c_300_250_16777215_10_images_62102.JPG

ترکمن سسی-یک فعال سیاسی اجتماعی گلستانی در جواب استاندار اسبق گلستان و نماینده فعلی بهشهر که چندی پیش واگذاری آشوراده را لکه ننگی برای محیط زیست اعلام کرده بود، گفت : سنگ اندازی در امرار معاش مردم غرب ترکمن صحرا لکه ننگی بر روح و دل مدعیان حق الناس خواهد بود.


به گزارش ترکمن سسی قادیر اونق فعال سیاسی اجتماعی گلستانی در کانال ایلدش می نویسد :


 به کرات از زبان روحانیون و عالمان دین شنیده ایم که فقر، دین و ایمان نمیشناسد و هرگاه فقر از دری وارد شود  ایمان از در دیگر رخت می بندد.


مطابق آمار و ارقام، شهرستان های بندرترکمن و گمیشان در بالاترین سطوح فقر و بیکاری در مقایسه با نرم جهانی و همچنین نرم کشوری قرار دارند. آیا با وقوف به این امر درست است که  همچنان انتظار داشته باشیم مردمان این حوزه رعایت محیط زیست را داشته باشند و با وجود وعده های بسیار مبنی بر راه اندازی بندر و جزیره توریستی گردشگری آشوراده، مردم این مناطق حسرت به دل مانده وهمچنان به نظاره گری طرح ها و وعده های به وقوع ناپیوسته اکتفا کنند!


نمیدانم  کدام دین و آیین به مردم توصیه کرده که با وجود بیکاری و فقر شدید لب به هیچ اعتراض و انتقادی نگشایند و با گرسنگی و بیکاری بسازند و بسوزند و هیچ نگویند!


در این راستا از مسئولین تقاضا می شود فکری به حال اجرایی نمودن برنامه ها ، قول ها و وعده های که داده اند بنمایندتا مردم از این وضعیت و بحران رهایی یابند که دوصد گفته چون نیم کردار نیست.   
  در هر حال اگر قرار بود فقط با قرار دادن یک ناحیه و منطقه زیر بند حفاظت از محیط زیست و با غیر قانونی اعلام کردن آن از تخریبش جلوگیری کرد. اگر چنین بود با غیر قانونی اعلام کردن ماهیگیری در دریا از صیدهای غیر مجاز جلوگیری میشد. در حالیکه اگر در دریا ماهی باشد و این دوستان هزاران بار آنها را غیر قانونی اعلام کنند تا وقتی مردم کار نداشته و گرسنه باشند. اگر انگیزه انجام آن کار به اندازه خطرتا حد مرگ هم باشد متاسفانه مردم خطر کرده و دل به دریا میزنند.همچنان که می دانید و میبینیم هر شب حدود چند صد قایق موتوری قاچاق از منطقه بندر ترکمن و گمیشان علی رغم به صرفه نبودن اقتصادی و  خطرات جانی و تدابیر امنیتی به علت شدت بیکاری و تنگنای اقتصادی دل به دریا میزنند وهیچکس را یارای جلوداری آنها نیست . آدمی در عجب میماند که چرا ماچنینیم و مردمان دانمارک و هلند چنان.


در هر حال از این موارد چالشهای قانونی میتوان به نمونه بسیار نام برد که برخی مدیران حکومتی و نمایندگان  متأسفانه بدون آگاهی و مطالعه و بررسی دقیق علل بروز مشکلات، بخشنامه و آیین نامه صادر میکنند که صد البته در عمل با مشکل مواجه اند.


علی ایحال با وجود برخی شائبه های سیاسی، غیرمنطقی، بومی و استانی، از این دوستان منتقد اجرای طرح درخواست می شود به دقت به وضعیت مناطق حفاظت شده زیست محیطی کشور بنگرند و بگویند که از وضعیت موجود راضی اند و آیا تا به حال به خوبی حفاظت لازم صورت گرفته است؟ ما که در استان گلستان هرچه می بینیم علی رغم برخی مقررات  و منع قانونی و آیین نامه ای متعدد به خصوص در مورد دریا و جنگل هیچ ملاحظه ی زیست محیطی صورت نگرفته، تا جاییکه دریا و جنگل تا حد نابودی پیش رفته است. زیرا "صحبت از پژمردن یک برگ نیست جنگل را بیابان میکنند".



با این شرایط ناچاریم به اظهارات و نگرانیهای برخی منتقدان عدم اجرای طرح گردشگری آشوراده به دیده شک و تردید بنگریم. که واقعا هدف ایشان به خصوص اندک  مسئولین و مدیران مازندرانی، در مخالفت با اجرای طرح گردشگری در محدوده آشوراده آنهم در سکونتگاههای سابق مردم بندرترکمن که سالیان متمادی در محدوده 40 الی 50 هکتاری این جزیره ساکن بوده اند چیست؟


به خصوص وقتی این نگرانی شبهه آلود می شود که  از سوی افرادی چون آقای شاعری مطرح می شود که سابقا خود استاندار گلستان بوده و از شدت فقر، محرومیت و بیکاری مردم گمیشان و بندرترکمن آگاهترند.


آقای شاعری که براساس قانون اساسی علاوه بر نمایندگی شهرستان بهشهر، نمایندگی فرد فرد آحاد ملت ایران را بر عهده دارند، اگر بر این تصورند که این جا گل و بلبل است، خوب است با توجه به وضعیت درآمدی مناسبشان، همراه خانواده  یکی دو سالی را در بندر ترکمن سکونت کنند تا از نزدیک با پوست و استخوان محرومیت و مشکلات مردم آگاهی یابند.


شاید مدعی هستند و معتقدند که نباید با  گذشته کاری داشته باشیم و می باید از گذشته عبرت بگیریم و به آینده فکر کنیم و از این به بعد قوانین را به درستی اجرا کنیم؛ گذشته ها گذشته و از امروز خوب باشیم، بسم الله،  باشد که چنین بادا!


اما از این منتقدان قانونمدار تقاضا داریم با مشاهده دقیق وضعیت مردم منطقه وبا نیت خیرخواهانه و اخلاق مدارانه با لحاظ نمودن حساسیتهای زیست محیطی که یکی از دغدغه های مهم خانم ابتکار و آقای روحانی نیز میباشد با اجرای سریعتر طرح با توجه به چارچوبهای  زیست محیطی موافقت بفرمایند و همچنان چوب لای چرخ نگذارند و مردم این منطقه را از یوغ خشم فقر نجات دهند.

سرانجام اینکه از استاندار محترم گلستان به عنوان سکاندار استان تقاضا میشود، وعده ها و قولهای هیئت وزیران و شخص آقای دکتر روحانی- رئیس محترم جمهوری- را دغدغه مندانه و با جدیت پیگیری و عملی سازند و گزارش کارهای صورت گرفته و موانع عمدی و غیر عمدی ایجاد شده را به مردم  اعلان نمایند تا مردم قضاوت خوبی از شرایط داشته باشند. 

 
 ای عجب آن عهد و آن سوگند کو
 وعده های آن لب چون قند کو
این روا باشد که ما در بند سخت  
گه شما بر سبزه گاهی بردرخت

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر