c_300_250_16777215_10_images_-250x1722.jpg

ترکمن سسی-خدمتکاری تایلندی که مادر یک فعال سیاسی نیز هست، به‌خاطر نوشتن عبارتی با مفهوم موافقم در فیس‌بوک، به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از همشهری آنلاین،پاتناري چانكيج بيوه 40 ساله‌‌اي است كه سه فرزند دارد، به جرم عدم مخالفت با يك پست فيس‌بوكي كه هدف آن بدنام سازي رژيم سلطنتي تايلند بوده‌است، به 15 سال زندان محكوم شد.

 

به گفته وكيل اين زن، پاتناري با نوشتن واژه Ja كه در زبان تايلندي به معني موافقم به كار مي‌رود، به يك پست فيس‌بوكي پاسخ داده‌است. وي با اين‌كار به پست فيس‌بوكي يك فعال سياسي واكنش نشان داده‌است.

 

پس از انتشار اين پيام، ارتش تايلند از پاتناري شكايت كرده و پليس او را دستگير كرد. وي به اتهام نقض قانون اهانت به رژيم سلطنتي و قانون جرائم رايانه‌‌اي دستگير شد. اهانت به حكومت سلطنتي براي شهروندان تايلندي مي‌تواند تا 15 سال حبس به دنبال داشته‌باشد. پاتناري اكنون به قيد وثيقه آزاد شده‌است.

 

پاتناري مادر رهبر يك گروه كوچك فعال سياسي است كه بارها و بارها تظاهراتي را عليه شوراي نظامي سلطنتي تايلند كه در ماه مه سال 2014 با سرنگوني دولت منتخب مردم به قدرت رسيدند،‌ ترتيب داده‌است. گفته مي‌شود دستگيري اين زن بيشتر با هدف فشار وارد آوردن به فرزند فعال سياسي وي بوده‌است.

 

پليس ادعا كرده استفاده از عبارت موافقم در پاسخ به پست فيس‌بوكي يكي از پسران پاتناري، به اين معني است كه وي با پست موافق است،‌ رفتاري كه مي‌تواند امنيت سلطنت تايلند را به خطر بياندازد.

 

سال گذشته دادگاه نظامي تايلند سختگيرانه‌ترين احكام را براي دو شهروند به جرم توهين به رژيم سلطنتي تايلند صادر كرد. يكي از اين افراد به 30 سال حبس و ديگري كه مادر دو كودك خردسال بود نيز به 28 سال حبس محكوم شدند. حكم اوليه مردي كه به 30 سال زندان محكوم شد، 60 سال حبس بود، يعني 10 سال حبس براي هر پيغامي كه روي فيس‌بوك منتشر كرده‌ بود، اما پس از اعتراف وي به اشتباهش، مجازات وي به نيم تقليل پيدا كرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر