c_300_250_16777215_10_images_947_photo1710326220.jpeg

 

ترکمن سسی - رستم جرجانی خبرنگار و فعال رسانه ای اهل سنت گفت: ماه مبارک رمضان در بین ترکمن ها از اهمیت خاصی برخوردار است و بزرگانمان این ماه را «اون بیر آینگ سلطانی» (سلطان یازده ماه و یا «برکت لی و رحمت آیی» (ماه برکت و رحمت) می نامند.

 

مدیر مسئول هفته نامه اقتصاد گلستان در خصوص آغاز ماه رحمت و برکت افزود: برای پی بردن به جایگاه والای این ماه مبارک می توان به اشعار مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ترکمن ایران زمین اشاره کرد که در یکی از شعرهای خود درباره فضیلت و جایگاه والای ماه رمضان بیان کرده است که "رمضان دیرلر آیینگ یاغشی سین" (رمضان می گویند، آن بهترین ماه را).

وی ادامه داد: این ماه مبارک در میان ترکمن ها آیین های خاصی دارد و هنوزم که هنوز است از ماه رمضان همچنان به گرمی استقبال می شود و شور و شعف خاصی در منطقه دارد.
این عضو خانه مطبوعات و رسانه های گلستان، با اشاره به آیین های قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در منطقه گفت: مراسم پیشواز، غبارروبی مساجد، صدقه الله یولی و اهدای سجاده از جمله آداب قبل از ماه رمضان می باشد که در حدود چند روز از آغاز این ماه، بانوان با اهدای نمد سفید و نمازلیق (سجاده) مساجد را مزین می کنند و می توانیم در اینجا به جایگاه و اهمیت رنگ سفید در فرهنگ ترکمن پی ببریم.
 جرجانی افزود: در آیین های استقبال از ماه مبارک رمضان می توان به نظافت خانه و کاشانه و مساجد نیز اشاره کرد که معمولا زنان و دختران ترکمن به صورت گروهی برای استقبال از رمضان به رفت و روب و غبار روبی مساجد مشغول می شوند.
وی با اشاره به تقویت نوع دوستی و همدلی در ماه رمضان گفت: در برخی از مناطق قبل از آغاز ماه رمضان افراد متمکن محل، اقلام ضروری همچون برنج، روغن، آرد و ... را تهیه کرده و در آیین "صدقه الله یولی" آن را در بین نیازمندان و اقشار کم درآمد تقسیم می کنند که این نوع صدقه و نذری که در نوع خود سنت پسندیده ای است هنوز هم اجرا می شود.
عضو هیات مدیره موسسه اصحاب رسانه استان گلستان در ادامه سخنان خود گفت: با آغاز ماه مبارک رمضان، مومنین آغاز این ماه عزیز را به هم تبریک گفته و قبولی طاعات و عبادات یکدیگر را آرزو می‌کنند و می‌گویند " قبول بولسین" (قبول باشه) و در جواب می شنوند "بارچه امت محمدی نگ دعالری و عبادت‌لری قبول بولسین"، یعنی تمام دعاها و عبادات امت محمدی قبول باشد.
رستم جرجانی با بیان اینکه، آداب مختلف در ماه مبارك رمضان نمونه ای از دلدادگی و توجه خاص مردم منطقه به آیین های بابرکت ماه رمضان است، افزود: مراسم افطار (آغیز آچار) در فضایی کاملا معنوی، اوج محبت، همدلی و اتحاد ترکمن ها را با جلوه ای ویژه و زیبایی به نمایش می گذارد که در این رسم هر روز هر كدام از خانه‌ها و افراد محل در موقع افطار غذایی درست كرده و آن را به مسجد محله خود می فرستند تا نمازگزاران و روزه داران، روزه خود را با آن افطار كنند.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر