c_300_250_16777215_10_images_000000000000000000000000000000000000000000000000w0.jpg

ترکمن سسی-ماموستا توفیق منبری از عالمان برجسته دینی در استان اهل سنت نشین کردستان است.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی،ماموستا توفیق منبری از احترام خاصی در میان عامه مردم کرد برخوردار است و جایگاه ویژه ای نزد آنان دارد.

 

برای دیدار با این عالم دینی خوش صحبت و خنده رو به همراه یکی دیگر از ماموستاهای مردمی کرد مهمان خانه اش شدیم،تا نظریات وی را درباره عقاید مختلف درون جامعه اسلامی و جریان های انحرافی موجود در کشورهای مسلمان جویا شویم.

به رسم مهمان نوازی استقبال گرمی از ما می کند و پای صحبت های ما می نشیند،خوب گوش می کند و سخنان سنجیده ای به زبان می آورد،سخنانی که حکایت از دغدغه های این ماموستای برجسته کرد دارد.

 

وی خود را ایرانی،مسلمان و کرد می نامد و می گوید اگر کسی با مسلمان بودن ما،با ایرانی بودن ما و با کرد بودن ما مشکلی دارد،باید از تنگ نظری خویش گلایه کند.

 

ماموستا منبری با اشاره به ریشه های مشترک تاریخی،دینی،قومی،زبانی و اجتماعی کشورهای منطقه خاورمیانه و رخدادهای ناگوار در این کشورها گفت:تمامی این اقدامات نقشه ای از قبل تعیین شده است،پروژه های خطرناکی است که کشورهای استعماری و قلدر طرح ریزی کرده اند که یکی از دلایل اصلی آن نیز غفلت مسلمانان و رهبران آنها است.

ماموستا منبری بیان کرد:جنگ فعلی در خاورمیانه،جنگ اسلام نیست،جنگ قدرت و خودنمایی است و مردم بی دفاع واقعا شهید،مظلوم و محروم هستند و باید در تمامی نمازهای خویش برای آنها دعا کنیم تا از این وضعیت اسفناک رها شوند.

 

این عالم اهل سنت در ادامه سخنان خود با رد برخی از سخنان درباره اسلام گفت:چه کسی می گوید اسلام با خون آمده است؟این حرف ها دروغ است و اسلام مخالف خون ریزی است،تکفیر در آن جایی ندارد و به گفته امام شافعی کسی که رو به قبله می ایستد نمی توان تکفیر کرد،ما مسلمان حربی نداریم اما کافر حربی داریم و متاسفانه بسیاری از درک این موضوع عاجز هستند یا خود را به بی خبری زده اند.

 

ماموستا منبری افزود:تمامی جنگ های صدر اسلام برای پیشگیری از جنگ و دفاع از حق بوده است و پیامبر اسلام(ص) با قبایلی چون قریش صلح کردند تا جلوی جنگ و خون ریزی گرفته شود،حداقل 400 نص قرآنی داریم که می گوید اگر کسی با تو کاری نداشته باشد کاری با وی نداشته باش.اسلام با صلح و آشتی آمده است و با محبت خود را در قلب ها جای داده است.

 

ماموستا منبری با انتقاد شدید از برخی جریان ها در کشورهای اسلامی تاکید کرد:عملا شاهد هستیم چهره رحمانی اسلام را مخدوش می کنند و گروه های حاضر در منطقه به دلیل منافع حزب،گروه یا قدرت خویش پشت به اسلام می کنند،قلدرهای جهانی مردم و اسلام را نابود می کنند و مسابقه مسلمان کشی بین خود گذاشته اند،قدرت های مسلح به قصد تخریب منطقه و تغییر نگرش مردم پای به منطقه خاورمیانه می گذارند و باید مراقب اعمال آنها بود.

 

ماموستا منبری افزود:این گروه ها بر روی جوانان مسلمان برنامه ریزی کرده و با احساسات آنها بازی می کنند،برخی از این جوانان فریب خورده که به این گروه ها پیوسته اند فکر می کنند که خط آنها،خط خدا است در حالیکه این خط راهی جز جهنم ندارد،جایی که خون مردم مظلوم ریخته شود نمی توان نامی از خط خداوند آورد.

 

این عالم برجسته اهل سنت با انتقاد از رسانه های معاند ملت و نظام ایران تصریح کرد:متاسفانه برخی رسانه ها مثل بی بی سی این گروه ها را اسلامی معرفی می کنند که گفته ی آنها برای ما سند نیست،چرا که آنها دشمن مسلمانان هستند و گردانندگان اصلی این شبکه ها یهودی ها می باشند و هزینه های این شبکه ها از جیب آنها داده می شود،پاکستانی ها ضرب المثلی دارند که می گوید آوای سگ را علیه برادر به کار نگیر، و بالاتر از این تفاسیر،خداوند در آیه 82 سوره مائده یهود را بزرگترین دشمن اسلام معرفی می کند،هنگامیکه از شبکه های دویچه وله،بی بی سی و صدای آمریکا با من تماس گرفته می شود به آنها می گویم تحت هیچ شرایطی با شما صحبت نمی کنم چرا که شما بیگانه و دشمن ما هستید.

 

ماموستا منبری با اشاره به کمبودهای اقتصادی و عمرانی در استان کردستان تاکید کرد:ما در کردستان کمبودهای اقتصادی و عمرانی داریم و همواره از راه های قانونی سعی در برطرف کردن آنها داشته و داریم.بنا به مصلحت سکوت می کنیم یا سخنی می گوییم و هیچگاه نخواستیم دغدغه های ما و مطالبات قانونی اقوام باعث سو استفاده دشمنان کشور شود چرا که ما با نظام مشکلی نداریم.

 

وی تصریح کرد:در هر منطقه ای از کشور این کاستی ها وجود دارد،ما نمی گوییم فقط در کردستان اینگونه مشکلات هست بلکه می گوییم این مشکلات و کمبودها در کردستان مضاعف است.

 

ماموستا منبری افزود:ایران ما نعمت های زیادی دارد و بارها گفته ام توزیع عادلانه ثروت و قدرت که شعار فعلی دولت است می تواند بخش اعظمی از مشکلات مردم کشور را حل کند.

 

این عالم برجسته اهل سنت تاکید کرد:با وجود کمبودها و کاستی ها هیچگاه علیه کسی شعار ندادیم و به کسی اهانت نکردیم چرا که معتقد به هیاهو نیستیم و هیچ جایی به خشونت اعتقادی نداشته و نداریم.ما اهل مذاکره و گفتگو هستیم چرا که اسلام دین در کنار یکدیگر زیستن است،دین امنیت است و ما به این اصول پایبند هستیم،ما همواره کاستی ها را به خاطر کشورمان تحمل می کنیم چرا که نمی خواهیم دغدغه های ما باعث سو استفاده بیگانگان شود و منظور ما از بیگانگان،دشمنان ایران و اسلام هستند،امیدواریم توجه بیشتر و بهتری نسبت به کردستان و مردم آن بشود.

 

ماموستا منبری با اشاره به آزاد بودن انسان فرمود:خداوند انسان را آزاد آفریده و به وی حق آزادی داده است.حق آزادی بیان،فکر و اندیشه و ما نیز به تبعیت از همین موضوع خواستار اجرای اصول 12-19-15 و 27 قانون اساسی هستیم.ما کار غیرقانونی و پنهانی نمی کنیم و کسی که جلوی ما را بگیرد کار وی غیرقانونی است.

وی تاکید کرد:ما ایرانی،مسلمان و کرد هستیم و به این موضوع افتخار می کنیم،ما دوست همه کس هستیم،به افکار سایرین احترام می گذاریم و حتی به ماتریالیست ها نیز توهین نمی کنیم.

 

ماموستا منبری در پایان سخنانش درباره تنگ نظری برخی افراد در جوامع مختلف گفت:متاسفانه برخی انسانها تنگ نظر هستند و تنگ نظری مشکل است،چرا که انسان هر زمان خود را حق مطلق بداند یقینا غیر خود را باطل می کند و این رفتار در هر قالبی اعم از دینی و غیر دینی خطرناک است.

 

بعد از پایان صحبت های ماموستا منبری از وی کسب دعای خیر کردیم و به رسم یادگاری عکسی از ایشان گرفتیم،تا تصویرش یادآور شب به یادماندنی باشد که مهمان خانه با صفای وی در شهر سنندج بودیم.

 

(اختصاصی بخش مذهبی سایت ترکمن سسی)

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر