c_300_250_16777215_10_images_000000000000000000000000000000000000000000000001jk.jpg

ترکمن سسی-مولوی عبدالستار حسین بر،عالم دینی جوان و خوشفکری است که قلم و بیان شیوایی در بیان مسائل اهل سنت کشور و جهان اسلام دارد.

 

مولوی حسین بر از عالمان دینی است که در عرصه نگارش مقالات و یادداشت های دینی،تحقیق و پژوهش بسیار فعال است و اگر نام وی را در اینترنت جستجو کنیم می توانیم گستردگی فعالیت وی را دریابیم.

 

از لابلای سخنان این عالم اهل سنت بلوچ می توان به دغدغه هایش پی برد،مولوی حسین بر با کلمات شمرده و آرام خویش لب به سخن باز می کند و از اهل سنت ایران می گوید.

 

در طی تماس هایی که با این عالم اهل سنت داشتم،علاقمند شدم تا با وی مصاحبه ای کنم،با همان لحن ساده اش می گوید اساتید و علمای زیاد دیگری هستند که مصاحبه با آنها بهتر است و با اصرار ما قبول می کند مصاحبه ای با ما انجام دهد.

 

مصاحبه با این عالم اهل سنت از دیار بلوچستان افتخار بزرگی برای من بود،علی الخصوص که مولوی حسین بر مدیریت دو سایت بزرگ اهل سنت کشور را نیز بر عهده دارد و به مسائل روز اهل سنت واقف است،نکته ای که در جواب های این عالم اهل سنت آشکار است.

 

شمرده سخن می گوید و آرامش خاصی در صدایش دارد طوری که انسان می خواهد بیشتر با وی هم صحبت شود،این عالم اهل سنت با کلمات شمرده و آرام،خود را اینگونه معرفی می کند:

 

این جانب عبدالستار حسین بر متولد سال 62 در گشت سراوان هستم.دانش آموخته عین العلوم گشت هستم،در هر یک از مدارس دینی دارالفیوض حق آباد،تعلیم القرآن شورشادی،دارالعلوم زاهدان نیزیک سال به تحصیل مشغول بوده ام،اما بیشتر تحصیلاتم در عین العلوم گشت سپری شده است.

 

هم اکنون مدرس مدرسه عین العلوم گشت و عضو مجلس علمی آن مدرسه هستم و در کنار آن نیز حدود پنج سال است که در پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین فعالیت دارم و حدود شش ماه است که در کنار آن،پرتال اسلامی تبیین را با همکاری چند تن از دوستان،راه اندازی کرده ایم و به فعالیت مشغول هستیم.

دراوقات فراغت نیز به نوشتن،ترجمه و تحقیق مشغول هستم و تا کنون در مجموع 10 کتاب منتشر نموده ام.

 

 

ترکمن سسی:وضعیت کلی حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

مولوی حسین بر:مدارس دینی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان از لحاظ کمی رشد چشمگیری داشته اند،به طوری که در همه شهرهای استان حوزه های علمیه فعالی وجود دارد و در قریب به اتفاق روستاها نیز مدارس دینی فعالیت دارند و از 20 سال قبل به این طرف،مدارس دینی ویژه خواهران نیز فعالیت داشته اند و مورد استقبال قرار گرفته اند.

 

چند سال قبل از انقلاب،تعدادی از مسئولان مدارس دینی،به پیشنهاد مولانا محمدیوسف حسین پور در مدرسه دینی عین العلوم گشت گردهم آمدند و طرح ایجاد شورایی برای هماهنگی بیشتر در امور درسی و آموزشی مطرح و تصویب شد و برنامه درسی مقداری دچار تغییر شد و هم اینک بیش از 60 مدرسه تحت پوشش این شورا قرار دارد و برای رشد و ارتقای سطح علمی و آموزشی این مدارس برنامه ریزی می شود. و در سال های اخیر نیز جهت هماهنگی مدارس دینی دخترانه نیز شورایی تشکیل شده است.

 

در منطقه سرباز برخی مدارس تحت شورایی به اسم "شورای کوه ون" هستند که تحت نظارت مدرسه دینی منبع العلوم کوه قرار دارند و برنامه درسی خاص خود را که همان برنامه درسی مدارس دینی پاکستان باشد، اجرا می کنند.

 

اما در بعد کیفی،علي رغم رشدی که صورت گرفته،اما کمبودها شدیدا احساس می شود و به نظر می رسد که در سیستم آموزشی این مدارس باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی  تغییراتی صورت پذیرد که این تغییر با روندی خیلی کند در جریان است.برخی کتاب ها باید حذف و کتاب های مفیدتری جایگزین آن ها شود و برخی مواد که در برنامه درسی گنجانده نشده،مثل تاریخ،ادیان و مذاهب،وارد این برنامه شود.اگر مقاطع درسی به صورت عمومی و تخصصی درآید،نفع آن بیشتر خواهد بود.

 

تا قبل از مطرح شدن طرح ساماندهی مدارس دینی از طرف دولت،خدمات به نحوی بهتر و مطلوب تر ارائه می شد،اما با این طرح،خدمت دهی به مدارس ضعیف تر شد.این طرح که به صورت یک طرفه و بدون مشورت با علمای اهل سنت تهیه و مصوب شده بود،استقلال مدارس را زیر سوال می برد که با واکنش اصحاب مدارس مواجه شد و به این خاطر،بسیاری از مزایایی که به طلاب،علما و مدارس تعلق می گرفت،وابسته به پذیرش این طرح شد و این سبب ایجاد مشکلاتی جدی برای علما و طلاب شد.از نظر علمای اهل سنت،نظارت بر امور مدارس پذیرفتنی است،اما دخالت را نمی پذیرند و طبق اصول قانونی اساسی در امور دینی خویش آزاد هستند.

 

پیش از این طرح ارزشیابی مدارک اهل سنت به دانشگاه تهران محول شده بود که به نحوی مطلوب انجام می گرفت و فقط مشکلات سفر به تهران را داشت،اما با واگذاری این ارزشیابی مدارک به دبیرخانه شورای برنامه ریزی،نه تنها ارزشیابی مدارک بهتر نشده،بلکه مشکلات فراوانی برای آن ایجاد شده و قوانین و دستور العمل های کثیر التغییر و دست و پا گیری برای آن ایجاد شده و این وضعیت مطابق خواست علما و طلبه های اهل سنت نبوده است.

 

ترکمن سسی:پتانسیل سایت های اهل سنت کشور برای ارائه دغدغه و مطالبات اهل سنت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

مولوی حسین بر:سایت ها و به طور کلی فضای مجازی اهمیت بسیار زیادی در عصر کنونی دارد واز دنیای امروز به عصر تکنولوژی و اینترنت یاد می شود و می رود که کم کم و به صورت نرم،این سایت ها جای رسانه های مکتوب را بگیرد،چنان که در طی سال های اخیر روزنامه های ایندیپندنت (The Independent) انگلیس،نیوزویک (NewsWeek)،السفیر لبنان،استقلال جوان نسخه های چاپی خویش را متوقف کرده و به انتشار آنلاین اخبار بر روی بستر وب پرداخته اند.

بنابر این،بر مهم بودن این هیچ کسی تردید ندارد.سایت ها محدودیت زمان و مکانی را در هم شکسته اند و در کوتاه ترین زمان ممکن مطالب،اخبار و ... را در دسترس همگان قرار می دهند و در این شکی نیست که اهل سنت نیز می توانند از بستر این فضا،به بیان دغدغه ها و مشکلات خویش بپردازند و مسئولان را در راستای شناسایی مشکلات و رفع آن ها یاری دهند.

 

ترکمن سسی:به نظر شما بهترین راه های پیگیری مطالبات اهل سنت کشور چگونه هستند؟

 

مولوی حسین بر:مشکلات را می توان از مجاری مختلفی پیگیری کرد،نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری می توانند با بیان مشکلات اهل سنت در مجلس،نقش مؤثری برای برطرف کردن آن ها داشته باشند و خطیبان جمعه نیز در سخنرانی ها و خطبه هایشان فرصتی در اختیار دارند که مطالبات قانونی اهل سنت را اعلام نمایند و خواستار اقدامات عملی برای برآورده کردن آن ها باشند.فضای مجازی و سایت های اهل سنت همان طوری که اشاره شد،می توانند در این زمینه مؤثر واقع شوند.

در یک کلام،برای پیگیری مطالبات و رسیدگی به آن ها باید مطالبه عمومی از طرف همه اقشار جامعه باشد و سایت ها با انعکاس و رسانه ای کردن آن ها،نقش بارزی ایفا نمایند.

 

ترکمن سسی:چرا در برخی از کشورهای اسلامی منطقه به نام پیگیری مطالبات مذهبی و قومی شاهد جنگ های مرگبار هستیم؟

 

مولوی حسین بر:من تصورم این است که قبلا این اختلافات مذهبی از همان ابتدا بوده است،اما چون محدود و منحصر به یک مکان خاصی بوده و به جاهای دیگر درز پیدا نمی کرده،کمتر سبب ایجاد رنجش بین مذاهب می شده،همچنین آستانه تحمل بالا بوده است.اما همان طوری که فضای مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری نقش بسیار مثبتی دارد،با سوء استفاده از آن،اختلافات بین مذاهب پررنگ تر شده و بر طبل تفرقه و اختلاف کوبیده شده و این به مرور زمان تبدیل به جنگ و درگیری شده است.

برخی دولتمردان برای از دست ندادن منافع،پست و مقام خویش و برخی دیگر نیز برای به دست آوردن پست و مقام و منافع یا سهیم شدن در ساختار قدرت،به این فضای مسموم دامن می زنند که مسلما دودش به چشم ملت های مسلمان می رود و از قبل آن،کشورهای استعمارگر با فروش اسحله ها مرگبار و چپاول ثروت های خدادادی مسلمانان،بر ثروت و رفاه خویش می افزایند.

قومیت نیز نباید موجب اختلاف و دودستگی شود،همان طور که در آیه ی «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» (حجرات/13) بیان شده،دسته و گروه و قبیله شدن انسان ها،تنها برای شناخت بهتر یک دیگر است،بنابر این هیچ قومی بر قومی دیگر برتری ندارد مگربر اساس تقوا.

در بسیاری از نصوص دینی قرآن،حدیث و کلام بزرگان اسلام،به شدت قومیت گرایی و نژادپرستی مورد نکوهش قرار گرفته است.بنابراین نباید اقوام را مورد تمسخر و استهزاء قرار داد که این خود واکنش آن قوم دیگر را به دنبال خواهد داشت و این سبب برافروخته شدن آتش فتنه و جنگ می شود.

اگر حکومت ها مطالبات قانونی اقوام و مذاهب را به درستی شناسایی و برطرف نمایند،کمتر درگیری به وجود می آید.برخورد خشن و امنیتی با مشکلات و مطالبات،سبب ایجاد حس تنفر و انتقام در وجود افراد می شود و چه بسا منجر به ایجاد خشونت و قتل و کشتار می شود.

 

 

ترکمن سسی:وضعیت کلی سایت های خبری و مذهبی اهل سنت کشور را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما مهم ترین مشکلات پیش روی این سایت ها چیست؟

 

مولوی حسین بر:سایت های خبری و مذهبی اهل سنت طی پنج سال اخیر،رشد چشمگیری داشته اند و هر یک فراخور توان و استعداد خویش به خدمت دهی در زمینه های مختلف مشغول بوده اند.اما مشکلات زیادی فرا روی این ها هست که در حال حاضر از لحاظ تعداد،کمبودی در این زمینه احساس نمی شود.سایت های اهل سنت به طور عموم با دو مشکل اساسی مواجه هستند که یکی نداشتن نیروی متخصص و دیگری مشکلات بودجه ای و عدم حمایت مالی جدی از آن ها.

یکی دیگر از مشکلات عدم ارتباط و همکاری سایت ها با یکدیگر است که حدود دو سال قبل برای رفع این مشکل،پیشنهاد تشکیل صنفی برای این کار مطرح  گردید،اما بنابر مشکلاتی دنبالش گرفته نشد.

 

ترکمن سسی:به نظر می رسد که توجه مردم به سایت های قومی کمی بیشتر از سایت های با رویکرد مذهبی باشد،نظر شما درباره این نکته چیست؟

 

مولوی حسین بر:این ناشی از رویکرد سایت ها است و دو دلیل،یا سه دلیل را می توان برایش تصور کرد،نخست این راباید دانست که خوشبختانه تعداد سایت های مذهبی بیشتر از سایت های با رویکرد قومی است و به تبع تعداد خوانندگان بین این سایت ها در تردد هستند که برخی بازدید بیشتر و برخی بازدید کمتری دارند ولی در مجموع اگر بررسی کنیم،بازدید از این سایت ها در سطح قابل قبولی است.

 

ثانیا:سایت های قومی،معمولا دارای نیروهای نخبه تری در زمینه های خبررسانی و حوزه فضای مجازی هستند که این به کیفیت این سایت ها می افزاید.

 

ثالثا:سایت های قومی،به طور جدی تری به بررسی مشکلات و حوادثی که در جوامع آن قوم و ملت رخ می دهد می پردازند و توجه سایت های مذهبی در این مورد کمتر است و این سبب می شود که بازدید مردم از این سایت ها پایدارتر باشد.

اما در مجموع سایت های مذهبی نیز عملکردی رضایت بخش داشته اند و می طلبد برای افزودن بار علمی و فرهنگی سایت های مذهبی تلاش بیشتری انجام داد.

 

ترکمن سسی:به عنوان عالم دینی و مدیر مسئول دو سایت بزرگ اهل سنت کشور،چه پیشنهاداتی برای جوانان اهل سنت کشور دارید؟

 

مولوی حسین بر:جوانان موتور محرکه جامعه هستند و به این خاطر باید تمام تلاش آنان کسب مهارت و دانش در زمینه های مختلف و احساس مسئولیت برای خدمت به مسلمانان و جامعه بشری است و لازم است که در کنار آن،به آموزه های دینی توجه ویژه ای داشته باشند،زیرا مادیات بدون معنویت خطرناک است.در حوزه فضای مجازی،لازم است که استفاده مطلوب و درستی از آن داشته باشند.این فضا می تواند صدقه جاریه یا سیئه جاریه باشد،پس باید گام ها را درست برداشت و در راه نشر مطالب اسلامی و اخلاقی تلاش کنند.

 

مصاحبه از برهان الدین فاتح(بخش مذهبی سایت ترکمن سسی)

 

دیدگاه‌ها  

+43 #1 محمد امین 1395-07-22 11:47
بسیار مصاحبه جالبی بود.
لطفا بیشتر از چنین شخصیت های دلسوزی مصاحبه بگیرید.
نقل قول کردن
-28 #2 123 1395-07-24 08:34
تحلیل تا حدودی ضعیف بود..
نقل قول کردن
+17 #3 احسان شفیعی 1395-07-27 07:33
اهل سنت در بحث رسانه ای تا حدودی ضعیف هستند و متأسفانه از حرکت هایی که در این زمینه صورت می گیره، پشتیبانی نمیشه تا این که سایت ها یکی یکی ضعیف میشن و از بین میرن و بعد دوباره چند سایت تا چند روزه دیگه درست میشه و این سلسله ادامه می یابه
از همه کسانی که توانایی مالی یا علمی دارند تقاضا داریم که از سایت های اهل سنت حمایت کنند مثل سایت های ترکمن سسی، تبیین، بیداری اسلامی، سنت آنلاین، وا اسلاماه و ... تا با حمایت ما، این سایت ها ریشه دار بشن و فعالیتشان استمرار بیابد و گسترش پیدا کنه
نقل قول کردن
+14 #4 آرش دلمرادی 1395-07-27 15:20
به نقل از احسان شفیعی:
اهل سنت در بحث رسانه ای تا حدودی ضعیف هستند و متأسفانه از حرکت هایی که در این زمینه صورت می گیره، پشتیبانی نمیشه تا این که سایت ها یکی یکی ضعیف میشن و از بین میرن و بعد دوباره چند سایت تا چند روزه دیگه درست میشه و این سلسله ادامه می یابه
از همه کسانی که توانایی مالی یا علمی دارند تقاضا داریم که از سایت های اهل سنت حمایت کنند مثل سایت های ترکمن سسی، تبیین، بیداری اسلامی، سنت آنلاین، وا اسلاماه و ... تا با حمایت ما، این سایت ها ریشه دار بشن و فعالیتشان استمرار بیابد و گسترش پیدا کنه

بله بسیاری از فعالان عرصه فضای مجازی از مشکلات مالی که گریبان گیر آنان بوده و عدم حمایت مالی گلایه مندند و لازم است که در این زمینه از این عزیزانی که فعالیت دارند با کمک مستقیم مالی یا واگذار نمودن تبلیغات به آن ها و پرداخت حق الزحمه ای به آنان، پشتیبان آنان باشیم مخصوصا تجار و ثروتمندان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر