c_300_250_16777215_10_images_62130.jpg

ترکمن سسی -نقدها و پیشنهادات قدیر اونق بر نحوه برگزاری مراسم گرامیداشت عارف و شاعر بزرگ مختومقلی که سال گذشته نیز در رسانه ها منعکس شده، به جهت اهمیت و همزمانی با برگزاری این مراسمات منتشر میشود.

چند سالی است که در شهرستانهای منطقه جشنواره  گرامیداشت مختومقلی فراغی  شاعر و عارف بزرگ کشور برگزار می شود.
 بدون شک در برگزاری این مراسم افراد متعهد و متشخص زیادی بدون چشمداشت زحمت و تلاش شبانه روزی می کشند به خصوص در این شرایط  که همه جا با کمبود اعتبار مواجه ایم.
 در عین حال در راستای برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسمات بر نحوه ی مدیریت و اجرا ایراداتی وارد است که از بزرگواران عرصه فعال در حوزه فرهنگ و اجتماع  و به خصوص مسئولین ارگانها و نهادهای دولتی تقاضا می شود در صورت امکان و وارد دانستن این ایرادات در آینده فکری به حال آن بکنند.

_اولین پیشنهاد به مسئولین برگزاری به خصوص نهادهای دولتی متولی امر است که اجرای برگزاری این مراسم را از حالت دولتی بودن خارج کنند. اجرا را به گروهها و انجمن های فرهنگی فعال در هر شهربسپارند تا آنها با هماهنگی و مشارکت هم اقدام به برگزاری این جشنها نمایند .
نمی دانم این دولتی بودن همه چیز کی دست و پای خود را از زندگی مردم خواهد کشید. با آنکه در اصول متعدد قانون اساسی ذکر شده که امور به مردم واگذار شود و دائما  در اجلاسیه های متعدد بر توانمندی و اولویت بخش خصوصی تذکر و تأکید میشود لاکن برخی  دست بردار نیستند و دوست دارند در همه ی امور خودی نشان دهند. تاجاییکه گاهی به جای آنکه با حضور خود باعث برگزاری بهتر و باشکوهتر مراسم شوند مراسم را از شکوه و عظمت می اندازند.

 _ دومین پیشنهاد کاستن سخنرانی های بی شمار و غالبا بی ربط  با فضای جشنواره در این مراسمات است. واقعا این بالای منبر رفتن یک اپیدمی شور و تلخی برای مراسمات شده است. در یک جشنواره  شاد و جذاب نمی دانم چرا این همه برنامه سخنرانی می گذارند. الی ماشا الله
مسئولین هم که بدشان نمی آید بالای منبر بروند و 30 دقیقه ناقابل برای مردم بیچاره در فضای گرم و خفه کننده پند و نصیحت کنند. در این چارچوب تقاضای ما از این بزرگواران این است که  یا سخنرانی نکنند یا اگر سخنرانی دارند کم گویند و گزیده،  که گوش مردم پر شده است از وعظ و نصایح  اخلاقی. زیرا صد گفته چون نیم کردار نیست.
_ سومین پیشنهاد در خصوص در نظر گرفتن جغرافیای فضا و مکانی جشنواره و به خصوص توجه به تنوع گروهی وجمعیتی  حاضرین  در این گونه مراسمات است.  که اگر به این موضوع دقت کافی نشود مراسم از  مطلوبیت کافی برخوردار نخواهد شد.
غالبا آنچه در این چند سال شاهد هستیم این است که در این مراسمات اقشار و افراد گوناگونی از مردم به خصوص نوجوانان، جوانان پسر و دختر و زنان و مردان زیر 50 سال حضور پر شوری دارند به خصوص وقتی که این  مراسم ها  در فضای باز برگزار می شوند بر جنبه ی تفریحی آن افزوده میشود. با همه این احوال متأسفانه برگزارکنندگان و مجریان بدون توجهi به موضوع چنان برنامه را تخصصی و ادیبانه برگزار میکنند که معمولا برای عموم خستگی ایجاد میکند مگر برای چند نفر خاص که خود یا مجری مراسمند یا از ادیبانند. لذا در خواست از متولیان این است که  در اجرای مراسم  فقط  ذوق و سلیقه ی خود  را نبینند بلکه فضای مکانی و ذوق و سلیفه ی حضار و شرکت کنندگان را نیز در نظر بگیرند.
_ چهارمین مورد مشکل صوت و صداست. یک مشکل حاد که برای چندمین بار است  تکرار می شود. آنقدر این قضیه به خصوص وقتی جنبه ی موسیقیای پیدا می کند جدیست که آدمی در عجب می ماند با آنکه همه ی دست اندرکاران خود اهل ذوق و هنرو موسیقی اند. چطور به آن توجه نمی کنند.
در این راستا درخواست می شود یکبار هم که شده حتما به صوت جشن و جشنواره اهمیت قائل شوند چونکه یکی از مهمترین ابزار موسیقی صوت و صداست.
آخرین مورد مکان و زمان اجرای مراسم است . با عنایت به اینکه در اردیبهشت ماه هوا گرم است و هیچ یک از شهرستانها مکان سرپوشده وتالار فرهنگی استاندارد ندارند. حد الامکان این مراسم ها  را در زمان خنکی هوا و در محوطه های باز و با صفا برگزار کنند تا همه شرکت کنندگان  و مدعوین لذت ببرند نه از فرط گرمی و تنگی جا  تنگی نفس بگیرند.  
سرانجام اینکه آنچه در این یاداشت ذکر شد از باب پیشنهاد است و بس

    این همه گفتیم لیک اندر بسیج
    بی عنایات خدا  هیچیم  هیچ

    بی عنایات حق و خاصان حق
    گر ملک باشد سیا هستش ورق

قدیر اونق : اردیبهشت 1395

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر