c_300_250_16777215_10_images_22973.jpg



ترکمن سسی - عبدالرضا عیدی زنبوردار اهل گلیداغ در شرق گلستان گفت: زنبورهای عسل نقش اساسی در زندگی و چرخه غذایی دارند به طوری که بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها، حاصل گرده‌افشانی زنبورهای عسل است.


عیدی زنبوردار گلیداغی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه، زنبورهای عسل داراى زندگى بسیار منظم همراه با برنامه ریزى و تقسیم مسئولیت هستند، افزود: زنبورهای عسل همواره در حال کار و تلاش هستند و محصولی که تولید می‌کنند دوای بسیاری از دردهاست.
وی افزود: در هر کندوی عسل حدود ۲۰ تا ۶۰ هزار زنبور مهندس و متخصص هستند همراه با ملکه رفت و آمد می‌کنند و مسئولیت اصلی هر کندو بر عهده زنبورهای عسل کارگر است که هر روز حداقل ۱۰ با از کندو بیرون می‌روند و هر بار بر روی ۵۰ تا ۱۰۰ گل می‌نشینند.
این زنبوردار روستای یلقی سورلن گلیداغ با اشاره به اینکه، 200 کندوی زنبور عسل دارد و در سال سه بار عسل برداشت می کند، افزود: زنبور عسل همانند یک نوزاد باید نگهداری و مراقبت شود و تلفات زیاد، بیماری زنبور و کنه زدن، کمیاب بودن نگهبان کندوها از مشکلات و معایب زنبور داری است.
عیدی در ادامه گفت: به خاطر حساسیت کار و مراقبت ویژه در حمل و نقل و جابجایی کندوها، حمل و نقل کندوها با کرایه زیادی همراه است. همچنین مشکل فروش عسل داریم، یعنی خرد خرد پول به دستمان می آید و همانند محصولات دیگر بطور یکجا فروخته نمی شود.

عبدالرضا عیدی درباره تنوع عسل های خود نیز گفت:
عسل جنگلی: در این نوع عسل کندوهای عسل را به مدت 40 الی 50 روز در جنگل نگهداری می کنیم تا زنبور از گل های درون جنگل استفاده کند تا محصول عسل جنگلی بکر و طبیعی بدهد.
عسل جنگلی، همانطور که از اسمش پیداست به عنوان یک عسل ارگانیک شناخته می شود. عسل جنگلی مخلوطی از گیاهان دارویی و طبیعی درون جنگل است. هر یک از گیاهانی که در این عسل به کار گرفته می‌ شوند در محیط زیست به عنوان گیاهان دست ‌نخورده شناخته می‌ شوند.
عسل آفتابگردان: در این نوع عسل نیز کندوهای عسل را به مدت 2 ماه در مزارع آفتابگردان منطقه نگهداری می کنیم تا محصول عسل آفتابگردان بدهد.
عسل آفتابگردان همانطور که از نامش مشخص است از شهد گل آفتابگردان به دست می‌آید. آفتابگردان یکی از شناخته شده‌ترین گل‌ها است که فقط در فصل بهار کاشته می‌شود. زنبورهای عسل می‌توانند در مزارع آفتابگردان تمامی‌ شهد و گرده‌های گل را به میزان بسیار زیادی از گل‌های آفتابگردان به دست آورند.
عسل بهار نارنج: در این نوع عسل نیز کندوهای عسل را به مدت 30 الی 40 روز در باغات مرکبات استان مازندران و خصوصا ساری نگهداری می کنیم. عسل بهار نارنج، حاصل کار و تلاش زنبورهای عسل در باغ‌های نارنج است. این عسل بسیار فوق العاده مفید و تأثیر گذار است. عسل بهار نارنج از شهد شکوفه‌ های بهارنارنج ساخته می شود.
عسل کلزا: در این نوع عسل نیز کندوهای عسل را به مدت 5 الی 6 ماه در مزارع کلزا نگهداری می کنیم. در این مدت زنبور عسل از شهد و گرده گل زرد رنگ گیاه کلزا تغذیه می کند. همچنین در این مدت باعث افزایش جمعیت و تخم ریزی زنبورها می شود.
وی در ادامه گفت: علاوه بر عسل، سایر محصولاتی همچون موم، شهد، گرده و ژل رویال را از تولیدات دیگر پرورش زنبور عسل می باشد.

گفتنی است، ژل رویان محصولی بسیار با ارزشی است که سرشار از انواع پروتئین و اسیدآمینه بوده دارویی برای انواع سرطان‌ها، مشکلات قلبی به شمار می‌رود.
ژل رویال یکی از فرآورده های طبیعی است که از کندوهای زنبورهای عسل به‌دست می‌آید، آن یکی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی قوی است که به علت دارا بودن خواص زیادی برای سلامتی، به میزان زیادی مورد توجه محققان قرار گرفته است.
با بیش از دارا بودن ۲۰۰ ماده مغذی، این محصول طبیعی، به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه، از سایر محصولات طبیعی برتری دارد. از جمله عناصری که در ترکیب ژل رویال به‌صورت فراوان یافت می‌شوند می‌توان به ویتامین‌های گروه B، C، D و E اشاره کرد که نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مو، و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها دارند.

رستم جرجانی / خبرنگار و فعال رسانه ای

c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-01-06_08-48-39.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2024-01-06_08-48-24.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2024-01-06_08-49-19.jpg

دیدگاه‌ها  

0 #1 بنیامین 1402-11-04 08:45
عالی ، موفق باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر