن
0 #3 امید 1402-06-30 07:05
هندوانه آجیلی هکتاری چقدر محصول میده؟
نقل قول کردن
0 #4 عظیم تابش 1402-06-30 07:06
منطقه ما هم امسال زیاد کاشتن از این محصول
نقل قول کردن
0 #5 سلیمان 1402-06-30 07:10
اگه بارندگی ها خوب باشه و در این دره ها آب جاری بشه از این محصولات خیلی میشه تولید کرد. موضوع آب خیلی مهمه برای کشاورزی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر