c_300_250_16777215_10_images_22596.jpg


ترکمن سسی - عبدالرضا نظری فعال رسانه ای آزاد تپه ای گفت: وحدت یاقوت های قرمز انار، باعث افزایش رزق و روزی مردم منطقه شده است.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، به دعوت "عبدالرضا نظری" خبرنگار با سابقه و فعال روستای آزاد تپه (شاغال دفه) شهرستان علی آباد کتول، برای بازدید و تهیه خبر و گزارش، از باغ های انار موجود در منطقه عازم روستای آزاد تپه شدیم.
در زبان ترکمنی به روستای آزادتپه، شاغال دفه می گویند و در منطقه بخش کمالان شهرستان فاضل آباد قرار گرفته است. فاصله روستای آزادتپه از فاضل آباد ۱۲ کیلومتر و از علی آباد کتول ۲۲ کیلومتر و از گرگان ۴۵ کیلومتر می‌باشد. این روستا در غرب روستای قره بلاغ قرار دارد.
در بدو ورود به آزاد تپه، عبدالرضا نظری به گرمی از ما استقبال و ما را به خانه ساده اما باصفای خود برد و مهمان سفره چای چورگ این مرد فعال و نکوصفت، شدیم.

در ابتدای امر، وی درخصوص پیشینه روستای آزادتپه (شاغال دفه) مطالبی بیان کرد و گفت: پیشینه تاریخی و سابقه سکونت در روستای آزادتپه قدمت بیش از ۳۰۰ سال پیش می‌رسد و بنا به گفته بزرگان و یاش اولی های روستا، طی 100 سال گذشته و یا قبل تر از آن، در اطرف روستا و اطراف شاغال دفه، درختان انار وحشی زیادی موجود بوده است و از آن در امور پزشکی و خوراکی مانند ناردان استفاده می کردند.
نظری ادامه داد: در گذشته های دور، به خاطر وجود زمین‌های حاصلخیز اغلب مردم منطقه با کشاورزی، کشت گندم و دامپروری و حتی با کشت انواع محصولات متنوع باغی، مشغول به امرار معاش و گذران زندگی بودند، اما اکنون شغل مردم این روستا بخصوص جوانان این روستا از دامداری و دام پروری خارج شده و به تولید مبلمان و باغداری روی آورده اند. به طوریکه بیش از 20 کارگاه تولیدی مبل و حدود 50 هکتار باغ انار در روستای آزادتپه وجود دارد.
این خبرنگار باسابقه آزاد تپه ای در ادامه سخنان خود گفت: چندین سال پیش، شخصی بنام آقای کریمی از خراسان با کارشناسی و بررسی زمین های منطقه و آزادتپه پی به این موضوع می برد که زمین های منطقه می تواند برای کشت و باغداری انار و سایر میوه ها مناسب باشد. در ابتدا مردم منطقه موضوع را جدی نمی گیرند. اما به طور آزمایشی انار را کشت می کنند و در نتیجه محصول خوبی به بار می آید.
نظری یادآور شد: انار این منطقه در سه مزه ملس، ترش و شیرین کشت می شود و اغلب انارهای باغ های این منطقه و حتی محصولات جانبی رب انار و آب انار، به شهرهای استان و خصوصا تهران و دیگر شهرهای بزگ ارسال می شود.
وی افزود: دستگاه‌ های سورتینگ یکی از مهم ترین دستگاه ها در بخش کشاورزی است که فرایند تفکیک و دسته بندی انارها را بر اساس سایز، رنگ، وزن و… انجام می دهند و سپس انارهای خوراکی، آبگیری و رب گیری جدا و دسته بندی می شوند. حتی پوست و دانه های باقی مانده انار نیز در مصارف دامی استفاده می شود و چیزی دور ریخته نمی شود و از تمام اجزای انار استفاده بهینه می شود.
 نظری در خاتمه بیان کرد: انار، این میوه خوش رنگ با طعم های ملس، ترش و شیرین، از زمان‌های دور به عنوان نمادی از زندگی و فصل پاییز به شمار می‌آید که وحدت یاقوت های قرمز انار، در این منطقه باعث افزایش رزق و روزی مردم شده و گسترش باغ های انار، قطعا می تواند در جذب توریست و گردشگری منطقه را هم توسعه خواهد داد.

رستم جرجانی / خبرنگار و فعال رسانه ای

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-11-05_19-15-39.jpg

c_300_250_16777215_10_images_22598_1.jpg

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر