ترکمن سسی - بسیاری از روستاهای استان تحت مالكیت بنیاد مستضعفان (بنیاد علوی) است برای همین، کار صدور سند مالكیت واحدهای مسكونی برای مالكان آنها به سختی انجام می‌شود. با این حال طبق تفاهمنامه این نهاد با بنیاد مسكن استان، سال گذشته ساكنان روستاهای مرزی گلستان صاحب سند شدند و امسال نیز بنا به گفته مدیركل بنیاد مسكن، دیگر روستاهای استان نیز صاحب سند مالكیت می‌شوند....
بسیاری از روستاهای استان تحت مالكیت بنیاد مستضعفان (بنیاد علوی) است برای همین، کار صدور سند مالكیت واحدهای مسكونی برای مالكان آنها به سختی انجام می‌شود. با این حال طبق تفاهمنامه این نهاد با بنیاد مسكن استان، سال گذشته ساكنان روستاهای مرزی گلستان صاحب سند شدند و امسال نیز بنا به گفته مدیركل بنیاد مسكن، دیگر روستاهای استان نیز صاحب سند مالكیت می‌شوند.
«‌محمدتقی زمانی‌نژاد» در این‌باره گفت: برای رسمیت بخشیدن به مالكیت روستاییان و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در روستاها با همكاری اداره ثبت اسناد، صدور سند مالكیت منازل مسكونی در روستاها در دستور كار قرار گرفته است.

600 روستا در مالكیت بنیاد مستضعفان
مدیركل بنیاد مسكن، یكی از موانع سر راه اجرای این طرح را املاكی بودن روستاها برشمرد و افزود: از 942 روستای بالای 20 خانوار استان حدود 600 روستا این مشكل را دارند كه با تفاهمنامه‌ای كه با بنیاد مستضعفان منعقد شده، بخشی از این روستاها دارای سند مالكیت شدند.  وی گفت: سال گذشته اولویت با روستاهای مرزی استان بود كه در چند نوبت این اتفاق رخ داد و سند منازل مسكونی، در اختیار آنان قرار گرفت. امسال هم در حال رایزنی و انعقاد تفاهمنامه صدور سند مالیكت برای سایر روستاها هستیم.

صدور 91 هزار و 875 جلد سند مالكیت
مدیركل بنیاد مسكن استان بیان كرد: از ابتدای اجرای این طرح تاكنون 89 هزار و 681 جلد سند به متقاضیان روستایی تحویل شده و اکنون هم در قالب قانون، ساماندهی تولید و عرضه مسكن اجرا می‌شود.
به گفته زمانی‌نژاد، این طرح تا قبل از سال 1390، در قالب طرح‌های 5 ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور در روستاها اجرا می‌شد كه باتوجه به موفقیت‌ها و اثرات مثبت آن، اکنون در قالب قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن در روستاهای بالای 20 خانوار و شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز در حال اجر است.
وی با بیان اینكه از سال 92 تاكنون نیز 2194 جلد سند مالكیت برای املاك شهری صادر شده است، گفت: در مجموع 91 هزار و 875 جلد سند مالكیت در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر استان صادر شده است.

ایجاد امنیت مالكیت در روستاها
زمانی‌نژاد، یكی از فواید طرح سند‌دار كردن خانه‌های روستایی را ساماندهی نظام مالكیت اراضی واقع در بافت مسكونی روستاها برشمرد و گفت: با داشتن سند مالكیت، بهره‌گیری روستاییان از تسهیلات بانكی و همچنین ارزش حقوقی و اقتصادی املاك روستایی افزایش یافته است. داشتن سند، امنیت مالكیت را در روستاها به وجود آورده و اختلافات بین روستاییان را كاهش داده است. علاوه براین، یكی از مهم‌ترین پیامدهای اجرای این طرح را می‌توان كاهش مهاجرت روستاییان به شهرها دانست.

واگذاری 7741 قطعه زمین به روستاییان
مدیركل بنیاد مسكن استان در ادامه به واگذاری زمین به روستاییان هم اشاره كرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای تأمین اراضی مسكونی روستایی به منظور توسعه كالبدی روستا و همچنین كمك به اقشار كم درآمد و بدون زمین و مسكن، براساس تبصره 3 ماده 4 اساسنامه، بنیاد مسكن موظف است در روستاهایی كه امكان تملك زمین دارند نسبت به شناسایی، تملك، تسطیح، تفكیك و واگذاری زمین مناسب اقدام كند.
وی بیان كرد: در همین زمینه، بنیاد مسكن براساس اولویت توسعه‌پذیری روستا و مهاجر‌پذیری آن، اقدام به شناسایی و تأمین این اراضی كرده و 7741 قطعه زمین به روستاییان واگذار كرده است. قطعه‌های واگذار شده به روستاییان با پرداخت تسهیلات كم بهره، تبدیل به منازل مسكونی مقاوم شده است.
منبع : فریبا شیردل - همشهری گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر