c_300_250_16777215_10_images_2fafe5a3-462e-4dab-a41f-257c316d8837.jpg

ترکمن سسی-دادگاه عالی کانادا،یکی از مدرسه خصوصی شهر"آلبرتا" را که مانع از نماز خواندن دانش آموزان مسلمان خود می شد، محکوم و این اقدام را نقض حقوق دینی افراد خواند. این دادگاه دستور آزادی خواندن نماز در تمام مدارس کانادا را صادر کرد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی،دادگاه عالی کانادا در پیامی تاکید کرد:مدیران مدارس تنها در صورتی می توانند بین دانش آموزان خود تبعیض قرار دهند که دلیل قانع کننده و عقلانی ای داشته باشند ولی ممانعت از نماز خواندن دانش اموزان مسلمان، دقیقا به معنای زیر پای گذاردن حقوق دینی شهروندان و دانش آموزان می باشد و به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

(سرمد امیر) و (نعمان صدیقی) دو دانش آموز مسلمانی بودند که در سال ۲۰۱۱ میلادی و در پی نقض حقوق دینی و شهروندی خود توسط مدیران و مسئولان این مدرسه خصوص در شهر آلبرتا، شکایتی را تنظیم و تقدیم دستگاه قضایی کانادا کرده بودند.

 

این دو دانش آموز مسلمان، در شکایت نامه خود، اعلام کرده بودند: علیرغم اینکه نماز یکی از واجبات دینی آنان محسوب می شود و ایشان موظف به انجام آن هستند ولی مسئولین این مدرسه، مانع از نماز خواندن آنان می شوند.

 

سرمد و نعمان همچنین تاکید کردند: ایشان برای برپایی نماز به هیچ عنوان در انظار عمومی حاضر نمی شدند و نماز خود را به صورت مخفیانه و یا حتی گاهی خارج از مدرسه به جا می آوردند ولی با این حال، مسئولین مدرسه در صورت اطلاع، با آنان برخورد می کردند.

 

در پی تحویل این شکایت نامه توسط دو دانش آموز مسلمان این مدرسه خصوصی به دادگستری کانادا، در نهایت پس از گذشت پنج سال، این پرونده به جریان درآمد و قاضی در تصمیمی عادلانه و همسو با رعایت حقوق شهروندی، اقدام مسئولین مدرسه خصوصی شهر آلبرتا را محکوم و تمام مدارس کانادا را موظف به احترام به حقوق دینی و شهروندی دانش آموزان خود نمود.

 

امام جماعت و رئیس انجمن اسلامی «المدینه» در کلگری، در واکنش به این تصمیم، آن را تصمیمی معقولانه و تحسین برانگیز توصیف کرد و گفت: من با این تصمیم اتخاذ شده کاملا موافق هستم، چراکه سرمد و نعمان تنها حقوق دینی خود را انجام داده اند و این حقوق باید مورد احترام همگان قرار گیرد.

 

«سید سهروردی» در پیامی که به همین مناسبت صادر کرد، نوشت: این دو دانش آموز مسلمان تنها به وظیفه دینی خود عمل کرده و اقدام آنان هیچ مزاحمت و اذیتی برای دیگران ایجاد نکرده است.

 

لازم به ذکر است، مسلمانان ۳.۲ درصد از جمعیت کانادا را به خود اختصاص داده اند و طبق آمارهای منتشر شده از سوی مقامات رسمی این کشور، جمعیت مسلمانان کانادا، در طول دهه گذشته ۸۲ درصد افزایش یافته است و این تعداد، در حالیکه در سال ۲۰۰۱ میلادی، ۵۷۹ هزار نفر ثبت شده بود، در سرشماری سال ۲۰۱۱، جمعیت مسلمانان به ۱ میلیون نفر بالغ آمد. البته در طول سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی نیز این رقم افزایش قابل توجهی داشته است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر