c_300_250_16777215_10_images_65427.jpg

ترکمن سسی- استاد موسی جرجانی، از فرهیختگان و هنرمندان نامی ترکمن است که در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی حضور چشمگیری دارد. گفتگوی کوتاهی با این شخصیت فرهیخته ترکمن انجام دادیم که در زیر می خوانید:


در فرهنگ عامیانه ترکمن ها به موضوع وحدت و همدلي تاكيد بسيار شده است
با توجه به نزديكي به زمان هفته وحدت امسال ، ارزيابي استاد جرجاني را در خصوص وحدت و همدلی مسلمانان پرسيديم ، اين پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن چنين اظهار مي كند:
به نام خداوند آفریننده زیبایی ها، وحدت و همدلی، لازمه ی یک زندگی اجتماعی است. انسان بطور جمعی زندگی کند و در روند زندگی خود، مجبور است از توانمندی ها و قابلیت های یکدیگر استفاده کند و برای بهره گیری از فرصت های لازم، مجبور است که با هم و در کنار هم باشند. وحدت و همدلی در قرآن کریم تاکید فراوان شد و آمده است: «واعتصموا به حبل الله و لا تفرقوا»، به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نباشید. در فرهنگ عامیانه ترکمن ها هم به این موضوع تاکید شده و آمده است: «آغزی بیره تانگری بیر، آغزی آلانی قانگری بیر- کسانی که متحد باشند خداوند هم با آنان است و کسانی که متفرق باشند، براحتی شکننده هستند- و نظیر این ضرب المثل ها در فرهنگ ترکمن زیاد است؛ بنابراین امت اسلامی هم در برابر توطئه های دشمن، بایستی ید واحده باشند و با همدلی و اتحاد خود در برابر دشمنان بایستند و شکننده نباشند. اما متاسفانه در شرایط کنونی، بین مسلمانان تفرقه وجود دارد و این همدلی و اتحاد کم رنگ شده و دشمنان اسلام نیز از این فرصت پیش آمده به نهایت استفاده می کنند. ترکمن ها ضرب المثلی دارند که می گوید: «آلتی نینگ آغزی بیر بولسه، آسمانداقی نی آلار- آلتمیش نگ آغزی آلا بولسه الینداکی نی برر» یعنی اگر 6 نفر با هم همدل باشند، آنچه که در آسمان است، به دست می آورند؛ اما اگر 60 نفر با هم اتحاد نداشته باشند، آنچه که در دستشان هست، بر باد خواهند داد.
در جهان کنونی، مسلمانان ثروت نفت را در اختیار دارند که می توانند از این نفت به عنوان یک فرصت و ابزاری قوی در برابر دشمنان خود استفاده کنند؛ که متاسفانه آنان به علت نداشتن اتحاد و همدلی، این ثروت خدادادی را براحتی از دست می دهند. بنابراین لازم است که مسلمانان از حربه اتحاد و همدلی، بیشتر استفاده کنند.
مردم و مسئولان از یکدیگر جدا نیستند، همه جزئی از پیکره این سر زمین هستند
نظر اين نويسنده معاصر تركمن را  درباره ي انسجام و همدلی بیش از پیش مردم و مسئولین در استان گلستان، که رنگین کمانی از اقوام است، پرسيديم ، وي مي فرمايد:
مردم و مسئولان از یکدیگر جدا نیستند، همه جزئی از پیکره این سر زمین هستند؛ اما فرصتی پیش می آید که تعدادی از همین افراد جامعه، به عنوان مسئول اداره، در خدمت دیگران باشند. در این رابطه لازم است که مسئولان که پست و مقامی در اختیار دارند، در خدمت مردم باشند و با انجام کار هایی به نفع افراد جامعه خود، خواسته های بحق مردم را تحقق ببخشند. مسئولان برای پیشبرد کارهای خود به افراد جامعه نیاز دارند، بنابراین بایستی در بین آنان همدلی باشد و تفرقه نباشد، تا جامعه پبشرفت کند.
بله، گلستان رنگین کمان اقوام است و مسئولان بایستی به خواسته های اقوام توجه خاصی داشته باشند که خوشبختانه، اقوام استان گلستان، سالیان سال است که با اتحاد و یکدلی، در کنار هم زندگی می کنند و هیچ مشکلی با همدیگر ندارند.   
هنرمندان و فرهيختگان رسالت بزرگي  در جهت تقويت همبستگي جامعه دارند
استاد موسي جرجاني نقش فرهیختگان و هنرمندان در عرصه اتحاد و همبستگی مردمی را اينگونه  ارزیابی می کند:
فرهیختگان و هنرمندان هر جامعه ای، همیشه در جهت تقویت همبستگی و وحدت بین مردم تلاش می کنند. به نظر من هنرمندان و فعالان فرهنگی وطیفه دارند که در جهت تقویت اتحاد و همدلی بین مردم، با خلق آثاری ارزنده کوشش نمایند.
 آنان وظیفه دارند که با خلق آثار خود، در عرصه هنری و فرهنگی، مردم جامعه را به اتحاد و یگانگی دعوت کنند؛ زیرا این قشر از جامعه، در بین مردم از ارزش و احترام خاصی برخوردند و مردم، به خصوص جوانان، به آنان و هنرشان توجه خاصی دارند و به قولی آنان منادیان جامعه خود هستند و در آثارشان به امر به معروف و نهی از منکر توجه دارند که تحقق این کار، به معنای انجام رسالت یک هنرمند است.  
«شبی با ترکمن های گرگان» 12 آذر ماه امسال، از ساعت 17 تا 20 در محل تالار فخر الدین اسعد گرگانی گرگان
چند سالي هست كه به همت استاد موسي جرجاني و همكاران فرهنگي و هنري وي مراسم شایسته ای برای بزرگداشت هفته وحدت در استان برگزار شده که از آن استقبال خوبی نیز شده است، درباره ي برنامه امسال اين مراسم از وي سوال كرديم:
بله، چهار است که در هفته وحدت، برنامه ویژه ای در محل تالار فخرالدین اسعد گرگانی، برگزار می شود که با استقبال خوب ترکمن های ساکن گرگان و شهر های اطراف شده است. این برنامه که جنگ شادی است و هنرمندان شهرهای مختلف استان در آن شرکت می کنند، با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان گرگان برگزار می شود و به قول حاج آقا مهدوی، رئیس ارشاد گرگان، این برنامه: «شبی با ترکمن های گرگان» نام دارد. البته در این برنامه تنها شهروندان گرگانی نیست که شرکت می کنند، بلکه از دیگر شهرهای ترکمن نشین، مثل بندر ترکمن و آق قلا هم شرکت می کنند و از تنوع برنامه های فرهنگی و هنری آن استفاده می کنند. هدف ما از برگزاری این برنامه ایجاد تنوع و شادی در بین مردم و شبی دور هم بودن، بمناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) است که با خانواده خود یکشب دور هم با شیم و برای بزرگداشت تولد حضرت محمد(ص)، پیامبر برحق خداوند، جشن بگیریم و شادی کنیم. در این برنامه هر سال از چند پیشکسوت فرهنگی و هنری تجلیل می شود.  
قابل ذکر است که این برنامه جنگ شادی را امسال هم داریم. این برنامه امسال در روز 12 آذر ماه، از ساعت 17 تا 20 با همکاری ارشاد گرگان، در محل تالار فخر الدین اسعد گرگانی گرگان، برگزار می شود و ضمن اجرای جنگ شادی و برنامه های متنوع هنری، از سه نفر پیش کسوت موسیقی ترکمن، تجلیل خواهد شد؛ بنابراین از خوانندگان این خبر تقاضا داریم که به دوستان خود اطلاع رسانی کنند تا سالن تالار پر شود و شادی و شادمانی، به اوج برسد.
انتظار داريم دوستداران فرهنگ و هنر از فعالان عرصه فرهنگی و هنری ترکمن حمایت کنند
و صحبت پایانی استاد موسي جرجاني :
من در پایان از همه مردم، به خصوص علاقمندان به توسعه و پیشرفت امور فرهنگی و هنری ترکمن، تقاضا می کنم که ما را تنها نگذارند، با خرید کتاب های چاپ شده و شرکت در برنامه های موسیقی و جنگ شادی، از فعالان عرصه فرهنگی و هنری ترکمن، به نوعی حمایت کنند، تا این چشمه جوشان، با کمک و حمایت شما، همچنان منور و پایدار بماند. کمک کنند تا دستمان برای دادن هدیه ناقابل برای این هنرمندان زحمتکش و کم توقع، کوتاه نباشد.     
ما هر سال دو شب پشت سر هم برنامه داشتیم، که امسال به علت پر بودن وقت تالار، یک شب در هفته وحدت و شب دوم را در ایام دهه فجر و همزمان با جشن های سالگرد انقلاب اسلامی، در همان محل خواهیم داشت و تاریخ دقیق آن بعدا اعلام خواهد شد.

گفتگو: نورمحمد دانشمند

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر