c_300_250_16777215_10_images_22499.jpg

 

ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: درگیری های قومی و مذهبی همواره در دنیا به عنوان یک چالش اساسی مورد توجه بوده و حتی در برخی کشورها احتمال بروز جنگ داخلی را نیز محتمل می سازد.  


در کشور ما نیز اختلاف سلیقه بین اقوام و مذاهب مختلف در استان های وجود دارد و هر از گاهی شاهد آشتی بین دو قوم پس از سال ها درگیری و کشمکش هستیم.
اما در بین استان های کشور استان گلستان را می توان را سرآمد اتحاد و همبستگی اقوام با وجود متفرقات قومی، قبیله ای و مذهبی در گرگان و دشت دانست.  
تعاملات و ارتباطات اقوام ترکمن با اهالی این استان به گونه ای است که هیچگاه تفاوت های مذهبی و فرهنگی باعث نشده تا خللی در آن وارد شود و بدون اغراق می توان صمیمیت و خلوص و به عبارت ساده تر برادری  را در آن مشاهده کرد.  
در حقیقت اشتراکات مذهبی و ملی و اخلاقی در این دیار بر مفترقات غلبه کرده و احترام به رسم و رسوم و عقاید طرفین باعث شده تا اتحاد در ترکمن صحرا زبانزد باشد.
در طول سال های اخیر تعامالات اقوام ترکمن با سایر اقوام در اموری نظیر ورزش، کشاورزی، تجارت و حتی رفاقت ها و رفت و آمد های خانوادگی به گونه ای بوده که هیچگاه تصور نمی شود صحرا تنها به ترکمن ها تعلق دارد و انسانیت به عنوان فصل مشترک تمام مروادات و ارتباطات حرف اول را می زند.  
به جرات می توان اتحاد و ثباتی را که در این دیار با وجود اقوام، مذاهب و تفکرات مختلف وجود دارد به عنوان یک مانیفست یا نگرش انسانی ، استثنایی و مدنی خواند. امروزه در حالی که برخی اقوام همزبان و هم مذهب در مواردی بسیار جزیی با یکدیگر کنار نیامده و اختلافات جزیی باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای شده است، ثبات و آرامش در ترکمن صحرا و همبستگی با سایر اقوام با دیدگاه ها و مذاهب دیگر قابل تقدیر و اعتناست.
امید است روزی شاهد گسترش انسانیت و اخلاق در بین همه انسان ها باشیم و هیچگاه تفاوت های قومی، فرهنگی، مذهبی و عقیدتی باعث خدشه دار کردن روح انسانیت و اخلاق در جوامع انسانی نشود.

دیدگاه‌ها  

0 #1 عاشورمحمد 1402-08-01 13:42
درود برادر : امید است روزی شاهد گسترش انسانیت و اخلاق در بین همه انسان ها باشیم
نقل قول کردن
0 #2 نازلی 1402-11-17 22:14
درود اقای حاج سعیدی
نوشته ها و افکار شما قابل احترام است و افتخار همه اقوام هستید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر